به گزارش ایسنا، دکتر محمد سرافراز، معاون برونمرزي صدا و سيما و رييس شبکه پرس تي وي اواخر روز شنبه در گفتوگو با شبکه دو صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران اظهار كرد: اين تصميم آفکام نميتواند موج بيداري در بريتانيا و سراسر جهان را متوقف کند.



متن گفت‌وگوی دکتر سرافراز که روی سایت پرس تی وی قرار گرفته است را در زیر می‌خوانید:

مجری: چرا رژیم سلطنتی انگلیس پرس تی‌وی را قطع کرد؛ آیا سابقه داشت؛ آیا نامه‌نگاری راجع به این موضوع شده بود یا خیر؟

سرافراز: بله، یک سابقه دو ساله‌ای بین ما و آفکام در نامه‌نگاری‌های متعدد وجود داشت؛ شاید مهمترین سابقه نامه‌نگاری‌های موسسه رسانه‌های انگلیس به نام آفکام که مدعی نظارت بر رسانه‌هایی است که در این کشور پخش می‌شود، برمی‌گردد به حمله اسراییل به غزه. اولین شکایت‌هایی که علیه این شبکه شد از طریق یهودی‌ها بود و کسانی که به شکل سازمان یافته شکایت می‌کردند و این موسسه رسانه‌ای در انگلیس مدعی بود که به شکایت‌های آن‌ها را رسیدگی می‌کند…

مجری: مدعی بود که شبکه پرس تی‌وی چه کار کرده؟

سرافراز: یک برنامه‌ای شبکه پرس تی‌ وی دارد به نام " کامنت " که مجری این برنامه آقای جورج گالووی هست؛ نماینده چند دوره پارلمان انگلیس که در این برنامه ایشون به صورت زنده درباره مسائل روز صحبت می‌کند و تریبون و میکروفن باز است و مردم از طریق تلفن، ایمیل، پیامک اظهار نظر می‌کنند. وقتی اسراییل به غزه حمله کرد بسیاری از اظهارنظرها محکومیت حمله اسراییل به غزه بود. اما نامه‌ای که آفکام داد و در واقع برای اولین بار به شکل مکتوب این شبکه را متهم و به نوعی محکوم کرد این بود؛ این موسسه نوشته(البته من به طور خلاصه بیان می‌کنم) موضوع شکایت: این که آقای جورج گالووی زمان مطرح کردن مسائل مربوط به حضور نظامی اسراییل در غزه مغرضانه برخورد نموده و از فلسطین جانبداری کرده‌اند. اما در واقع نتیجه و قضاوت آفکام این است که آفکام به این نتیجه رسید که نظرات مخالف با نظر مجری برنامه آن قدر نبوده‌اند که به برنامه‌ها تعادل ببخشند. که ما آن‌جا با دوستانمان می‌خندیدیم که ما چه کار کنیم؛ اسراییل حمله کرده؛ هر روز تعدادی زن و بچه را می‌کشد و از بین می‌برد. مردم مسلمان و غیرمسلمان احساسات‌شان تحریک می‌شود و اتفاقا آن ماجرایی بود که پرس تی‌وی در بین رسانه‌های انگلیسی یک پوشش خاصی ایجاد کرد؛ یعنی روزهای اول که اسراییل به غزه حمله می‌کرد تقریبا یک سکوت رسانه‌ای وجود داشت از طرف همین شبکه بی‌بی‌سی که شبکه داخلی انگلیس است و شبکه‌هایی مثل سی‌ان‌ان؛ منتهی پرس تی‌وی به شکل زنده ساعت‌ها پخش مستقیم داشت؛ یعنی هر موشکی که شلیک می‌شد؛ هر هواپیمایی که بمباران می‌کرد تقریبا به طور زنده پوشش می‌دادیم که در آن مقطع اسراییلی‌ها هم ناراحت شدند و یک بار به دفتر پرس تی‌وی در غزه حمله کردند و با موشک آن را هدف قرار دادند.

مجری: با توجه به حجم پوشش اخبار یک‌جانبه بی‌بی‌سی درباره اسراییل، آیا می‌توان از بی‌بی‌سی هم شکایت کرد؟

سرافراز: خیر، بی‌بی‌سی کلا مصون است. اولا می‌دانید که بسیاری از مسؤولان آفکام از مسؤولان سابق و سابقه‌دار بی‌بی‌سی هستند. و کلا از بی‌بی‌سی شکایت نمی‌شود؛ یعنی آن‌ها به شکایت از بی‌بی‌سی رسیدگی نمی‌کنند. این تشکیلات را برای کنترل سایر رسانه‌ها درست کرده‌اند. البته ممکن است سوال شود که ما چرا با چنین موسسه‌ای درگیر شده‌ایم؛ علتش این است که غربی‌ها برخلاف شعارهای آزادی اطلاع‌رسانی، آزادی شبکه‌ها و آزادی ماهواره‌ها، دارند کنترل می‌کنند؛ یعنی در واقع فضا آزاد است، اما آن تصویری که به زمین می‌آید را به روش‌های مختلف کنترل می‌کنند و نمی‌گذارند هر چیزی به راحتی به دست مخاطب‌شان برسد. تنها منطقه‌ای که تقریبا آزاد است و هر شبکه‌ای را دریافت می‌کنند محیط خاورمیانه است؛ خارج از آن مقررات بسیار پیچیده‌ای وجود دارد که انگلیسی‌ها، امریکایی‌ها و اروپایی‌ها وضع کرده‌اند که می‌توان درباره شیوه کنترل آن‌ها هم بحثکرد تا مردم خودشان در معرض هرگونه اطلاع‌رسانی و شبکه تلویزیونی قرار نگیرند. شبکه پرس تی‌وی در واقع برای این که وارد خانه‌های مردم انگلیس بشود باید از طریق یک ماهواره دارای پوشش محلی که بسیاری از مردم از طریق این شبکه‌های ماهواره‌یی تلویزیون را تماشا می‌کنند وارد خانه‌های مردم می‌شد. برای این کار باید مجوزی از موسسه آفکام می‌گرفت که نهایت کار به این‌جا رسیده است.

