به گزارش فارس، سید محمدعلی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم در جمع نخبگان ایتالیایی در دانشکده Lamaro Pozzani شهر رم با اشاره به تحریمهای نفتی اروپا علیه کشورمان، تأکید کرد: تحریمها برخلاف تصور این کشورها مانع پیشرفتهای علمی، اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نخواهد شد، بلکه با نتیجه معکوس بحران اقتصادی کشورهای ضعیف اروپایی را تشدید خواهد کرد.

حسینی دو کشور ایران و ایتالیا را از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری برشمرد که نقش به‌سزایی در ارتقای سطح فرهنگی جوامع پیرامونی و همچنین معرفی و گسترش دو دین ابراهیمی طی قرن‌های گذشته ایفاء کرده‌اند.

وی ظرفیت‌های دو ملت با این سابقه دیرینه تاریخی را گسترده و فراوان برشمرد و گفت: نگاهی به تاریخ روابط دوجانبه ایران و ایتالیا نیز بیانگر همین احساس قرابت و درک اشتراکات متعدد تاریخی، مذهبی و فرهنگی است.

حسینی با اشاره به تعاملات گسترده فرهنگی ایران و ایتالیا در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در زمینه همکاری‌های علمی، فرهنگی و باستان شناسی افزود: تعامل بین نخبگان علمی و فرهنگی دو کشور به عنوان نمایندگان دو ملت بزرگ و دو تمدن کهن در سطح نسبتا قابل قبولی ادامه یافته است.

وی پس از تشریح ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی کشورمان، به اغراض سوء سیاسی کشورهایی که به دنبال تحریم و تهدید جمهوری اسلامی ایران هستند اشاره کرد و رویکرد این دولت‌ها را بر ضد منافع ملی خود و بخش‌های خصوصی خود دانست.

حسینی به این کشورها توصیه کرد: اجازه دهند بخش خصوصی فارغ از مسائل سیاسی به تجارت و بازرگانی خود بپردازند.

سفیر کشورمان در رم تأکید کرد: اروپا با این تحریم‌ها علاوه بر از دست دادن بازار ۷۵ میلیونی ایران، حضور خود در بازار ۳۰۰ میلیونی پیرامونی کشورمان را نیز کم فروغ خواهد کرد.

حسینی تصریح کرد: این تحریم‌ها برخلاف تصور این کشورها مانع پیشرفت‌های علمی، اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نخواهد شد بلکه با نتیجه معکوس بحران اقتصادی کشورهای ضعیف اروپایی را تشدید خواهد کرد.

این نشست با هماهنگی اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در کانون نخبگان ایتالیا و با حضور بیش از ۷۰ تن از دانشجویان نخبه ایتالیایی برگزار شد.

در این نشست " آلساندرلو " رئیس اتاق بازرگانی ایتالیا - ‌ ایران نیز طی سخنانی با اشاره به نقش و جایگاه جمهوری اسلامی در اقتصاد جهانی و منطقه‌ای، بر اهمیت حفظ و تقویت روابط دو کشور در مقطع حساس کنونی تأکید کرد.

در پایان این نشست صمیمانه تعدادی از دانشجویان سؤالاتی را پیرامون موضوعات مختلف روابط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دو کشور و همچنین نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در نظام بینالملل و منطقه خاورمیانه مطرح کردند که حسینی پاسخ داد.