به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، با وجود تلاش برخی کشورهای اروپایی نشست امروز دوشنبه وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل با توافق نه چندان رضایت بخش در مورد تشدید تحریم ایران و سوریه پایان یافت.
در پایان این نشست که با محوریت اعمال فشار بیشتر به ایران و سوریه تشکیل شد، تلاش برخی کشورهای غربی برای تحریم نفت و بانک مرکزی ایران به شش ماه آینده موکول شد.

اروپایی ها مدعی شده اند با این اقدام پروژه تحریم گام به گام ایران را کلید زده اند با این حال نگرانی از تاثیرات منفی تحریم نفت ایران که روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نیاز اروپا را تامین می کند در این تصمیم گیری بی تاثیر نبوده است.

در همین حال " ویلیام هیگ " وزیر امور خارجه انگلیس با مهم خواندن تصمیم امروز وزیران خارجه کشورهای اروپایی در بروکسل مدعی شد که چنین اقدامی در راستای افزایش فشارها به ایران به منظور انجام مذاکره در مورد برنامه هسته ای اش است.

طبق توافق شکننده وزیران امور خارجه ۲۷ عضو اتحادیه اروپا سه کشور یونان، اسپانیا و ایتالیا که به ترتیب با واردات ۳۴.۲ درصد، ۱۴.۹ درصد و ۱۲.۴ درصد اصلی ترین مبادلات نفتی این اتحادیه را با ایران دارند، موظف شدند تا جولای سال جاری میلادی(تیرماه ۱۳۹۱) به تجارت نفتی خود پایان دهند.

این در حالی است که وضعیت اقتصادی بحرانی این سه کشور و نبود جایگزینی برای نفت وارداتی از ایران سبب بروز تردیدهایی در مورد عملی شدن این توافق شده است.

از سوی دیگر " کاترین اشتون " مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این ادعا که گام امروز این اتحادیه برای واداشتن ایران برای حضور جدی در مذاکره با غرب بر سر موضوع هسته ای برداشته شده گفت شانس ایران برای مذاکره با ۱ + ۵ همچنان باقی است.

ادعای آمادگی اروپا برای مذاکره با ایران در حالی مطرح می شود که این اتحادیه همپای همقطار آمریکایی خود تا کنون تحریمهای مختلفی را علیه ایران اعمال کرده که از جمله آن تحریم ۴۳۳ شرکت و ۱۱۳ شخصیت ایرانی است.