مجری: با توجه به این که در سایت اینترنتی آفکام این موسسه یک موسسه غیردولتی و مستقل معرفی شده است، آیا در عمل توانسته استقلال خود را حفظ کند؟

سرافراز: اتفاقا ما این اواخر در واقع ناچار شدیم چند بار مکاتبه کنیم؛ من خودم با رییس آفکام مکاتبه کردم؛ البته ما دو سال است که پیگیری‌ها و مذاکرات و مکاتبات مختلف و مفصلی با این موسسه داشته‌ایم که یک پرونده بسیار قطور چند هزار صفحه‌ای است که به نظرم خود این پرونده یک سند بسیار جالب از ماجرایی است که بین این شبکه با آن موسسه رسانه‌ای در انگلیس اتفاق افتاده است. اما یک مکاتبه من کردم که رییس آفکام بدون این که به تمام موضوعات در آن نامه جواب دهد فقط اعلام کرد که آفکام یک موسسه مستقل و غیردولتی است و ما صلاحیت رسیدگی به آن مسائلی که مربوط به دولت انگلیس است را نداریم. من در همان جا بلافاصله پاسخ دادم شما نمی‌توانید مدعی باشید که مستقل هستید. اولا آفکام یک موسسه‌ای است که براساس قانون پارلمان انگلیس در سال ۲۰۰۲ تصویب و در سال ۲۰۰۳ اجرایی شده است.

این سابقه این موسسه است. رییس آفکام از طریق دولت انگلیس و وزیر دولت انگلیس تعیین می‌شود. هم رییس آن و هم بقیه اعضای هیات رییسه آن. و دوم این که بودجه این موسسه از دو طریق دریافت وام از دولت انگلیس و کمک‌های مستمر دولت انگلیس تامین می‌شود. که من در نامه‌ای که به رییس آفکام نوشتم گفتم شما با این حساب چطور مدعی هستید که مستقل هستید؟ و همین آیا کافی نیست که صلاحیت شما را درباره بقیه قضاوت‌هایتان زیر سوال ببرد؟ اتفاقا جالب است؛ آن موقعی که شبکه پرس تی‌وی می‌خواست متولد بشود، خبرنگار بی‌بی‌سی در این جا آمد و در آن مصاحبه‌ای که من داشتم شرکت کرد و همین بحثمطرح شد که شما بودجه‌تان از کجا تامین می‌شود؟ گفتم مگر شما بودجه‌تان از کجا تامین می‌شود؟ گفت بودجه ما از مالیات تامین می‌شود. گفتم مالیات را دولت از مردم می‌گیرد و بی‌بی‌سی را درست کرده است. ضمن این که بی‌بی‌سی زیر نظر وزارت امور خارجه انگلیس اداره می‌شود. چطور شما مدعی هستید که یک شبکه مستقل و غیردولتی هستید و می‌گویید بقیه دولتی هستند؟ همین بحثرا حالا یک موسسه‌ای مثل آفکام دارد. خیلی جالب است این‌ها دوست دارند در واقع آن جاهایی که دولت‌هاشان رفتارهای غیرمنطقی دارند و باید درمقابل افکار عمومی پاسخگو باشند، راه فرار پیدا کنند و بگویند ما مستقل هستیم و آن‌ها کار خود را می‌کنند و ما هم کار خودمان را می‌کنیم.

در حالی که به همین دو دلیل محکم یعنی هم تعیین مسؤولان آفکام از طریق وزارت‌خانه انگلیس و هم تعیین بودجه‌اش از طریق دولت، این یک موسسه کاملا دولتی است و من نکاتی دیگری را هم مطرح کردم که ایشان جواب نداد و فکر می‌کنم همین جا جا دارد به آن‌ها هم اشاره کنم. آقای اد ریچاردز، رییس موسسه آفکام است که من در بند اول گفتم شما دولتی هستید و این همه ادعاهای شما را از این جهت زیر سوال می‌برد و حال که شما دولتی هستید باید درباره رفتار دولت انگلیس هم پاسخگو باشید.

