به نوشته روزنامه خراسان،نشست شوراي امنيت سازمان ملل درباره بررسي پيش نويس قطعنامه کشورهاي عربي براي فشار به دولت بشار اسد، بي نتيجه به پايان رسيد.

پس از مخالفت روسیه و چین با پیش نویس قطعنامه غربی ‌عربی روز گذشته این پیش نویس در سطح نمایندگان شورای امنیت بررسی ‌شد.

در نشست سه شنبه شب شورای امنیت با عنوان " بررسی شرایط خاورمیانه "، کشور مراکش به نمایندگی از برخی کشورهای عربی پیش نویس قطعنامه ای را ارائه کرده بود. علاوه بر اعضای ثابت و دوره ای شورای امنیت، بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب و حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر خارجه قطر، هم میهمان این نشست بودند.


اما با وجود اینکه وزرای خارجه کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه شخصا در این نشست شرکت کرده بودند، جلسه بدون حضور وزرای خارجه روسیه و چین بی نتیجه به پایان رسید. به گزارش الجزیره، مشاجره‌های لفظی میان نماینده سوریه و نمایندگان دیگر کشورهای عضو در جلسه، نشست را متشنج کرد.


بشار الجعفری، نماینده سوریه، به حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر خارجه قطر، گفت: «آیا قطر عضو اتحادیه عرب است یا به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در آمده است؟!» ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل، هم با رد پیش‌نویس قطعنامه‌ ارائه شده گفت که سازمان ملل باید از دخالت داخلی در امور کشورها اجتناب کند.

او از مخالفان و دولت سوریه خواست بدون هیچ پیش شرطی برای مذاکره در مسکو پایتخت روسیه آماده باشند و اعلام کرد که درخواست برای کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه یک پیش شرط محسوب می‌شود و روسیه آن را قبول ندارد.

چورکین گفت: «شورای امنیت بهتر است نقش مثبتی در سوریه ایفا کند و نباید اعمال تحریم و استفاده از فشار برای پایان دادن به وضعیت سوریه را پیشنهاد کند و این شورا نمی‌تواند که حل و فصل سیاسی مسائل سوریه را به این کشور تحمیل کند.» نماینده روسیه در سازمان ملل از دولت سوریه نیز خواست تا اصلاحات در این کشور را انجام دهد و منافع شهروندان خود را نیز لحاظ کند.


چورکین با درخواست از دولت اسد برای آغاز فوری مذاکرات با مخالفان گفت: «کشتن افراد بی‌گناه باید هرچه زودتر در سوریه متوقف شود و هر نوع درگیری در سوریه در منطقه خاورمیانه تاثیر مستقیم می‌گذارد.» در این نشست نماینده سوریه قطر را متهم کرد که در حمله به لیبی و تحولات این کشور نقش مستقیم داشته است و از شبکه الجزیره قطر نیز خواست تا تبلیغات خصمانه رسانه‌ای علیه سوریه را متوقف کند.


الجعفری گفت: «آوردن پرونده سوریه به شورای امنیت باعثبه چالش کشیدن ماموریت ناظران اتحادیه عرب در سوریه است و هر نوع تلاش برای صدور قطعنامه علیه سوریه سعی در جهت موجه کردن کشتار ملت سوریه است و این چیزی است که در افغانستان، ‌ لیبی و عراق نیز رخ داده است.»

در مقابل حمد بن جاسم آل ثانی نیز اعلام کرد که تلاش‌های اتحادیه عرب و طرح‌های این اتحادیه به دلیل مخالفت دمشق با آنها و انجام ندادن هیچ اقدامی برای اجرای طرح‌های اتحادیه عرب در واقع بی‌اهمیت شده و مدعی شد که " کشتارها در سوریه " همچنان ادامه دارد و " خشونت در جای جای این کشور به چشم می‌خورد. " وزیر خارجه قطر گفت: «طرح اتحادیه عرب به هیچ وجه قصد تغییر نظام در سوریه را ندارد چرا که این مساله به ملت سوریه بر می‌گردد و این حق آنهاست که نظام خود را تعیین کنند.»


او ضمن هشدار نسبت به وضعیت کنونی در سوریه گفت: «وضعیت کنونی در سوریه تهدیدی برای تمامی منطقه محسوب می‌شود و شورای امنیت بهتر است که پیش نویس قطعنامه‌ای را که مغرب(مراکش) آن را به این شورا ارائه داده است تصویب کند و در صورت تصویب نشدن این پیش‌نویس دست نظام سوریه را در ادامه خشونت‌ها در سوریه باز گذاشته‌ایم.»

نبیل العربی، ‌ دبیرکل اتحادیه عرب هم گفت: «نمی‌توان طرح اتحادیه عرب را تاویل کرد و در این طرح از بشار اسد خواسته نشده تا از مقامش کناره گیری کند و اتحادیه عرب از تمامی گروه‌های موجود در سوریه خواسته است تا از خشونت پرهیز کنند و در گفت‌وگوهای جدی در این کشور زیر نظر اتحادیه عرب شرکت کنند.» با این حال اما دمشق می گوید طرح اتحادیه عرب دخالت در امور داخلی سوریه و نادیده گرفتن حاکمیت این کشور است.

لاوروف: هرگز نگفته ایم راه حل بحران سوریه، ماندن اسد است

همزمان با برگزاری نشست شورای امنیت، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در ملاقات با کوین راد، همتای استرالیایی خود در این کشور گفت: «ما نه دوست و نه متحد اسد هستیم و هرگز نگفته‌ایم که راه حل بحران سوریه باقی‌ماندن اسد است.»

منابع سیاسی گفته اند پیش نویس ضد سوری که در نشست سه شنبه به جایی نرسید، پس از بررسی مجدد بار دیگر در روز جمعه به رای گذاشته خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه برای حمایت از این قطعنامه تحت فشار قرار دارد. لاوروف در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ABC استرالیا نیز گفت: «گمان نمی‌کنم که سیاست روسیه این باشد که از کسی بخواهد موضع و پست خود را ترک کرده و کناره گیری کند. تغییر رژیم کار ما نیست.

این امر مربوط به سوری‌هاست که تصمیم بگیرند چگونه کشور خود را اداره کنند، چگونه به انجام اصلاحات و چه نوع اصلاحاتی بپردازند و این روند بدون هیچ دخالتی صورت می‌گیرد.» وزیر خارجه روسیه با این حال اعلام کرد با وجود اینکه قدرت‌های غربی، شورای امنیت سازمان ملل را برای صدور قطعنامه علیه سوریه تحت فشار گذاشته‌اند، مسکو به رئیس جمهوری سوریه نخواهد گفت که از قدرت کناره‌گیری کند.

رويترز نيز گزارش داد نماينده روسيه در اتحاديه اروپا گفته است هيچ شانسي براي تصويب قطعنامه ضد سوري وجود ندارد، مگر اينکه اين قطعنامه صراحتا هرگونه مداخله نظامي در سوريه را رد کند. ولاديمير چيژوف گفت: اين قطعنامه مي تواند براي توجيه مداخله نظامي در سوريه مورد استفاده قرار بگيرد. رويترز معتقد است: اين اظهارات نشان مي دهد روسيه حاضر است در شرايطي پيش نويس قطعنامه ضد سوري را تاييد کند.