به گزارش افکار نیوز به نقل از ایسنا، اتحاديه عرب روز يكشنبه اعلام كرد: گفتوگوهاي خود با مخالفان در سوريه را آغاز ميكند و از آنها حمايت كامل مالي به عمل خواهد آورد و همچنين از سازمان ملل ميخواهد تا نيروهاي صلحبان خود را به همراه نيروهاي صلحبان اتحاديه عرب به اين كشور اعزام كند.

لیو ویمین، سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص پیشنهاد اعزام صلح‌بانان از سوی اتحادیه عرب اظهار داشت: چین از اتحادیه عرب می‌خواهد که میانجی‌گری سیاسی خود در روسیه را ادامه دهد. ما معتقدیم سازمان ملل باید بر اساس اصول و اهداف منشور سازمان ملل و نرم‌های حاکم بر روابط بین‌الملل، به طور سازنده برای حل‌وفصل صلح‌آمیز مساله سوریه اقدام کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: اقدام سازمان ملل باید منجر به کاهش تنش‌ها در سوریه و منجر به گفت‌وگوی سیاسی برای حل‌وفصل اختلافات در این کشور شود نه اینکه مساله پیچیده‌تر شود.

سوریه و چین در ماه جاری میلادی با مخالفت با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه دولت سوریه خشم غربی‌ها را برانگیختند. از آن زمان به بعد چین با گروه هماهنگی ملی برای تغییر دموکراتیک - یکی از گروه‌های اپوزیسیون در سوریه - در پکن گفت‌وگو کرده است.

این گروه مخالف دخالت نظامی خارجی در سوریه است و از سیاست چین مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی کشورها حمایت می‌کند.

پکن همچنین اعلام کرده مساله اعزام نماینده به خاورمیانه برای حل‌وفصل مناقشه سوریه را مدنظر قرار داده است.

روسیه چندی پیش سرگئی لاوروف، وزیر خارجه خود را به دمشق فرستاد.

وزیر خارجه چین اظهار داشت: موضع چین این است که تمامی گروه‌ها در سوریه از جمله دولت و گروه‌های مخالف باید از طریق گفت‌وگو و یک روند سیاسی جامع مناقشات را حل‌وفصل کنند.

وي افزود: چين از اقدامات جامع بينالمللي كه در راستاي موضع چين هستند حمايت ميكند.