می‌خواهید شبکه پرس تی‌وی را محکوم کنید به خاطر یک جمله ۱۰ ثانیه‌ای خبری که از یک خبرنگار شبکه چهار انگلیس مطرح شد که اصل آن ماجرا را هم توضیح خواهم داد. و در این نامه خطاب به ایشون گفتم که دولت انگلیس حداقل ۴۰۰ سال است که در دنیا دارد استعمار می‌کند به کشورهای مختلف تجاوز کرده، در قتل و غارت، در بسیاری از کشورهای شرق تا غرب عالم مشارکت داشته و این اواخر هم در کشتار ده‌ها هزار تن از مردم عراق و افغانستان شرکت کرده است؛ علاوه بر این شما از رژیم‌های سلطنتی بحرین و عربستان و غیره حمایت می‌کنید؛ علاوه بر حمایت، اصلا حکومت انگلیس و رژیم سلطنتی انگلیس در واقع پایه‌گذار حکومت‌های سلطنتی در بحرین و عربستان است. آن‌ها مشروعیت خود را از حکومت انگلیس می‌دانند. و اتفاقا این نامه تقریبا همزمان بود با زمانی که رژیم آل خلیفه به یکی از ملکه‌های انگلیس جواهرات چند میلیون دلاری هدیه داد و گفتم این هم پاداشی است که آن‌ها به شما می‌دهند؛ شمایی که از رژیم‌های سلطنتی حمایت می‌کنید و این رژیم‌ها مشروعیت خود را از شما می‌دانند؛ در کشتار مردم این قدر در کشورهای مختلف شریک هستید و این همه جناست کردید، آن وقت شما می‌خواهید این شبکه را به خاطر یک جمله خبری محکوم کنید؟ شما چه صلاحیتی دارید؟

مجری: ظاهرا هیچ نیروی ایرانی در لندن در پرس تی‌وی کار نمی‌کند. همه کسانی هستند که انگلیسی هستند؛ تبعه انگلیس هستند؛ البته جوج گالووی که نماینده پیشین مجلس بوده، خانم ریدلی که از افراد شاخص و روزنامه‌نگاران شاخص بوده یا خانم بوث، خواهر همسر آقای تونی بلر هستند؛ فکر نمی‌کنید استفاده از این نیروها سبب شده تا حساسیت پادشاهی انگلیس افزایش پیدا کند؟

سرافراز: این‌ها دلیل‌شان برای برخورد با این شبکه طولانی است؛ علت‌های مختلف دارد. و راه‌های مختلفی را برای برخورد با پرس تی‌وی مطرح و آزمایش کردند. چرا می‌تواند یکی از دلایل باشد؛ بالاخره وقتی تونی بلر به عنوان فردی که به عراق حمله کرده است و در کشتار مردم بی‌گناه عراق سهیم بوده، در غارت منابع عراق سهیم بوده، در خسارت زدن به آ‌نها حتی خسارت زدن به سربازان انگلیسی سهیم بوده است؛ چون جنگی که علیه عراق است از طرف امریکا و انگلیس تحمیل شده است بدون مجوز سازمان ملل انجام شد؛ یعنی آن‌ها یک جنگ خودسرانه انجام دادند و بدون شک از نظر قوانین بین‌المللی بلر و بوش جنایتکار جنگی هستند. یعنی اگر یک نظام عادلانه در دنیای فعلی بود به راحتی به خاطر کشتار مردم به خاطر خسارت‌های عظیم به ملت عراق به حتی ملت انگلیس، کشتن سربازان انگلیسی در آن‌جا به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه می‌کرد.

حال خواهر همسر همین فرد که بالقوه یک جنایتکار جنگی است نه تنها به شبکه پرس تی‌وی آمده بلکه مسلمان شده است و به تدریج به یک مسلمان معتقد با حجاب کامل تبدیل شده است؛ طبیعی است که آن‌ها این را برنمی‌تابند. یا آقای گالووی در زمانی که نماینده مجلس هم بود آمده و خط قرمزهای آن‌ها را زیر پا گذاشته و دارد از سیاست‌های انگلیس خصوصا حمایت از رژیم صهیونیستی آن‌ها انتقاد و آن‌ها را افشا می‌کند؛ کسی که از درون این سیستم هست و همه پستوهای آن را می‌شناسد.

بنابراین آن‌ها طبیعتا عصبانی هستند و روش‌های مختلفی را به کار برده‌اند. شروع به مقاله نوشتن علیه آن‌ها و تخریب این افراد کردند؛ این کار اثر نکرد؛ در مرحله بعدی البته در دفتر پرس تی‌وی لندن نیروهای ایرانی هم فعالیت دارند، اما آن‌ها کسانی هستند که مجوز اقامت دارند یا پاسپورت انگلیسی هم دارند آمدند و با مسئول دفتر لندن برخورد کردند و فکر کردند با این روش می‌توانند کار را محدود کنند؛ یعنی اولین اقدامی که دولت انگلیس کرد محدودسازی بود. مثلا مدیر دفتر پرس تی‌وی را به خاطر این که در همسایگی‌شان یک ماشین تصادف کرده است گفتند کسی نمی‌توانسته این کار را کند جز این فرد و پس از شما شکایت شده و هر روز باید به کلانتری بروید. این فرد را مدت‌ها به این روش اذیت کردند، نتیجه‌ای نگرفتند و شروع کردند به جدا کردن نیروهای فعال در پرس تی‌وی مانند افرادی که نام بردید یا حتی افراد معمولی مانند کارگردان و تصویربردار را با روش تطمیع یا تهدید از شبکه جدا کنند. دو سه نفری هم جدا شدند و در بیان دلیل این کارشان هم گفتند پول بیشتری می‌دهند، اما نتوانستند آن بدنه قوی فعال در شبکه را خراب کنند. این روش هم جواب نداد از گروه‌هایی مثل منافقین استفاده و آن‌ها را مامور کردند در طول روز چندین بار مقابل دفتر شبکه بیایند و شعار دهند و برخورد کنند حتی قصد ورود به دفتر و اذیت را داشتند تا دفتر نتواند کار خود را انجام دهد، بعد کشید به تظاهرات دانشجوها و شروع کردند به برخورد با تجهیزات؛ دو بار افراد نقابدار در کنار پلیس دوربین‌های شبکه را شکاندند و از بین بردند با کارکنان درگیر فیزیکی شدند البته نه به شکلی که صدمه جدی ببینند. تمام روش‌هایی را که فکر می‌کردند با آن می‌توانند شبکه را محدود کنند امتحان کردند و در نهایت گفتند باید کلا برخورد کرد.

