به گزارش افکار نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر،احمد قلعه بانی امروز در سومین همایش ملی چشم انداز توسعه پایدار، یکپارچه و دانایی محور گفت: مذاکره برخی از این کشورها با امور بین الملل شرکت ملی نفت انجام شده و برخی دیگر نیز در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: در پی تصمیم سران کشورهای اروپایی مبنی بر قطع واردات نفت از ایران تا ۶ ماه آینده، شرکت ملی نفت نیز اعلام کرد در صورتی که شرکتی می خواهد نفت از ایران بخرد، قرارداد ۲ تا ۵ ساله با ما امضا کند؛ در غیر این صورت در قراردادهای خود با آنها تجدیدنظر خواهیم کرد.

معاون وزیر نفت درباره روند فروش نفت به شرکت های بزرگ اروپایی از جمله بی پی و توتال گفت: ما اعلام کردیم که نفت به کشورهای فرانسه و انگلیس صادر نخواهیم کرد، اما چنانچه شرکت های دیگری خواهان خرید نفت از ایران هستند، می توانند در قالب قرارداد بلندمدت و بدون هیچ گونه پیش شرطی، نفت از ایران خریداری کند.

قلعه بانی با تاکید بر این که ایران به تعهدهای خود در قراردادهایی که با سایر شرکت ها بسته همواره پایبند بوده است، گفت: شرکت ملی نفت همواره به تعهدهای خود در قراردادهایی که با دیگر شرکت ها داشته، پایبند بوده است.

وی به پرسشی درباره روند پرداخت بدهی شرکت انی ایتالیا یا دیگر شرکت های اروپایی با توجه به تحریم نفت ایران پاسخ افزود: ما تعهد خود را در مقابل این شرکت ها بر اساس قرارداد انجام می دهیم و تا زمانی که بدهی این شرکت تصفیه شود، مطابق قرارداد با آن برخورد خواهیم کرد.

معاون وزیر نفت با بیان این که صادرات نفت کشور هم اکنون مانند ماه های گذشته است، گفت: روزانه به طور میانگین ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه نفت از کشور صادر می شود.

احمد قلعه بانی درباره ذخایر موجود نفت خام ایران گفت: اواخر سال گذشته و ابتدای امسال، ذخایر خوبی در انبارهای نفت داشتیم، اما با توجه به تقاضای زیاد مشتریان برای خرید نفت، ذخیره ما در دو ماه گذشته نزدیک به صفر رسید و هم اکنون نیز مقدار جزیی به این میزان افزوده شده است.
وی تاکید کرد: ذخایر نفت خام موجود در انبارهای نفت کشور با توجه به حجم درخواست های مشتریان نسبت به سال های گذشته کاهشی قابل توجه داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر نقش محوری منطقه عسلویه با داشتن ذخایر غنی نفت و گاز در کشور گفت: برگزاری این همایش، نقش موثری در توسعه همه جانبه این منطقه به ویژه در بخش های سرمایه گذاری، محیط زیستی، فنی و اجتماعی دارد.

وی تصریح کرد: پروژه های بزرگی در منطقه پارس جنوبی در حوزه میدان های مشترک و غیرمشترک نفتی و گازی در دست پیگیری است.

سومین همایش ملی چشم انداز توسعه پایدار، یکپارچه و دانایی محور با محوریت توسعه صنعت نفت و گاز ایران امروز در عسلویه آغاز به کار کرد و تا فردا ادامه خواهد داشت.