ایران، محور مذاکرات آلمان با چین

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری "آلمان"، بر اساس اعلام امروز وزارت امور خارجه پکن، انتظار می رود "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان هفته آینده با هدف مذاکراتی که روی اقتصاد جهانی و بحران بدهی منطقه یورو متمرکز است، عازم چین شود.

مرکل در این سفر دو روزه با " ون جیابائو " نخست وزیر و " هو جینتائو " رئیس جمهوری چین دیدار خواهد داشت و در آکادمی علوم اجتماعی چین نیز سخنرانی خواهد کرد و روز دوم سفر خود عازم شهر جنوبی " گوانگ جو " چین می شود.

منابع اطلاعاتی آگاه اعلام کرده اند که انتظار می رود تحولات بعد از مرگ " کیم جونگ ایل " رهبر کره شمالی و نامگذاری پسر او به عنوان جانشین رهبر پیونگ یانگ، ‌ بحثدرباره برنامه هسته ای ایران و تحریم های نفتی اتحادیه اروپا نیز از موضوعات احتمالی دستور کار سفر مرکل باشند.

خبر سفر آتی مرکل به چین در شرایطی گزارش می شود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا درراستای اعمال فشار بر برنامه هسته ای ایران، در خصوص اعمال تحریم‌ تدریجی بر نفت ایران و تحریم بانک مرکزی توافق کرده اند که بر اساس این توافق، انعقاد هرگونه قرارداد جدید از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با بخش نفتی ایران ممنوع شده است و تمامی قرارداهای جاری میان اروپا و بخش نفت ایران نهایتا تا اول ژوئیه لغو خواهد شد.

این در حالیست که مجله آمریکایی " نشنال اینترست " در گزارشی نوشته است که چین در رابطه‌اش با ایران و عربستان به منافع خود می‌اندیشد و به سیاست‌های آمریکا اهمیتی نمی‌دهد و تامین نفت در اولویت‌بندی چینی‌ها از مسائل مهم در جامعه بین‌الملل اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

غرب و در راس آن آمریکا که به بهانه تسلیحاتی بودن برنامه هسته ای تهران تحریم های یک جانبه ای را علیه بانک های مرکزی و تجارت و صنعت نفت ایران اعمال کرده اند، درصدد است تا سایر کشورها را نیز از جمله چین و روسیه را در این مسیر با خود همراه کند و این در حالیست که چین خریدار یک پنجم صادرات نفتی ایران است و به همواره مخالفت های خود را با اجرای تحریم های یک جانبه غرب علیه ایران اعلام کرده است.

کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا تا کنون تحریم‌های یکجانبه بسیاری را علیه ایران به بهانه متوقف کردن برنامه هسته‌ای کاملا صلح آمیز ایران تصویب کرده‌اند، اما این تحریم‌ها بیش از اینکه به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند، نه تنها موفق نبوده بلکه به شکوفایی و خودکفایی بیشتر ایران نیز انجامیده است.

علاوه براین، جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری کامل و همهجانبهای را با آژانس بینالمللی انرژی اتمی داشته و آژانس نیز در گزارشهای مکرر خود درباره برنامه هستهای ایران، بر عدم انحراف این برنامه و تطابق کامل آن با توافقات بینالمللی تأکید کرده است.