مجری: ظاهرا یکی دو سال پیش که اسناد ویکیلیکس منتشر شد یکی دو سند که بسیار بازتاب پیدا کرد گفتند که انگلیس و امریکا بر سر تعطیل کردن شبکه پرس تی‌وی به توافق رسیده‌اند. آیا شما با دیدن این اسناد فکری نکردید که این هماهنگی انگلیس و امریکا منجر به تعطیل شدن پرس تی‌وی نشود؟

سرافراز: وقتی ما این سند را دیدیم مطمئن‌تر شدیم که برخورشان سیاسی است؛ نه یک برخورد اداری و حقوقی که دولت انگلیس ادعا می‌کند. این سندی که شما می‌گویید مربوط به ۴ فوریه۲۰۱۰(۱۱ بهمن ۸۸) است. جلسه‌ای بوده در سفارت امریکا در انگلیس و موضوع آن بحثرسانه‌ها بوده است. بندی که مربوط به شبکه پرس تی‌وی است آقای پولوف، مسئول بخش ایران در سفارت انگلیس با جیمی ترنر، معاون بخش رسانه‌ای ایران در وزارت امور خارجه انگلیس گفت‌وگویی دارند که اولا ادبیات این آقای انگلیسی جالب است؛ می‌گوید " دولت اعلیاحضرت یا دولت ملکه انگلیس " چون می‌دانید که براساس رژیم سلطنتی انگلیس کشور انگلیس ملک طلق ملکه یا پادشاه است و ملکه یا پادشاه انگلیس اختیارات بسیاری دارد می‌تواند پارلمان را منحل کند، دولت را منحل کند، اگر دولتی را نخواست می‌تواند دولتی را به طور موقت جایگزین کند، فرمان جنگ یا صلح را ملکه صادر می‌کند؛ همین ملکه‌ای که ۶۰سال است بر انگلیس حکومت می‌کند و می‌خواهد برای جشن شصتمین سالگردش یک جشن پرهزینه‌ای برگزار کند، و همه این جنگ‌ها با امضای ملکه بوده و اگر امضای ملکه نبود مثلا این حمله‌ای که انگلیس به مالویناس کرد به جزایر مربوط به آرژانتین یا حمله‌ای که به عراق کرد، همه با امضای ایشون است. حالا این نماینده دولت انگلیس رفته به سفارت امریکا و می‌گوید " دولت ملکه اعلیاحضرت به دنبال راه‌هایی است تا بتواند فعالیت پرس تی‌وی جمهوری اسلامی ایران را با دفتر بزرگی که در لندن فعالیت می‌کند محدود کند. اما قانون بریتانیا استانداردهای بالایی برای لغو مجوز پخش دارد؛ مجوزها تنها در صورتی لغو می‌شوند که امنیت ملی تهدید شود یا زمانی که اعطای مجوز طبق قوانین بین‌المللی برخلاف تعهدات بریتانیا باشد؛ در حال حاظر برای لغو مجوز پرس تی‌وی به هیچ یک از این دو، استناد نمی‌توان کرد، اما اگر در ماه‌های آینده تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال شود، می‌توان پرونده‌ای علیه پرس تی‌وی با استناد به مورد دوم تشکیل داد. " دقیقا همین کاری است که کردند و وقتی تحریم‌های علیه ایران را تشدید کردند در این فضای غبارآلود گفتند مجوز پرس تی‌وی باید لغو شود.

مجری: یکی از بحث‌هایی که مطرح کردند و در اسناد ویکیلیکس هم هست این است که امنیت دولت پادشاهی انگلیس مورد خدشه وارد شده است، یک شبکه تلویزیونی چیزی ندارد جز آن که روی آنتن پخش شود؛ چیز مخفی و سری که ندارد، چه گزارش‌ها، چه خبرها چه پوششی دادید که مخل امنیت دربار یا دولت انگلیس یا کل کشور انگلیس شده است؟

سرافراز: بله اجازه دهید هم این موضوع را بگویم و هم در واقع مقایسه کنیم با آن دلیل یا بهانه‌ای که آن‌ها برای لغو مجوز شبکه مطرح کردند. خب ما در نامه‌های متعدد اشاره کردیم که دلیلی که شما می‌آورید که من آن را توضیح خواهم داد، این دلیل اصلی نیست که شما می‌خواهید با پرس تی‌وی برخورد کنید؛ دلیل اصلی این است که وقتی شما در عراق و افغانستان می‌جنگید، ما این اقدام را زیر سوال بردیم. همین الان هیچ مقام انگلیسی نیست که بتواند توضیح قانع کننده‌ای به ملتش بدهد که چرا نیروهایشان در افغانستان حضور نظامی دارند؟ چرا در بصره می‌جنگیدند؟ چون همیشه می‌خواهند حقیقت را پنهان کنند. به مردم‌شان نمی‌گویند که ما برای نفت و به دست آوردن ثروت به این کشورها رفتیم، در آن جا حضور نظامی پیدا کردیم و مردم غیرنظامی را می‌کشیم.

