به گزارش افکار نیوز به نقل از ایرنا، در این جشن كه شامگاه جمعه در محل رزیدانس سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، سفرا و نمایندگان كشورهای مختلف در سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی و همچنین سفرا و دپیلماتهای عالی كشورهای مختلف در اتریش ، حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، آمانو که برای نخستین بار در جشن روز ملی ایران شرکت کرده بود در هنگام ورود به محل این جشن، در گفت و گویی گرم و صمیمانه با ابراهیم شیبانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش و همچنین علی اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگر سازمان های بین المللی مستقر در وین، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به ملت و دولت ایران تبریک گفت.

بر اساس این گزارش یوکیا آمانو با حضور در جمع دیپلماتهای ارشد حاضر در این جشن، صمیمانه با آنها به گفت و گو نشست.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت و گو با دیپلماتهای ایرانی حاضر در این جشن، ملت ایران را صلح طلب توصیف کرد.

آمانو ۶۵ ساله که قبل از مدیرکلی آژانس، سالهای متمادی به عنوان دیپلمات برجسته ژاپن در مقر آژانس حضور داشته است با اشاره به مشابهت روحیات ملت ژاپن و ایران، گفت: فرهنگ ما آسیایی است و به یکدیگر نزدیک می باشد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد که ما فرهنگ ملت صلح طلب ایران را دوست داریم.

حضور هرمان ناکارتس معاون مدیرکل آژانس نیز که دو هفته پیش در راس هیات عالیرتبه آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرده بود، مورد توجه دیپلمات های حاضر در جشن روز ملی ایران قرار گرفت.

این دیپلماتها تاکید می کردند که حضور همزمان آمانو و ناکارتس در جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیام مثبت و مهمی دارد.

گفتنی است هرمان ناکارتس رییس هیات بلندپایه آژانس بین المللی انرژی اتمی دو هفته پیش، بعد از بازگشت از سفر سه روزه به ایران گفت: تهران و آژانس در باره حل مسایل باقی مانده پیرامون موضوع هسته ای توافق کردند.

ناکارتس با بیان اینکه سفر خوبی به ایران داشته است، تصریح کرد: طرفین متعهدند که مسایل باقی مانده را حل کنند.

معاون مدیرکل آژانس گفت: طی سه روز مذاکرات فشرده تهران، درباره همه اولویت های دو طرف گفت وگو شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای اعلام کرده است که نشست بعدی ایران و آژانس در تاریخ ۲۰ و ۲۱ فوریه(یکم و دوم اسفند ماه) سال ۲۰۱۲میلادی برگزار خواهد شد.

آژانس در بیانیه خود با اشاره به سفر پیشین هیات عالیرتبه آژانس به تهران تاکید کرد که در این سفر در ارتباط با گامهای اولیه ای که باید برداشته شود، مذاکره شده است.
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر ادامه گفت و گوها با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است.

** در جشن روز ملی ایران چه کسان دیگری آمده بودند؟

به گزارش ایرنا در این جشن دبیرکل اوپک به همراه رییس صندوق این سازمان در وین و مقامات ارشد سازمانهای منع جامع آزمایش های هسته ای در مقر اروپایی سازمان ملل، کنفرانس توسعه صنعتی سازمان ملل متحد(یونیدو) و همچنین کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد، حضور داشتند.

'یانا چارنوگوسكی' نخستین نخست وزیر كشور اسلواكی نیز از جمله میهمانان بلندپایه جشن روز ملی ایران در وین بود.