رایزنی برخی مقامات افغانستان با رئیس شرکت «بلک واتر»

روزنامه «نیویورک تایمز» نوشته بود که دیدار اریک پرینس با شماری از مقامات سابق، فرماندهان محلی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در حالی صورت گرفته است که وی برای خصوصی سازی جنگ و استخراج معادن افغانستان تلاش می‌کند.

بر اساس این گزارش همه کسانی که با اریک پرنس دیدار کردند خوستار کنارزدن اشرف غنی از عرصه قدرت هستند و قدرت لابی اریک پرنس در امارات متحده، کابل و امریکا باعث شده است که اشرف غنی نیز از او خوشش نیاید.

در این گزارش آمده است که رئیس شرکت امنیتی بلک واتر چندین بار برای ملاقات با اشرف غنی درخواست کرده است  اما رئیس جمهور افغانستان با وجود درخواست‌های مکرر از دیدار با وی خودداری کرد.

گفته می‌شود که رئیس شرکت امنیتی بلک واتر در سفرش به افغانستان با مقامات وزارت معادن نیز دیدار کرده است.

 با این حال هنوز هم مقامات افغان به گزارش این روزنامه آمریکایی تا کنون واکنشی نشان نداده‌اند اما برخی از منابع خبری نیز از دیدارهای برخی از سران سیاسی و مقامات افغان با رئیس شرکت بلک واتر خبر دادند.

رسانه پشتو زبان «خبریال» به نقل از یکی از مقامات امنیت ملی نوشت: اریک پرینس با «صلاح الدین ربانی» وزیر خارجه، «عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، «صالح محمد ریگستانی» نمایده سابق پارلمان و فرمانده «الماس» دیدار و گفت‌وگو کرده است.

این رسانه تصریح کرد که رئیس شرکت امنیتی بلک واتر با شماری از نمایندگان مردم ولایت پنجشیر، بلخ، و تخار نیز دیدار و گفت‌وگو کرده است.

خبریال مدعی شد که اعضای ائتلاف شمال افغانستان به رئیس شرکت امنیتی بلک واتر قول دادند تا درباره طرح خصوصی سازی جنگ در سطح رهبری دولت افغانستان رایزنی کنند.

رئیس شرکت امنیتی بلک واتر نیز تصریح کرده است که در صورت موافقت دولت افغانستان وزارت‌های دفاع و خارجه آمریکا نیز با طرح پیشنهادی وی مشکلی نخواهند داشت.

اریک پرینس خاطرنشان کرده است که با وزارت های  دارایی؛ معادن و اقتصاد نیز درباره استخراج معادن افغانستان گفت‌وگو داشته است.

رئیس شرکت امنیتی بلک واتر گفته که در نظر داریم ماشین‌های بزرگ استخراج معادن را از آفریقا به افغانستان انتقال دهیم و استخراج مس عینک را اغاز کنیم، فکر می‌کنم که دولت افغانستان با کمبود شدید بوجه روبرو است و مخالفت اشرف غنی هم نمی‌تواند مانع یک چنین طرح بزرگی شود.

این در حالی است که روز گذشته وزارت معادن افغانستان از امضای قرارداد استخراج معادن مس و طلای افغانستان با شرکت‌های آمریکایی-انگلیسی خبر داده است.