بنابراین آن‌ها نمی‌توانند دلیل اصلی این مساله را بگویند و دلیل‌های دیگر نیز الان قانع کننده نیست؛ خصوصا الان درمورد عراق. ما این مطالب را گفتیم؛ گفتیم انگلیس این کارها را می‌کند؛ سیاست خارجی معقولی ندارد و در مسائل داخلی هم همین طور است. ما ازدواج نوه ملکه را پخش کردیم و گفتیم در حالی که مردم مشکلات اقتصادی دارند، دانشجوها تظاهرات می‌کنند، آن‌ها به خاطر بالا رفتن هزینه‌های دانشگاه، از کلاس‌های درس محروم می‌شوند؛ چطور میلیون‌ها پوند هزینه برگزاری مراسم عروسی کردید؟ چرا این خانواده سلطنتی این همه قدرت و ثروت در اختیار دارد؟ با این مسائل انگلیس را زیر سوال بردیم و درباره این مسائل مصاحبه و برنامه‌های مختلف پخش کردیم. همچنین درباره تظاهرات گسترده دانشجویی و خشونتی که پلیس انگلیس داشت. حتی به آن‌ها اعلام کردیم که شما به این دلایل با شبکه برخورد می‌کنید نه به این خاطر که حالا مفصلا به آن اشاره می‌کنم.

بعد از جریان انتخابات ریاست جمهوری در ایران که به برگزاری راهپیمایی و بعد از آن جریان فتنه منجر شد، شبکه چهار انگلیس گزارشی پخش کرد که خبرنگار این شبکه که خبرنگار نیوزویک هم بود، ماجرایی را که در گوشه میدان آزادی اتفاق افتاده بود، به شکل وارونه منعکس کرد. در آن جا یک پایگاه بود و این شبکه در واقع گزارش را از نیمه حقیقت پخش کرد؛ این که بسیجی‌ها دارند با کسانی که در آن جا حضور دارند، برخورد می‌کنند؛ اسلحه هم در دست‌شان بود و این تصاویر را نشان می‌داد. گرچه آن‌ها به هیچ کس تیراندازی نکردند و در واقع در آن جا و در آن لحظه به کسی تیراندازی نکردند. آن‌ها هم تصویری حاکی از این موضوع پخش نکردند و این شبکه فقط نشان داد که آن‌ها مسلح هستند و می‌خواست این مسئله را القا کند که آن‌ها با مردم برخورد می‌کنند. بعدها ما تصاویری به دست‌مان رسید که عده‌ای از این اغتشاش‌گرها که صورت خود را پوشانده بودند با ابزارهای مختلف از جمله کوکتل مولوتوف ماشین‌هایی را که در آن کوچه بودند را آتش می‌زدند و این‌ها پرتاب کردند داخل آن جا؛ حالا آن جا چی بود؟ آن جا یک اسلحه خانه بود که ده‌ها قبضه سلاح در آن جا بود. آن‌ها می‌دانستند و می‌خواستند به هر نحو وارد آن جا شده و در را باز کرده و اسلحه‌ها را را بردارند. و در آن اوضاع شلوغ اگر این اسلحه‌ها خارج می‌شد چه فاجعه‌ای می‌توانست به بار آورد. یک یا دو نفر آن جا بودند و اجازه ندادند این فاجعه اتفاق بیافتد.

ما گفتیم چرا خبرنگار شما ماجرا را به شکل وارونه‌ای جلوه می‌کند؛ ماجرا این است شما اگر تصویر را کامل پخش کنید، این اتفاق در آن صحنه روی داده است. در آن جا جمله‌ای از این خبرنگار پخش کردیم؛ این جمله این بود: " خبرنگار گفت من خبرنگار شبکه چهار تلویزیون انگلیس و نیوزویک هستم. "

آفکام دو سال است ما را به خاطر پخش همین یک جمله?? ثانیه‌ای خبری، می‌برد و می‌آورد. به همین خاطر آفکام گفته است که شما چون رضایت آن خبرنگار را جلب نکردید، به حقوق فردی وی تجاوز کردید بنابراین باید یکصد هزار پوند جریمه بشوید. بعد دید که این هم کفایت نمی‌کند. اگر شبکه پرس تی‌وی به کار خود ادامه دهد، این افشاگری‌ها ادامه پیدا می‌کند؛ بعد از آن ارسال نامه‌های بعدی شروع شد. بعد آفکام گفت این مجوزی که دفتر پرس تی‌وی در لندن گرفته، صاحب صلاحیت نیست؛ چون برنامه‌ها از طریق تهران پخش می‌شود، مجوز را دفتر لندن گرفته پس مجوز شما را هم لغو می‌کنیم. به همین راحتی. بعد در همان نامه‌ای که به رئیس آفکام نوشتم، هم استدلال کردم که شما، هم یکصد هزار پوند ما را جریمه می‌کنید و دفتر پرس تی‌وی در لندن را به خاطر پخش همین یک جمله محکوم می‌کنید؛ از آن طرف دوباره می‌گویید که نه دفتر پرس تی‌وی در لندن مسؤول نیست، برنامه‌ها از تهران پخش می‌شود و به این خاطر می‌خواهیم مجوز شما را لغو کنیم. شما چرا گرفتار تناقض شده‌اید؟ جواب بدهید، کدامش را قبول دارید؟

