به گزارش فارس، مذاکرات ۲ روزه مقامات ازبکستان و تاجیکستان، درباره تعیین حدود مرزی، پس از ۳ سال وقفه، بنا به گفته مذاکره کنندگان به نتایج مهمی انجامید.

" خاور " پایگاه خبری رسمی دولت تاجیکستان درباره این مذاکرات، خاطرنشان کرد که طرفین آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات درباره مسائل مرزی و همچنین از بین بردن اختلافات موجود در روابط ۲ کشور، اعلام و پیشنهاد‌هایی را برای هماهنگی مواضع و تداوم گفت وگوها مطرح کردند.

۲ روز قبل، " رستم عظیم اف " معاون اول نخست‌وزیر ازبکستان و همزمان وزیر دارایی این کشور، برای بحثو بررسی درباره تعیین خطوط مرزی مشترک و از بین بردن اختلاف‌های مرزی مذاکراتی را با " عبدالرحیم قهاراف " دبیر شورای امنیت و وزیر سابق تاجیکستان در دوشنبه آغاز کرد.

مذاکرات طرفین که پس از ۳ سال وقفه دوباره برقرار شد، درباره سد " فرهاد " در استان سغد تاجیکستان و همچنین مناطق مورد بحثدر نواحی " اسپتمان "، " اشت "، " کانی بادام " و " شهرستان " صورت گرفت.

همچنین مقرر شد که جلسه کمیسیون مشترک بعدی ۲ کشور برای تعیین حدود مرزی در تاشکند برگزار شود، ولی زمان آن معین نشد.

به علاوه هیئت ازبکی با " امامعلی رحمان " رئیس جمهور تاجیکستان نیز دیدار و نتایج مذاکرات را امیدوارکننده ارزیابی کرد.

کارشناسان، مشکلات مرزی را یکی ازعلل اصلی سردی روابط ۲ جانبه دوشنبه و تاشکند در طول چند سال گذشته می‌دانند.

آنان معتقدند که اختلافات مقامات سیاسی ۲ کشور باعثشده که علاوه بر ایجاد موانع و محدویت توسط تاشکند در مسیر حمل‌و نقل محموله‌های تاجیکستان، درگیری‌هایی نیز درباره منابع آبی، مراتع و زمین‌های کشاورزی میان طرفین وجود داشته باشد.

" اسماعیل رحمت اف " استاد دانشگاه مشترک روسیه و تاجیکستان در گفت‌وگو با فارس بیان کرد که سبب اصلی بروز اختلاف این است که تا زمان تاسیس جمهوری‌های مستقل و مختار ازبکستان‌ و تاجیکستان، قلمرو این کشورها سالیانی طولانی، شامل امارات بخارا و یک دولت بود.

وی افزود: چه در آن دوره و چه در دورانی که این کشورها تابعیت اتحاد شوروی سابق را داشتند، پیوندهای قومی و خانوادگی بین ملت‌های مقیم این سرزمین‌ها بیش از بیش قوت داشت ولی پس از تفکیک و جدا شدن، مشکلات روزافزون شد.

این کارشناس سابق مرکز تحقیقات استراتژی ریاست جمهوری تاجیکستان همچنین تصریح کرد که طرفین قادر خواهند بود با توجه به منافع ملی و حسن همسایگی در سایه مذاکرات سازنده و مناسب مشکلات مرزی را حل و فصل کنند.

وی تامین و حفظ مناسبات نیک و دوستانه بین ازبکستان و تاجیکستان را عامل مهمی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشورها و زمینه مطلوبی برای تقویت ثبات و امنیت در آسیای مرکزی عنوان کرد.

تاجیکستان و ازبکستان حدود ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که تاکنون ۸۴ درصد آن علامت گذاری شده است، که در حدود ۲۰ درصد باقی مانده وجود مشترکاتی در روستاها و شهرستانهای مرزی و ارتباطات آنان با یکدیگر، اندکی تعیین حدود مرزی را دشوار کرده است.