به گزارش فارس در کابل، در سیر پر شتاب تحولات افغانستان، اظهارات اخیر باراک اواباما که تکرار سخنان "جو بایدن" معاون وی است، تآمل برانگیز است.
رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در میان اعضای کنگره آمریکا اعلام کرد که " پس از کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده، طالبان دیگر تهدیدی برای آمریکا محسوب نمی‌شود و با توجه به این که جنگ افغانستان در حال پایان یافتن است، ۲۳ هزار نظامی آمریکایی تا تابستان سال آینده از افغانستان خارج خواهند شد ".

امتناع طالبان از اعلام رسمی جدایی از القاعده

" مارک گراسمن " نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان که وارد منطقه شده است و بر اساس منابع دیپلماتیک غربی یکی از اهداف کلیدی سفر وی، اخذ موافقت کشورهای منطقه برای افتتاح دفتر طالبان در قطر است، در اظهاراتی از طالبان خواست تا با صدور بیانیه ای عدم حمایت خود از القاعده و تروریسم را اعلام کند.
تاکنون طالبان به این درخواست و از سویی پیش شرط آمریکا برای مذاکره پاسخ مثبتی نداده است.
با این وجود و با وجود این که افغانستان صحنه کشتار نظامیان آمریکایی و ناتو است، اوباما در اظهارات روز گذشته اعلام کرد که طالبان دیگر تهدیدی برای آمریکا محسوب نمی‌شود.

خروج نظامیان آمریکایی تن دادن به درخواست طالبان

از سویی دیگر در حالی که تغییر واضحی در جنگ افغانستان مشاهده نمی‌شود و اغلب قریب به اتفاق ولایت‌های افغانستان شاهد حملات چریکی و انفجاری طالبان است، اوباما روز گذشته خروج ۲۳۰۰۰ نیروی آمریکایی از افغانستان تا تابستان سال آینده را اعلام کرد.
لازم به ذکر است که تاکنون ۱۰ هزار نظامی آمریکایی از افغانستان خارج شده اند.

در حالی که هیچ تغییر چشمگیری در صحنه جنگ افغانستان رونما نشده است که بر اساس آن بتوان خروج ۳۳۰۰۰ نظامی آمریکایی را از صحنه جنگ افغانستان تفسیر کرد، می‌توان گفت که خروج این نظامیان، نوعی تن دادن به پیش شرط طالبان برای مذاکره مبنی بر خروج نظامیان خارجی از افغانستان است.

گرچه به طور قطع آمریکا هرگز تمامی نظامیان خود را از افغانستان خارج نمی‌کند اما بدون شک شرایط مذاکره پس از خروج ده‌ها هزار نظامی، آسان‌تر از شرایط فعلی خواهد بود.

اظهارات اوباما تسهل کننده مأموریت گراسمن است

گراسمن در سفر خود با مقامات افغانستان، هند، ترکیه، عربستان و قطر دیدار و مذاکره خواهد کرد و همان گونه که بیان شد، اخذ موافقت افتتاح دفتر طالبان در قطر از کلیدی‌ترین برنامه‌های وی در این سفر است.

ممکن است که گراسمن بتواند کشورهای ذیدخل را همسو با سیاست‌های خود کند اما قانع کردن طالبان نه کار وی و نه کار دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات است بلکه این بخش نیاز به اعلام رسمی از یک تریبون آمریکایی دارد که اوباما روز گذشته این کار را انجام داد.
به بیان دیگر اظهارات روز گذشته اوباما در جمع نماینددگان کنگره، مکمل سفر نماینده ویژه وی به افغانستان و منطقه برای افتتاح دفتر طالبان و شاید آغاز مذاکرات است.

اوباما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، نیازمند القای افغانستانی آرام است

کمتر از ۱۰ ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می‌شود و آزمون اوباما در صحنه سیاست خارجی جنگ افغانستان است.

منابع غربی از جنگ افغانستان به عنوان " جنگ اوباما " تعبیر می‌کنند و در صورتی که اوضاع افغانستان بر همین منوال باشد، وی با انتقادات زیادی مواجه خواهد شد.

وی ناگزیر است تا به هر قیمتی که شده، این جنگ را از حالت کنونی خارج سازد و تا پیش از برگزاری انتخابات، اوضاع را به نفع آمریکا نشان دهد.

آمریکا ده سال پیش با شعار مبارزه با القاعده و افراط گرایان وارد کارزار افغانستان شد اما اکنون که عرصه برای این کشور تنگ شده، عالی‌ترین مقامات این کشور چنین تلقین می‌کنند که طالبان دشمن آمریکا و تهدیدی علیه این کشور نیستند در حالی که طالبان تاکنون از شعارهای اولیه خود عدول نکرده و تداوم مبارزه با نظامیان آمریکایی در سخنان سخنگویان و اعلامیه‌های این گروه به چشم می‌خورد.


گرچه آمریکا تمام تلاش خود را برای به پای میز مذاکره کشاندن طالبان انجام می‌دهد، اما ابهامات و موانع زیادی در این راه وجود دارد که از جمله عدم محوریت افغانستان و کنار رفتن پاکستان با نقش کلیدی از این مذاکرات است.

با این وجود اظهارات روز گذشته اوباما را میتوان عدول آمریکا از اهداف اولیه در جنگ افغانستان و چراغ سبزی به طالبان برای کشاندن نمایندگان این گروه به پای میز مذاکره تفسیر کرد.