مجری: دکتر الان راشا تودی، روسیه الیوم، الجزیره، الجزیره انگلیسی، همه این شبکه‌ها مرکزشان جای دیگری است و دفترشان در لندن است. مگر برای آن‌ها هم چنین جرائمی در نظر گرفتند؟

سرافراز: نه، یکی از سوالات ما از آفکام همین بود. گفتیم چه جوری ممکن است؟ شبکه‌های دیگر یکی از روسیه، یکی از امریکا، یکی از قطر، یکی از تهران؛ همه شبکه‌ها همین جور هستند. همه شبکه‌ها از کشور خودشان برنامه پخش می‌کنند و مرکز اصلی خبری در کشور خودشان است. دفاتر این شبکه‌ها در لندن در حد خودش مسئول است و نه بیش از این و اگر به خاطر این موضوع بخواهید مجوز را لغو کنید، تکلیف بقیه چیست؟ گفتند بقیه محرمانه است و نمی‌توانیم به شما بگوییم که بقیه چه جوری هستند. می‌دانیم که بقیه شرایط مشابهی دارند؛ چون آن‌ها از نظر سیاسی تصمیم گرفته بودند برخورد کنند، دنبال این بودند که دلیلی بیاورند و به هیچ کدام از این سوالاتی که ما مطرح کردیم پاسخ ندادند و جالب این است که امروز دوباره نامه دادند که حالا که مجوز را لغو کردیم و شما را از اسکای برداشتیم، حالا می‌خواهیم جریمه‌ها را هم از دفتر پرس تی‌وی در لندن بگیریم. یعنی می‌خواهند هر جوری شده آن اموالی را که ما در لندن داریم را هم یک جوری از طریق حقوقی برخورد و مصادره کنند.

مجری: جناب دکتر سرافراز، الان ما در حقیقت وارد یک نبرد رسانه‌یی شدیم که علیرغم ادعایی که غربی‌ها می‌کنند، صرفا حتی در چارچوب گردش آزاد اطلاع‌رسانی هم به آن احترام نمی‌گذارند و به حذف فیزیکی متوسل شدند؛ یعنی حذف از روی ماهواره‌ها و کابل خانگی. الان آرایش سیاسی رسانه‌های جمهوری اسلامی با توجه به این که الان شما دو دهه است که معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما هستید، چگونه است؟ آیا از نظر شما رضایت‌بخش است یا خیر؟

سرافراز: می‌توانم این گونه توضیح دهم که شرایط برای غرب و امریکا بسیار بغرنج و رو به جهت منفی است؛ یعنی این که شرایط و عرصه هر لحظه برای این‌ها تنگ‌تر می‌شود و این‌ها دچار بحران‌های جدی شدند. الان با شرایطی روبرو هستیم که غرب و امریکا آن چهره به ظاهر دموکراسی‌خواهانه و طرفدار آزادی بیان که در دهه‌های مختلف نان آن را می‌خوردند، دیگر نمی‌توانند به آن ادامه دهند و این چهره نفاق‌آلود به تدریج در حال کنار رفتن است. آن‌ها مجبورند به سوی همان روش‌های قرون وسطی پیش بروند که خودشان پرچم‌دار و سردمدار آن بودند؛ دوباره به همان روش روی آورند.

در یک بند از نامه‌ای که به رییس آفکام نوشتم، گفتم که شما فکر نکنید اگر شبکه پرس تی‌وی را از اسکای بردارید، می‌توانید صدای این شبکه را خفه کنید. نه، آن‌هایی که به دنبال آن هستند که صدای متفاوتی بشنوند و پیام‌ها و اخبار پرس تی‌وی را درک کنند، این افراد راه خودشان را پیدا می‌کنند. الان دیگر شرایط دنیا شرایطی نیست که آن‌ها بتوانند این صداها را خفه کنند؛ یعنی منظورم این است که آن‌ها در بدترین موقع، بدترین تصمیم را گرفتند. اگر آن‌ها چند سال پیش چنین اقدامی می‌کردند خیلی موفق‌تر بودند اما الان شرایط افکار عمومی و نوع ارتباطاتی که به وجود آمده آگاهی‌هایی که در مردم غرب، اروپا، انگلیس و امریکا به وجود آمده متفاوت است و ما هر روز شاهد صحنه‌های مختلفی هستیم. امروز در امریکا شاهد هستیم که عده‌ای جریانی راه انداخته‌اند که می‌گویند این ساختار حکومتی سر مردم کلاه گذاشته است. از زمان تشکیل دولت امریکا و نوشتن قانون اساسی امریکا تا امروز، تا چنین روزهایی، آن‌ها می‌توانستند مردم را فریب دهند. دو حزب تشکیل دادند، هشت سال حکومت را دادند دست یک حزب و دوره بعدی دست حزب دیگر. نظام سرمایه‌داری جوری از پشت صحنه همه چیز را کنترل کرده است؛ رسانه‌ها، قدرت، ثروت و همین دو حزب را که مردم خارج از آن نمی‌توانستند فکر کنند و نمی‌توانستند نظر بدهند. امروز دیگر آن شرایط پا برجا نیست. عده‌ای مردم، حالا نمی‌خواهم بگویم کل مردم امریکا، متوجه شدند. همین چند روز پیش مردم جلوی کنگره و کاخ سفید و مهم‌تر از آن این روزها علیه سیستم قضایی امریکا اعتراض کردند. مردم می‌گویند این سیستم قضایی به نفع نظام سرمایه‌داری حکم و رای می‌دهد و در واقع جریان اشغال را به قوه قضاییه و کل سیستم قضایی امریکا کشانده‌اند.

