به گزارش ايسنا، وليد المعلم در يك سخنراني تلويزيوني با اعلام مطلب فوق خاطرنشان كرد، دولت سوريه بر پايداري مردم و نيروهاي مسلح خود تكيه دارد و اعلام مي كندكه تسليم فشارها نمي شود.
وی افزود، دمشق هیچ گاه قطعنامه اخیر اتحادیه عرب را نمی پذیرد و آن را اجرا نمی کند و از نظر سوریه این قطعنامه بی اعتبار است.

وزیرخارجه سوریه اظهار داشت: برخی کشورها در اتحادیه عرب می گویند که ما پشتیبان ملت سوریه هستیم در حالی که همین کشورها اعلام می کنند که به تحریم ها علیه سوریه افتخار می کنند و این نشان دهنده مقاصد آنهاست.

المعلم با اشاره به گزارش ناظران اتحادیه عرب گفت: در این گزارش نکات مثبتی از جمله انجام عملیات خشونت آمیز از سوی آنچه که «ارتش آزاد سوریه» نامیده می شود اشاره شده که کشته شدن خبرنگار فرانسوی توسط آنها نیز یکی از این موارد است.

وی با اشاره به تصمیمات اخیر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه درباره اجرای اصلاحات در سوریه گفت: بشار اسد دستوری درباره تنظیم قانون اساسی جدید داده است که این قانون به احتمال زیاد هفته آینده اعلام می شود.
المعلم تصریح کرد: ما وقتی که گزارش ناظران اتحادیه عرب را دریافت کردیم پیشاپیش می دانستیم که محتوای آن برخی کشورهای عربی را خشنود نخواهد کرد اما از آنجایی که طرح اتحادیه عرب از جانب همین کشورها صادر شده بود احتمال دادیم که خجالت بکشند و گزارش را با دید مثبت نگاه کنند اما دیدیم که پیش نویس قطعنامه ای را علیه سوریه صادر کردند که دخالت آشکار در امور داخلی سوریه است.

وزیر خارجه سوریه افزود: میان قطعنامه اخیر اتحادیه عرب و ادامه کار ناظران اتحادیه تفاوت وجود دارد. ما این قطعنامه را به هیچ وجه نمی پذیریم. اما نامه ای از نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب دریافت کردم که از سوریه خواسته تا مدت زمان مأموریت ناظران اتحادیه عرب را یک ماه دیگر تمدید کند و این مسئله هم اکنون در دست بررسی است.

المعلم با اشاره به گزارش ناظران اتحادیه عرب گفت: ما از ناظران اتحادیه عرب می خواهیم که بگویند چه اقدامی برای متوقف کردن گروه های مسلحی که اقدام به عملیات خشونت آمیز در سوریه می کنند و این ناظران خود نیز این را قبول دارند، انجام دادند.

مقام ارشد سیاست خارجی سوریه درباره خروج ناظران عربستانی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمع ناظران اتحادیه عرب گفت: شاید مقامات این کشورها نمی خواهند واقعیت آنچه را که در سوریه می گذرد ببینند و ملتشان از آن آگاهی یابد چرا که این مسئله در راستای اهداف از پیش طراحی شده آنها نیست.

وی افزود: حل و فصل مسائل سوریه با این قطعنامه به هیچ وجه محقق نمی شود بلکه مسأله سوریه باید با گفت وگو و محقق شدن خواسته های ملت سوریه انجام پذیرد.
صدور قطعنامه اتحادیه عرب درباره سوریه که در آن از بشار اسد خواسته شده قدرت را ظرف دو هفته به معاونش واگذار کند همچنان با واکنش های تندی از سوی شخصیت های داخلی و خارجی همراه شده است.
روزنامه النباء چاپ لبنان در این باره نوشت: مصوبه اتحادیه عرب با فشار آمریکا و ابزار قطر و عربستان تهیه شده است.
کارشناسان سوری نیز اظهار داشتند که آنچه در سوریه رخ می دهد رهاورد دخالت های خارجی در این کشور است.

این کارشناسان تأکید کردند که اگر دخالت های خارجی در سوریه وجود نداشت، این همه مصیبت در این کشور به وجود نمی آمد و مردم سوریه این همه قربانی توطئه های کور غرب نمی شدند.
این اظهارات درحالی صورت می گیرد که سخنگوی رسمی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که مقامات واشنگتن و مسکو تاکنون نتوانسته اند اختلافات خود را درباره پیش نویس قطعنامه جدید در مورد سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد برطرف کنند.


از سوي ديگر، حزب الله لبنان اتهامات در زمينه مداخله در ناآرامي هاي سوريه را به شدت تكذيب كرد.حزب الله لبنان با انتشار بيانيه اي اعلام كرد، اين اتهامات جعلي و ساختگي است كه با هدف ايجاد فتنه انگيزي در منطقه دنبال مي شود.