آنکارا: شرکت سران اروپا در کنفرانس شرم‌الشیخ، خجالت‌آور است

«عمر چلیک» سخنگوی حزب حاکم «عدالت و توسعه» ترکیه روز دوشنبه در سخنانی در یک نشست حزبی به اعدام‌های «ناحق» مصر به خصوص در روزهای اخیر اشاره کرده و از «سکوت» اتحادیه اروپا در قبال این مساله انتقاد کرد.

وی گفت: «اتحادیه اروپایی در خصوص کوچک‌ترین حادثه‌ای که در جهان رخ می‌دهد، مداخله می‌کند، اما در برابر اعدام‌های مصر سکوت اختیار می‌کند».

عمر چلیک افزود: «ما امروز شاهد تحولی خجالت‌آور در خصوص اتحادیه اروپایی هستیم که رهبران آن در کنفرانس شرم الشیخ مصر شرکت کرده بودند؛ مصری که جوانان آن با احکام قضایی جعلی و دادگاه‌های صوری به پای چوبه دار می‌روند».

وزارت کشور مصر در بیستم ماه جاری میلادی(فوریه) گفت که حکم اعدام ۹ نفر از جوانان معارض مصری به اتهام دست داشتن در ترور هشام برکات دادستان سابق این کشور در تابستان ۲۰۱۵ صادر شد و احکام صادره مربوط به اعدام متهمان با وجود مخالفت‌ها و بیانیه‌های نهادهای حقوق بشری مانند عفو بین‌الملل در خصوص توقف اجرای آن، اجرا شد.

آقای چلیک اظهار داشت که «اتحادیه اروپا به حضورش در کنفرانسی که در مصر برگزار شد، اکتفا نکرد، و حتی در پایان آن گفته بود که با دولت و رهبری جدید مصر در ارتباط خواهد بود».

کنفرانس دو روزه شرم الشیخ روز یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در حالی برگزار شد که که نیمی از رهبران جهان عرب از جمله امیر قطر و رئیس جمهوری سودان در آن حضور نداشتند و سطح مشارکت برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه نیز در آن ضعیف بود.

در همین ارتباط خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی با استناد به بیانیه و اخبار رسمی منتشر شده در این باره نوشت که از 21 کشور عربی، 11 کشور در سطح سران و رؤسا در این کنفرانس شرکت کرده بودند، یک کشور در سطح معاون ریاست جمهوری، چهار کشور در سطح نخست وزیری یا ریاست پارلمان یا نمایندگان آن، سه کشور در سطح وزیر و دو کشور در سطحی پایین تر از وزیر در کنفرانس یاد شده حضور داشتند.