خب الان دیگر آگاهی ایجاد شده است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. تا وقتی که آگاهی ایجاد نشده بود راحت می‌توانستند با افکار عمومی برخورد کنند اما دیگر این شرایط گذشته است و بنابراین دولت انگلیس هم در بدترین شرایط تصمیم بسیار بدی گرفت. من در نامه اولی هم که نوشتم، گفتم شما این کار را می‌کنید و یک لکه ننگی را کنار آن لکه‌های ننگی که در طی صدها سال داشتید، اضافه می‌شود. انگلیس استعمار هند و غارت منابع و ثروت کشورهای منطقه خاورمیانه، کشورهای آسیا و حتی امریکای لاتین را در پرونده خود دارند. جزیره مالویناس که انگلیسی‌ها اشغال کردند و امروز کشورهای منطقه امریکای لاتین هوشیار شدند و با این اشغال‌گری مقابله می‌کنند. پرونده پرس تی‌وی هم پرونده‌ای کنار همه آن پرونده‌ها خواهد بود و کاری بیش از این انجام ندادید.

مجری: موضوعی که هست، ضرب‌المثل داریم که می‌گوید همواره به قطار در حال حرکت است که سنگ پرتاب می‌شود. اگر قطار ایستاده باشد، کسی به طرف آن سنگ پرتاب نمی‌کند. الان شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای جمهوری اسلامی ایران مثل پرس تی‌وی، العالم و شبکه هیسپان تی‌وی که تازه متولد شده است، شبکه آی فیلم، این‌ها در واقع دوران روبه اوج خود را می‌گذرانند، آیا شما از میزان مخاطبین این شبکه‌ها آماری دارید؟

سرافراز: بله خب این شبکه‌ها بینندگان مختلفی دارند. همین شبکه پرس تی‌وی اتفاقا از طریق سایت‌های اجتماعی گزارشی که برای دو سه هفته قبل بود، ما هفتگی گزارش می‌گیریم، در واقع پر مخاطب‌ترین سایت در حوزه سایت‌هایی که از طریق انگلیس پخش می‌شوند، شده بود. یعنی ما پرس تی‌وی را در شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و آی‌پی تی‌وی هم پخش می‌کنیم. این شبکه را مردم انگلیس از طرق مختلف دریافت می‌کنند. در گزارش دی ماه سایت پرس تی‌وی، حدود ۶۲ میلیون بار خبرهای این سایت خوانده شده بود و آمار خوبی به شمار می‌آید. البته ما نظرسنجی هم کردیم مثلا در کشورهای آفریقایی در کشور نیجریه شبکه پرس تی‌وی به عنوان چهارمین شبکه پرمخاطب در این کشور شناخته شده است. می‌دانیم که در حوزه آفریقا مخاطبان خوبی داریم. در حوزه امریکا به دلیل پوشش همین جنبش وال استریت و ادامه این جنبش؛ در بسیاری از مواقع این شبکه سخنگو و بلندگوی این جنبش اجتماعی شده است. همین مسئله باعثاقبال عمومی به این شبکه شده است؛ البته از طریق همین سایت‌های اینترنتی و سایت‌های اجتماعی؛ چون در آن جا هم ما در سیستم کابلی امریکا حضور نداریم و آن‌ها به ما مجوز ندادند. ولی کاملا روبه رشد هستیم، حتی در کشورهای حوزه خلیج فارس حتی کشوری مثل بحرین آمارهای خیلی خوبی برای شبکه پرس تی‌وی داریم.

