افکار نیوز:عبد ربه منصور هادي، امروز به عنوان رئيسجمهوري جديد يمن در مقر پارلمان اين كشور سوگند ياد كرد و در مراسم سوگند وي نماينده سازمان ملل، سفرا و نمايندگان كشورهاي خارجي و رهبران سياسي يمن حضور داشتند.

به گزارش ایسنا به نقل از تلویزیون رسمی یمن، وی پس از ادای سوگند در سخنانی با اشاره به انتخابات این کشور گفت: این انتخابات نشان داد که یمن می‌تواند از بحران خود عبور کند و هیچ‌کس نمی‌تواند دولت جدید یمن را که از پشتوانه گسترده مردمی برخوردار است، نادیده بگیرد و یا از ارزش‌های آن بکاهد.

منصور هادی با تشکر از مردم، نیروهای مسلح و برگزارکنندگان انتخابات گفت: این انتخابات که وظیفه سنگینی را برعهده همه مسئولان یمنی گذاشت و به ما نشان داد که ما باید گذشته را پشت سر بگذاریم و به آینده یمن بپردازیم.

رئیس‌جمهوری جدید یمن ادامه داد: مرحله آینده نیازمند مذاکره میان همه گروه‌ها و احزاب سیاسی در کشور است و قانون اساسی که منافع ملی و خواسته‌های مردم را برآورده کند، باید در کشور تنظیم شود.

وی با اشاره به اقتصاد کشور و مشکلات آن افزود: اقتصاد یمن باید بازسازی شود و مشکلات موجود بر سر راه اقتصاد کشور از میان برود.

منصور هادی ادامه داد: دولت جدید یمن به مبارزه با القاعده ادامه خواهد داد و این به عنوان وظیفه ملی و دینی ما خواهد بود تا تا اعضای القاعده در یمن به مناطقی که از آن آمده‌اند، بازگردند.

وی در پایان از همه یمنی‌ها خواست تا صفحه جدیدی را در کشور بگشایند و از تمامی کسانی که در یمن تاثیرگذار هستند، خواست تا برای بنای آینده‌ای بهتر در کشور تلاش کنند.

به این ترتیب عبد ربه منصور هادی برای دو سال رئیس‌جمهور یمن شد و در این مدت ریاست دولت انتقالی این کشور را برعهده دارد.

در انتخابات تک کاندیدایی یمن که سه شنبه گذشته برگزار شد، عبدالربه منصور هادی توانست ۶۵ آرا را به خود اختصاص دهد.

- جانشین عبدالله صالح کیست؟

" عبدربه منصور هادی " که معاون علی عبدالله صالح به شمار می‌آمد فردی است که طی سالیان طولانی در نظام علی عبدالله صالح فعالیت کرده است.

به نقل از روزنامه الخلیج، عبدربه منصور هادی، معاون رئیس جمهوری یمن بود که امروز به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور انتخاب شد و فردی نظامی و از اهالی جنوب یمن است.

وی سال‌های طولانی از هواداران علی عبدالله صالح بوده و در میان مخالفان یمنی از محبوبیت خوبی برخوردار است.

منصور هادی در انتخابات ریاست جمهوری یمن به عنوان تنها نامزد توافقی حزب کنگره ملی حاکم و گروه‌های مخالف اللقاء المشترک حضور داشت.

منصور از سال ۱۹۹۴ پست معاونت رئیس جمهوری یمن و همچنین دبیرکل حزب حاکم این کشور را در دست داشت.

به نظر می‌رسد عبد ربه منصور هادی نفوذ واقعی در محافل سیاسی یمن نداشته باشد اما توانسته است به عنوان بازیگر اصلی عرصه سیاست در زمان غیبت علی عبدالله صالح و حضورش در عربستان برای تکمیل روند درمانی‌اش ایفای نقش کند.

منصور هادی با این اقدامات در دوره غیبت علی عبدالله صالح توانست اعتماد مخالفان را جلب کند و مخالفان یمن با وی درخصوص توافقنامه انتقال قدرت مذاکره کنند.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود، عنوان داشت: عبدربه منصور هادی برخلاف علی عبدالله صالح پایگاه قبیله‌ای و یا گروهی ندارد اما می‌تواند امور را به خوبی اداره کند.

عبدربه منصور هادی در سال ۱۹۴۵ در استان ابین متولد شد و در سال ۱۹۶۴ از مدرسه نظامی در یمن جنوبی فارغ التحصیل شد. وی بعد از آن آموزش‌های خود را در انگلیس گذراند. گفته می‌شود که عبدربه منصور هادی هیچ نقشی در استقلال یمن جنوبی از انگلیس در سال ۱۹۶۷ ایفا نکرد.

در سال ۱۹۸۶ درگیری‌های خونباری در عدن پایتخت یمن جنوبی بین رهبران احزاب سوسیالیست به وجود آمد.

علی ناصر محمد، ‌رئیس جمهوری وقت یمن جنوبی در آن زمان به یمن شمالی که ریاست آن را علی عبدالله صالح در دست داشت رفت و عبدربه منصور هادی نیز وی را در این سفر همراهی کرد.

این اقدام آغازی برای مذاکرات وحدت یمن شمالی و جنوبی به شمار آمد. در سال ۱۹۹۰ وحدت دو بخش یمن اعلام شد اما ساکنان جنوب یمن بار دیگر در سال ۱۹۹۴ اعلام کردند که از شمال این کشور جدا شدند.

علي عبدالله صالح نيز با جنگ افروزي معترضان جنوبي را سر جاي خود نشاند. در همين درگيريها بود كه علي عبدالله صالح، عبدربه منصور هادي را به عنوان وزير دفاع خود انتخاب كرد و در چهار اكتبر ۱۹۹۴ وي به عنوان معاون علي عبدالله صالح تعيين گرديد.