به گزارش افکارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، رهبر القاعده در اين پيام ويديويي ضمن انتقاد از اقدامات دولت سوریه به تشويق مخالفان دولت پرداخته است.


پیش از این نیز گزارش هایی از وجود گسترده عناصر القاعده در سوریه منتشر شده بود.

این اخبار در حالی منتشر می شود که اردیبهشت امسال یعنی حدود یک ماه مانده به انتخاب الظواهری به عنوان جانشین بن لادن نیز شبکه بی بی سی ایمن الظواهری را به عنوان رهبر القاعده، مستندی در مورد زندگی وی پخش کرد.

در این مستند با انتشار تصاویری از الظواهری در کنار اسامه بن لادن آمده بود: وی مردی است که به عنوان مغز متفکر شبکه القاعده و دست راست بن لادن شناخته می شد.

اوایل سال جاری نیز ویکی لیکس اسنادی منتشر کرد که طی آن شماره تلفن متعلق به یک نفر در شبکه بی بی سی در میان شماره‌های موجود در تلفن‌های همراه تعدادی از شبه‌نظامیان القاعده که توسط آمریکایی‌ها دستگیر شده‌ بودند، یافت شد.

این شماره تلفن متعلق به بوش‌هاوس(ساختمان مرکزی سرویس بین‌الملل شبکه بی بی سی‌) بوده که در پرونده یکی از اعضای عربستانی گروه القاعده به نام " ترکی مشعوی زاید ال جبلی عسیری " نیز در سال ۲۰۰۷ درج شده است.

به عقیده برخی تحلیلگران b. b. c در اشکال مختلف ارتباط رسانه‌ای و تشکیلاتی با القاعده دارد.

در ادامه این سند گزارشی از یکی از نشست‌های رده بالای مسئولان بی بی سی فاش شده که نشان می‌دهد مقامات اجرایی این شبکه موافقت کرده‌ بودند مصاحبه‌ای را با اسامه بن لادن پخش کنند.
مقامات اجرایی بی بی سی در نشست رده بالای خود درباره انتشار مصاحبه با اسامه بن لادن گفته بودند که اگر رهبر القاعده به آنها نزدیک شود، ‌ تریبونی را برای توضیح نظراتش در اختیار وی قرار می‌دهند.

این افشاگری برای اولین بار از روابط شبکه بی بی سی با اعضای القاعده پرده برداشته بود.

بی بی سی با انتشار این خبر و رساندن صدای مخالفت الظواهری به بشار اسد در واقع موضع خود را در قبال دولت سوریه به وضوح مشخص کرده و به بلندگویی جدید برای القاعده تبدیل شده است.