طرحی استعماری به نفع رژیم صهیونیستی

خبرگزاری آناتولی در مطلبی نوشت: به باور کارشناسان طرح صلح خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا طرحی برای دستیابی به صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی است، اما در واقع چیزی جز یک شوخی فریب آمیز محض نیست.

رباب عبدالهادی، از دانشگاه سان فرانسیسکو به خبرگزاری آناتولی گفت: معامله قرن یک طرح استعماری به نفع اسرائیل است. صلح به معنی احترام به حقوق و حق تعیین سرنوشت خود برای فلسطینیان و اجازه دادن به آن‌ها برای تعیین آینده خود، دادن حق بازگشت به آوارگان برای بازگشت به سرزمین‌های خود، از بین بردن نژادپرستی و تبعیض و متوقف کردن اقدامات خشونت آمیز علیه فلسطینیان است. اگر این‌ها فراهم نشود صلح هیچوقت تحقق نمی‌یابد.

این تحلیلگر دانشگاه سان فرانسیسکو یادآور شد ترامپ، کوشنر و گرین بلات همگی طرفدار نژادپرستی و اسلام هراسی هستند.

به گفته این تحلیلگر، این طرح تلاشی تازه برای منحرف کردن و از بین بردن فلسطین است. عبدالهادی افزود فلسطینیان برای مقابله با این طرح باید به اقدامات فعلی خود یعنی مقاومت ادامه دهند.

بنا به گزارش آناتولی، ترامپ از زمان رسیدن به قدرت در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی تدوین این طرح را به کمک جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد خود و نیز جیسون گرین بلات، نماینده ویژه خود در خاورمیانه آغاز کرد. بر اساس بیانیه‌های پیشین دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی معامله قرن ترامپ بخش‌های از کرانه باختری، که تحت قوانین بین الملی «مناطق اشغالی» شناخته می‌شود، را به رژیم صهیونیستی ملحق می‌کند.

گفته می‌شود جزئیات طرح موسوم به معامله قرن پس از ماه رمضان اعلام خواهد شد. طرح موسوم به معامله قرن که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده است، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون نفر) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشور‌های دیگر است.