به گزارش فارس به اتیوپی، در حالی دومین روز اجلاس سران اتحادیه آفریقا امروز آغاز به کار کرد که در حاشیه این اجلاس، بازار دیدار روساء وسران کشورهای مختلف بسیار داغ بود.



«علی اکبر صالحی» وزیر امور خارجه کشورمان که به عنوان عضو ناظر ازسوی ایران در این اجلاس شرکت کرده در حاشیه این دیدار با مقامات و کشورهای مختلف این قاره دیدار و گفت وگو کرد.



صالحی در حاشیه اجلاس، دیروز با رئیس جمهور سومالی و نیز وزرای خارجه تونس، توگو و موریس و برخی دیگر از مقامات کشورهای این منطقه درباره تقویت مناسبات ایران و قاره آفریقا دیدار و گفت‌وگو کرد.



این اجلاس تحت عنوان " تقویت تجارت میان کشورهای آفریقایی " در آدیس آبابا مقر اصلی این اتحادیه برگزار می شود.



در این نشست، نمایندگانی از سازمان‌های بین‌المللی از جمله " بان کی مون " رئیس این سازمان، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و نمایندگانی از کشورهای چین و ژاپن حضوردارند. همچنین در این نشست بسیاری از روسای جمهور آفریقا حضور دارند.



اتحادیه آفریقا شامل۵۴ کشور است و مقر اصلی آن در آدیس آبابا پایتخت کشور اتیوپی قرار دارد. قرار استدر این نشست علاوه بر توسعه تجارت بین کشورهای عضو، درباره مسائل داخلی این قارهبحثو تبادل نظر شود.



رهبران آفریقایی همچنین در مورد درگیری‌های بلند مدت در سومالی به بحثوتبادل‌نظر می‌پردازند. گفته می‌شود که ۱۰ هزار نیروی اتحادیه آفریقا برای حمایت از دولت تضعیف‌ شده سومالی که توسط غرب حمایت می‌شود در این کشور مستقر هستند تا از حملات گروه الشباب جلوگیری کنند.



دولت اتیوپی برای برگزاری این اجلاس تدابیر امنیتی وضع کرده و تاکنون نقص امنیتی در این زمینه گزارش نشده است. با وجود برگزاری اجلاسی در این سطح، عبور و مرور خودروها در داخل شهر عادی است و هیچ گونه محدودت ترافیکی اعمال نشده است.



هجدهمین اجلاس سران اتحادیه آفریقا امسال در حال و هوای دیگر برگزار می‌شود. اجلاسی بدون حضور معمر قذافی رهبر معدوم لیبی و بن علی رئیس جمهور فراری تونس که در عربستان اقامت دارد. دیکتاتورهای این دو کشور در پی موج بیداری اسلامی از قدرت ساقط شدند.



رهبران کشورهای آفریقایی قرار است در نشست امروز رئیس آتی کمیسیون اتحادیه آفریقا را انتخاب کنند اما اقدام وزیر کشور آفریقای جنوبی برای به چالش کشیدن " جان پینگ " مقام مسئول وقت، این رقابت را سخت‌تر کرده است.



کمیسیون اتحادیه آفریقا یک شورای اجرایی با ۵۴ کشور عضو است.



آفریقای جنوبی اعلام کرده که این موضع خوش‌بینانه است که دلامینی زوما، همسر سابق جاکوب زوما، رئیس‌جمهوری آفریقایجنوبی، نمی‌تواند جان پینگ از گابون را که اولین‌بار در سال۲۰۰۸بهریاست کمیسیون اتحادیه آفریقا انتخاب شد، برکنار کند.



وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ژوهانسبورگ همچنان خوشبین است که وزیر کشور آرای مورد نیاز را به دست می‌آورد.



تاکنون هیچ زنی سمت ریاست کمیسیون اتحادیه آفریقا را به دست نیاورده است. انتخابات روز دوشنبه برای این سمت با رای مخفی است.



منابع نزدیک به پینگ اعلام کردند که وی از انتخاب مجدد خود مطمئن است و بر حمایت کشورهای فرانسوی زبان مرکز و غرب آفریقا حساب می‌کند.



با این حال، همسر سابق و ۶۲ ساله رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی مبارزه انتخاباتی قوی را آغاز کرده و حمایت کشورهای جنوب آفریقا را دارا است.



در آغاز نشست دو روزه سران اتحادیه آفریقا، رهبران همچنین رئیس آتی اتحادیه آفریقا را انتخاب می‌کنند. هم‌اکنون ریاست این اتحادیه بر عهده رئیس‌جمهوری گینه است. برخی خبرها از محل اجلاس حاکی از آن است که این ریاست به کشور بنین می‌رسد.



ریاست یک ساله این اتحادیه به صورت دوره‌ای است که در اختیار رهبران آفریقایی قرار می‌گیرد.



اجلاس سران اتحادیه آفریقا امروز با صدور بیانیه ای به کار خود پایان می دهد.