به گزارش رويترز عدنان الخصير، رئيس اتاق عمليات ناظران که در قاهره مستقر است، نگفت که اين تصميم نهايي آنهاست يا نه، اما اعلام کرد اتحاديه عرب تمام تلاشش را براي حفظ جان ناظران در سوريه به کار خواهد بست.

در همین حال احمد الدابی، رئیس ناظران اتحادیه عرب، اعلام کرده خشونت‌ها در چند روز اخیر در سوریه بسیار بالا گرفته است. اتاق عملیات ناظران اتحادیه عرب، در آستانه نشست شورای امنیت، با صدور بیانیه ای اعلام کرده است خشونت‌ها در سوریه به شکل بی‌سابقه‌ای از ۲۴ تا ۲۷ ژانویه افزایش داشته است.

بنا بر این بیانیه، خشونت‌ها بیشتر در حمص، حماة و ادلب بوده است. پایگاه خبری الیوم السابع هم گزارش داد ۱۲ نظامی سوری روز گذشته در ۲ حمله جداگانه معارضان مسلح کشته شدند. اولین حمله با استفاده از انفجار خودروی بمبگذاری شده در یک ایست بازرسی در شمال سوریه رخ داد که بر اثر آن ۶ نظامی کشته شدند.

در حادثه دیگر، افراد مسلح اقدام به شلیک موشک به دو اتوبوس حامل نیروهای سوری کردند که بر اثر آن نیز ۶ نفر جان خود را از دست دادند. در همین حال سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، گزارش داد ناظران اتحادیه عرب از استان های ریف دمشق و درعا در جنوب سوریه بازدید کرده اند.

آنها با حسین مخلوف، استاندار ریف دمشق، و خالد الهنوس، استاندار درعا، دیدار و گفت و گو کردند.

جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت خارجه سوریه، هم گفته است: «۵۰ ناظر که از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بودند، از سوریه خارج شدند و اتحادیه عرب به زودی جانشین های آنها را اعزام خواهد کرد.»

القاعده: آماده عملیات انتحاری در سوریه هستیم

ناآرامی ها در سوریه درحالی است که القاعده و گروه های سلفی برای عملیات انتحاری در سوریه اعلام آمادگی کرده اند.

شیخ عمر بکلی، مبلغ اسلامی و رهبر جماعت " الغرباء " در گفت‌وگو با روزنامه دیلی تلگراف گفته است گروه‌های مسلح سلفی، از جمله القاعده و جماعت الغرباء، کاملا آماده هستند تا به گروه‌های مسلح در سوریه برای حمله به نظام و انجام " عملیات انتحاری " علیه نظامیان و دولت سوریه کمک کنند.

در همین حال العربیه و الجزیره به نقل از " شورای انقلاب سوریه " خبر دادند ۸۰ مخالف در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شدند.
بی بی سی هم با اینکه از درگیری در حومه دمشق خبر داد، هیچ جزئیاتی از این درگیری گزارش نداد.

در همین حال احمد رمضان، از اعضای شورایی موسوم به " شورای ملی سوریه " هم اعلام کرد، مقامات عربستانی به وی گفته‌اند ریاض قصد دارد این شورا را به رسمیت بشناسد.

احمد رمضان گفته که با سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، در قاهره دیدار کرده است. از سوی دیگر سفارت دولت سوریه در قاهره شامگاه شنبه مورد تعرض تعدادی از مخالفان دولت بشار اسد قرار گرفت و به ساختمان آن آسیب جزئی وارد شد.

تظاهرکنندگان که قصد ورود به داخل سفارت را داشتند با ممانعت نیروهای امنیتی حافظ سفارت مواجه شدند و با سر دادن شعارهایی در مخالفت با دولت سوریه از اتحادیه عرب خواستند به مسئولیت های خود عمل کنند. دولت سوریه حمله کنندگان به سفارت را خرابکارانی توصیف کرده که مقر آنان در استانبول ترکیه است و با پول برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خرابکاری می کنند.

نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس با ترکیه

از سوی دیگر، یک روز پس از نشست شورای امنیت پشت درهای بسته درباره سوریه، وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به ترکیه رفتند.

این هیئت به ریاست سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، و با همراهی عبداللطیف راشد الزیانی، دبیرکل این شورا، میهمان احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه، هستند. سلجوق اونال، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه، گفت: «داوود اوغلو با همتایان عرب خود برای هماهنگی دیدگاه ها درباره تحولات منطقه به صورت مستمر در تماس است» مذاکره کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با مقامات ترک، در چهارمین نشست مشترک، در ادامه تلاش ها برای فشار به دولت سوریه و همچنین تلاش برای تصویب قطعنامه علیه دمشق در شورای امنیت است.

عربستان و قطر پس از نشست اخیر اتحادیه عرب درباره سوریه، که با اختلاف نظر به پایان رسید، طرحی را بوسیله مراکش، عضو عرب شورای امنیت، ارائه کرده اند که در چند روز آتی درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.

روسیه اعلام کرده هرچند حاضر است درباره قطعنامه علیه سوریه با تنظیم کنندگان آن مذاکره کند، اما این قطعنامه را عبور از خط قرمزهای کرملین می داند.

ويتالي چورکين، نماينده دايم روسيه در سازمان ملل، پس از پايان نشست محرمانه عصر جمعه شوراي امنيت گفت: اين پيش نويس نه فقط از خط قرمز روسيه عبور مي کند، بلکه "عناصر جديدي را اضافه مي کند" که مسکو از لحاظ اصولي آنها را نمي پذيرد. خبرنگار بي بي سي در سازمان ملل متحد گزارش داد علاوه بر روسيه، بعضي ديگر از اعضاي شوراي امنيت هم نگران بروز جنگ داخلي در سوريه در صورت دخالت کشورهاي خارجي در امور اين کشور هستند.