به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، "آنگلا مرکل" در آغاز سفر سه روزه خود در پکن اعلام کرد که مذاکرات طولانی مدتی را با "هو جیانتائو" رئیسجمهوری چین و "ون جیابائو" نخستوزیر این کشور در خصوص تحریم های ایران صورت داده است.

صدراعظم آلمان پس از یک سخنرانی در آکادمی علوم اجتماعی چین به خبرنگاران اعلام کرد: اگر ما درباره تحریم‌های اروپا علیه ایران صحبت کنیم، مسئله اینجا است که چین چگونه می‌تواند از نفوذ خود استفاده کند تا این مسئله را به ایران بفهماند که جهان نباید یک قدرت تسلیحات هسته‌ای را داشته باشد.

مرکل در حالی سخن از قدرت تسلیحات هسته‌ای به میان آورده است که ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای کاملاً صلح آمیز دارد و به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و بازرسی‌های آژانس نیز هیچ گونه شواهدی مبنی بر انحراف برنامه هسته‌ای ایران نشان نداده است.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد بتواند قطعنامه‌ با اکثریت آراء در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به تصویب درآورد.

آلمان که یکی از متحدان آمریکا است به دنبال آن است تا همچون بسیاری از کشورهای غربی تحریم‌های بیشتری علیه کشور ایران تحمیل کند.

در حالی کشورهای غربی به دنبال ترغیب چین برای پیوستن به تحریمهای ایران هستند که چین تا حد بسیار زیادی به واردات نفت ایران نیازمند است به طوریکه ۲۰ درصد از مجموع صادرات نفت ایران را خریداری میکنند و سال گذشته میلادی ۳۰ درصد از نفت ایران که معادل ۵۵۵ هزار و ۲۰۰ بشکه در روز است را خریداری کردند.