تهرانامروز: آنگونه كه برخي خبرگزاريهاي غربي گزارش دادهاند هنديها در تازهترين موضعگيري خود اعلام كردهاند كه حاضر به همراهي اروپا در اعمال تحريم نفتي عليه ايران نيستند و در سوي ديگر هم اعلام شده است كه اروپا تحريم پتروشيمي ايران را دور زده و تا پايان سال ۲ ميليارد دلار از ايران محصولات پتروشيمي خريداري ميكند.

همزمان هم وزیر نفت ایران از تمایل اروپا برای خرید گاز ایران خبر داد.

خبرهای یاد شده در شرایطی اعلام شده است که ظاهرا تحریم پس از تحریم تنها راهکاری است که غرب در این سی و سه سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیش‌رو گرفته و اخیرا به موج تحریم‌های خود علیه ایران هم افزوده‌اند.

اما این یک سوی داستان است. در حالی که خبر توافق سران اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران قیمت جهانی طلای سیاه را افزایش داد، خود اروپاییان برای فرار از این تحریم و پیدا کردن راهکار جدید برای ورود محصولات پتروشیمی ایران، از پا ننشستند.

همزمان با افزایش فشارهای غرب، ۱۷ کشور اروپایی برای خرید محصولات پتروشیمی ایران تحریم‌ها را دور زده و پیش‌بینی می‌شود تا اسفند ماه ۲ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی به قاره سبز صادر شود. در حال حاضر محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به بیش از ۶۰ کشور جهان صادر می‌شود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا سهمی حدود ۱۱ درصدی را در خرید محصولات پتروشیمی ایران در اختیار دارند.

هم‌اکنون تمامی محصولات پتروشیمی ایران مجوزهای نظام نامه ریچ «Reach» اتحادیه اروپایی را کسب کرده‌اند و از این رو حداقل تا سال ۲۰۱۳ میلادی امکان فروش ۳۰ محصول شیمیایی ایران به کشورهای قاره سبز با هیچ‌گونه محدودیتی روبه‌رو نیست. اتحادیه اروپایی سال ۲۰۰۷ میلادی تصمیم گرفت سیستمی را تحت عنوان «ریچ» طراحی کند که بر اساس این پروژه جدید زیست‌محیطی باید تمامی مواد شیمیایی قبل از ورود به بازار اروپا مورد آزمایش قرار گیرند. بر اساس نظام ‌نامه ریچ باید تمامی محصولات شیمیایی صادراتی به اتحادیه منطقه یورو زیر پوشش این قانون قرار بگیرند و تولیدکنندگان و وارد‌کنندگان محصولات پتروشیمی و شیمیایی باید آمار دقیقی از مواد تولید و وارد شده ارائه کنند، ضمن آنکه هیچ شرکتی حق تولید و یا بازاریابی مواد ثبت نشده را ندارد.

عبدالحسین بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر با وجود افزایش تحریم‌های خصمانه برخی از کشورهای غربی صادرات پتروشیمی ایران به اروپا بدون محدودیتی در حال انجام است، گفت: متنوع‌سازی بازارهای صادرات پتروشیمی نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر نفت همچنین با رد تعلیق صادرات پتروشیمی ایران به کشورهای اروپایی تاکید کرد: با توجه به بحران و رکود اقتصادی در اروپا این احتمال وجود دارد که صادرات پتروشیمی کشور هم تحت تاثیر این بحران‌ها با کاهش روبه‌رو شود.

در حال حاضر ۲۵ محصول پتروشیمی در سبد صادرات ایران به کشورهای مختلف آفریقایی، اروپایی و آسیایی قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه پنجم توسعه با اجرای زنجیره‌های پایین دستی صنعت پتروشیمی، در مجموع ۸۳ محصول پتروشیمی در سبد صادراتی کشور عرضه شود.



هند آمریکا را سرخورده کرد

در حالی اروپاییان تحریم محصولات پتروشیمی ایران را دور زده‌اند که روزنامه هندی اکونومیک تایمز طی گزارشی نوشت اصرار هند بر ادامه خرید نفت از ایران با وجود تحریم‌ها و فشارهای فزاینده سیاسی از جانب آمریکا و اروپا، مقامات واشنگتن را سرخورده کرده است. این در حالی است که حرکت روبه جلوی روابط آمریکا و هند کند شده است و اختلافاتی بر سر مسائلی چون همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای دو کشور وجود دارد.

این موقعیت در هفته گذشته با انتشار این خبر که هند نخستین خریدار نفت ایران است و اعلام مقامات هندی برای فرستادن یک گروه تجاری به تهران بدتر شد. سیاستمداران و تحلیلگران دهلی نو معتقدند که خرید نفت ایران یک ضرورت اقتصادی است و این ضرورت وابستگی به نفت وارداتی است و برخی نیز معتقدند که این خرید نشان‌ از انگیزه‌های دیپلماتیک دارد.

بر اساس این گزارش، در واقع، بسیاری از مقامات هندی حتی آنهایی که حامی روابط محکم‌تر با آمریکا هستند در مورد تغییر مواضع در قبال ایران هشدار می‌دهند و پیچیدگی مسائل همسایگی را متذکر می‌شوند. لالیت مانسینگ سفیر سابق هند در آمریکا تصریح کرد: ما نمی‌توانیم دوستی‌مان را به آزمایش بگذاریم. واشنگتن باید بفهمد که ما در منطقه‌ای هستیم که ایران یک عامل مهم در آن است.

مهم‌ترین نگرانی هند تقویت اقتصاد خود است که رشد آن در سال گذشته بسیار کند شده است. هند حدود ۱۲ درصد نفت خام خود را از ایران خریداری می‌کند و بسیاری از پالایشگاه‌های این کشور تنها با نفت خام ایران کار می‌کنند؛ این امر بدین معنی است که در صورت واردات نفت از دیگر کشورها، هند باید تمام سیستم خود را تغییر دهد.

یک مقام ارشدی هندی گفت: تغییر سیستم چیزی نیست که یه آسانی بتوان انجام داد. ما این ظرفیت پالایش را از کجا دریافت کنیم؟ چه کسی تامین‌کننده جدید ما خواهد بود؟

براي دور زدن اين تحريمها، شرکتهاي نفتي هند پول نفت ايران را از طريق يک بانک در ترکيه که شامل تحريمهاي آمريکا نميشود، ميپردازند. مقامات هندي خود را براي احتمال بسته شدن مبادلات از راه ترکيه آماده ميکنند. يک مقام ارشد هندي تاييد کرد که هند و ايران بر سر قراردادي به توافق رسيدهاند که بر اساس آن شرکتهاي هندي ۴۵ درصد واردات نفت از ايران را با روپيه هند پرداخت خواهند کرد و ممکن است که بقيه اين تسويه حساب را از طريق مبادله پاياپاي انجام دهند.سفير سابق هند در ايران نيز گفت: ايران همچنين يک عامل مهم در مسائل افغانستان است. ايران و هند براي مبارزه با طالبان با يکديگر همکاري داشتند اما پس از ورود آمريکا به افغانستان اين روابط به سردي گراييده است.