العالم جای خودش را دارد و در کشورهای عرب زبان خصوصا در کشورهایی مثل بحرین و عراق مخاطب زیادی دارد. در کشورهایی مثل مصر و سوریه مخاطب قابل قبولی دارد و کل آمارها مختلف و همگی روبه رشد است. این روند رو به رشد به خاطر این است که این نگاه متفاوت کاملا نشان داده می‌شود. وقتی هیچ شبکه‌ای، چه شبکه‌های عربی و چه شبکه‌های انگلیسی، مظلومیت مردم بحرین را منعکس نمی‌کند و شبکه‌های خارجی درباره جنایت‌هایی که آل خلیفه در حق مردم بحرین انجام می‌دهد، تقریبا سکوت مطلق کرده‌اند. وقتی شبکه‌هایی که این برنامه‌ها را پخش می‌کنند طبعا اقبال خوبی از آن‌ها صورت می‌گیرد. این در حوزه سیاسی است. البته ما به اصطلاح در آن سپهر رسانه‌ای همه جور فعالیت رسانه‌ای در حوزه برون مرزی انجام می‌دهیم. در حوزه فیلم و سریال همان گونه که شما اشاره کردید شبکه آی فیلم را داریم که برای عرب زبان‌ها به صورت ۲۴ ساعته فیلم و سریال پخش می‌کند. وقتی این شبکه راه افتاد در مدت خیلی کوتاهی استقبال خیلی خوبی از این شبکه صورت گرفت. شبکه آی فیلم شبکه‌ای است که حداقل با ۸۰۰ شبکه عرب زبان رقابت می‌کند. استقبال از این شبکه روز به روز افزایش می‌یابد و این آماری که می‌گویم، آمار جدید نیست و آمار چند ماه قبل است. روز به روز به مخاطبان این شبکه اضافه می‌شود. وقتی سریال مختار در بغداد پخش می‌شد، من تصویر یکی از میادین بغداد را خودم دیدم که مردم در ماه رمضان در کنار میدان ایستاده بودند و مانیتور بزرگی که در این میدان بود، مردم به صورت نشسته و ایستاده آن را تماشا می‌کردند.

مجری: من حتی گزارش‌هایی دیدم که مردم یمن در واقع زمانی که برخی از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی از شبکه آی فیلم پخش می‌شد، خیابان‌ها خلوت می‌شود. الان برای طیف مخاطبین انگلیسی زبان، عرب زبان و اسپانیولی زبان شبکه‌هایی طراحی و راه‌اندازی شده است. آیا در آینده قرار است شبکه‌هایی ۲۴ ساعته به زبان‌های دیگر داشته باشم؟

سرافراز: بله خوشبختانه چون شبکه آی فیلم تجربه موفقی بود، همان طور که به نوعی هم شما اشاره کردید، ما بعد از مدتی این شبکه را دو زبانه پخش کردیم، هم فارسی و هم عربی؛ خب زبان فارسی را مردم از طریق فرستنده‌های دیجیتال و از طریق این دستگاه‌ها در داخل کشور هم دریافت می‌کنند و خوشبختانه استقبال خوبی هم در داخل کشور با این شبکه شد. این باعثشد که برای ما انگیزه‌ای ایجاد شود که فیلم‌ها را به زبان انگلیسی هم دوبله کنیم و فکر می‌کنیم که می‌تواند موفق باشد. به هر حال فیلم‌ها و سریال‌هایی که در جمهوری اسلامی تولید می‌شود با توجه به این که مخاطبین در خارج از مرزهای ایران با مفاسد اخلاقی زیادی در سریال‌ها مواجه هستند، می‌شود گفت که این شبکه‌های پاکی هستند و این مسئله را به شکل‌های مختلف و تقریبا هر روز به ما می‌گویند و از این بابت از ما تشکر می‌کنند.

وقتی بالاخره هنرپیشه‌ها اینجا با حجاب ظاهر می‌شوند این یک الگوی متفاوت در دنیا است، دنیا این را ندیده و این مسئله برایشان جای تعجب دارد. ما شبکه اسپانیایی را به شکل آزمایشی راه انداختیم و ان‌شاالله قرار است تا ۱۱بهمن به صورت رسمی راه‌اندازی شود. خب بخشی از این شبکه فیلم و سریال‌های دوبله شده ایرانی را پخش می‌کند این یک فضای کاملا متفاوتی را برای مخاطب در امریکای لاتین ایجاد می‌کند و یک الگوی کاملا جدیدی را در اختیار این‌ها قرار می‌دهد که این‌ها از نظر روابط خانوادگی روابط بین زن و مرد، مادر و پدر، خواهر و برادر و غریبه و آشنا و همه این موارد در خارج از کشور خیلی ارزشمند است.

مجری: سپاس‌گذارم جناب دکتر محمد سرافراز معاون برون مرزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
برچسب ها: مدیر، پرس، تی، وی، مشرق
Bookmark and Share
X Share
Google Reader Stumble Upon Delicious Cloob
Facebook Twitter Digg
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پیام آیت الله وحید خراسانی به شیعیان عراق
شبهه مأمون بر آیه مباهله و پاسخ امام رضا
وجوب اطاعت از شیطان مجسم در روایات جعلی
آیین دوست یابی از دیدگاه حضرت علی(ع)
حضور احمدی نژاد در مراسم پاسداشت تعزیه
آغاز به کار سازمان سینمایى در دهه فجر
نبرد پنهان سیاسی امام رضا(ع)
مدیر پرس‌تی‌وی پس از لغو مجوز چه گفت؟
سوم بهمن در آینه تاریخ معاصر
نظر رئیس جمهور در مورد هنر تعزیه
فیلم های فجر را ببینید؛ هدیه بگیرید

* صفحه نخست
* |
* پیوندها
* |
* تماس با ما
* |
* عضویت در خبرنامه
* |
* درباره ما
* |
* نظرسنجی
* |
* آرشیو
* |
* RSS

کلیه حقوق این سایت متعلق به وبسایت خبری - تحلیلی مشرق نیوز می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "