تحریم‌های غرب تاثیری بر ایران نخواهد داشت

به گزارش فارس، رادیو استرالیا گزارش داد که "باراک اوباما" در ماه دسامبر لایحه تحریم بانک مرکزی ایران را با هدف تحریم نفت ایران و اختلال در فروش نفت امضا کرد. اتحادیه اروپا نیز در ماه ژانویه تحریمهای مشابهای را علیه ایران تصویب کرد که از ماه ژوئیه سال جاری میلادی اجرایی خواهد شد.

طبق تحقیقات " موسسه تحقیقات لندن " تحریم‌های جدید علیه نفت ایران نیز شکست خواهد خورد.

همچنین مجله " دیدگاه جهانی " نیز گزارش داد که بدون چین و هند تحریم‌های ایران هیچ موفقیتی کسب نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، چین به واردات نفت از ایران ادامه خواهد داد و به واسطه تحمیل این تحریم‌ها علیه ایران حتی ممکن است نفت بیشتری با قیمت مناسب‌تری از ایران وارد کند.

کشورهای دیگری از جمله ژاپن و کره جنوبی که متحد آمریکا نیز هستند درخواست کرده‌اند از تحریم‌ها معاف شوند یا مشارکت کمتری در این تحریم‌ها داشته باشند.

این گزارش افزود: وابستگی آسیا به نفت ایران کاملا واضح است. در سال ۲۰۱۰، چین، ژاپن، هند و ژاپن بزرگترین خریداران نفت ایران بوده‌اند و تقریبا یک و نیم میلیون بشکه نفت که بیش از نیمی از صادرات نفت ایران را تشکیل می‌دهد خریده‌اند.

از سوی دیگر اگر در جریان معاملات و انتقال نفت خللی به وجود آید ما شاهد افزایش سریع قیمت جهانی نفت خواهیم بود و برای کره جنوبی و ژاپن که برای صنایع خود نیاز شدیدی به واردات نفت دارند می‌تواند ضرر قابل توجهی به اقتصاد داخلی آنها وارد سازد.

این درحالیست که چین و هند نیز صریحا اعلام کرده اند که از تحریمهای ایران حمایت نخواهند کرد و همچنان به تجارت خود با ایران ادامه خواهند داد و بنابراین قطعات پازل تحریم ایران به هیچ شکلی جفت و جور نخواهد شد.