به گزارش افکارنیوز، ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: مقامات افغان و آمریكایی در جستجوی راه هایی برای مذاكره با طالبان هستند تا بتوانند پس از خروج نیروهای خارجی از این كشور ؛ امنیت و آرامش را تامین كنند.

البته گفته می شود که گفت وگوها در یک مرحله شکننده ایی قرار دارد و طالبان اخیرا وجود هرگونه مذاکره را تکذیب کرده است.

کرزی با بیان اینکه با ' ملا محمدعمر ' رهبر طالبان از طریق واسطه ها در تماس است؛ گفت: ما هر روز با طالبان صحبت می کنیم.

کرزی در این مصاحبه که هفته پیش در کابل با ' اس بی اس ' انجام شد؛ گفت: مستقیما با ملا عمر تماس نداشته است بلکه این گفت وگوها با واسطه بوده است.

رییس جمهوری افغانستان و بسیاری از تحلیل گران غربی براین باور هستند که ملا عمر - این رهبر منزوی - در شهر «کتای» در پاکستان سکنی دارد.

کرزی در این مصاحبه تاکید کرد که گفت وگوها با طالبان که در اصل مورد حمایت اسلام آباد بودند، برای ثبات بخشیدن و آرام کردن منطقه و نیز برای پاکستان کلیدی است.

پاکستان بازیگری محسوب می شود که برای تلاش های مربوط به پایان بخشیدن به جنگ در افغانستان اهمیت دارد.

رییس جمهوری افغانستان تاکید کرد که دیگر موضوع صحبت فقط افغانستان نیست بلکه پاکستان هم هست. صلح در پاکستان و امنیت در این کشور هم مطرح است.

رییس جمهوری افغانستان در گفت و گوی هفته گذشته خود با شبکه تلویزیونی اس بی اس استرالیا که پیش از سفر هفته گذشته اش به پاکستان ضبط شده است، مقامات پاکستان را با درخواست برای تماس با رهبران طالبان افغان موسوم به ' شورای کتا ' نگران کرد.

مقامات افغان همیشه نگران مقاصد پاکستان بوده و نسبت به آن بدگمان هستند زیرا سازمان های اطلاعاتی پاکستان و گروه های شورشی مثل ' طالبان افغان ' مناسبات تاریخی دارند. این درحالی است که پاکستان به شدت وجود ' شورای کتا ' را رد می کند.

در پی جنگ داخلی که افغانستان را پس از جنگ شوروی سابق در برگرفت ' طالبان ' این کشور را از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ زیر سلطه خود گرفت و به القاعده پناه داد تا این که نیروهای افغان با حمایت آمریکایی ها آنها را یک دهه پیش از قدرت کنار گذاشتند.

رییس جمهوری افغانستان تاکید کرد که با وجود واقعیت های تاریخی وی مایل است همراه با اسلام آباد برای کمک به پیشبرد مذاکرات صلح با طالبان تلاش کند.

کرزی به زبان انگلیسی روان در این مصاحبه گفت: ما به عنوان مردم و دولت افغانستان مایل هستیم به پاکستان کمک کنیم تا برای ایجاد صلح در افغانستان و پاکستان تلاش کند.

رییس جمهوری افغانستان تاکید کرد که افغانستان در یازدهمین سالگرد جنگ هزینه بردار خود درحال پیشرفت از نظر امنیتی است.

نیروهای ناتو و آمریکا درحال آموزش ۳۵۰ هزار نیروی ارتش و پلیس افغانستان هستند که قرار است مسئولیت امنیت این کشور را پس از خروج این نیروها در سال ۲۰۱۴ به عهده داشته باشند.

البته این بدبینی وجود دارد که این هدف ممکن است با یک جنگ خشونت آمیز فزاینده تحقق یابد.

درهمین حال رییس جمهوری افغانستان تاکید کرد که طالبان در کلیتش به هیچ وجه به قدرت بازنخواهد گشت.

کرزی گفت: من فکر نمی کنم که طالبان هرگز برای سلطه بر افغانستان بازگردد.

رهبر افغانستان گفت: دو سال پیش من به این اندازه اطمینان و میل نداشتم پاسخ قاطعی مثل امروز بدهم. مردم افغانستان به زندگی بیهوده ۱۰ سال پیش بازنخواهند گشت.