توصیه نوه ماندلا به فلسطینی‌ها

نوه نلسون ماندلا، سیاستمداری که به سبب مبارزه با رژیم آپارتاید در جهان شناخته شده است در گفتگویی با خبرگزاری آناتولی درباره مسئله فلسطین سخن گفت.

ماندلا ماندلا گفت مردم آفریقای جنوبی تنها پس از آنکه همگی متحد شدند، توانستند رژیم آپارتاید را پس از سال‌ها در کشورشان شکست دهند.

او افزود: «ما مجبور شدیم مردم ستمدیده را در داخل مرز‌های آفریقای جنوبی متحد کنیم و یکصدا شویم. فشار‌های رژیم ما را بر آن داشت تا در راهبردهایمان موثرتر باشیم.»

نوه نماد مبارزه با آپارتاید همچنین گفت مردم آفریقای جنوبی که در دیگر قاره‌ها زندگی می‌کردند، سفیران فعال مبارزه برای آزادی بودند. آن‌ها بسیج شدند و برای آگاه کردن جهانیان از خشونت‌ها و ظلم به مردم بی دفاع در آفریقای جنوبی تلاش بسیاری کردند.

او در ادامه گفت این مشارکت سفیران در خارج از کشور در پیروزی در برابر آپارتاید تعیین کننده بود و امکان راه اندازی کمپین‌های بین المللی در حمایت و همبستگی (این مبارزه) را فراهم ساخت. یکی از موثرترین کمپین ها، کمپین با شعار «ماندلا را آزاد کنید» بود.

او یادآور شد کمپین مبارزه با آپارتاید راه را برای تحریم بین المللی محصولات آفریقای جنوبی و همچنین رویداد‌های ورزشی در این کشور باز کرد. این پویش‌های بین المللی بر دولت‌های خارجی فشار آورد تا تحریم‌هایی بر ضد رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی وضع کنند. مسئله‌ای که در نهایت، به سقوط رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی منجر شد.

او افزود: «امروز ما شاهد چهره سیاه اسرائیل هستیم که یک رژیم آپارتاید را اعمال می‌کند. ما به جهانیان می‌گوییم، همانطور که آپارتاید را در آفریقای جنوبی شکست دادیم، می‌توانیم آن را در اسرائیل شکست دهیم.»

نوه ماندلا از همه گروه‌های فلسطینی خواست برای مبارزه بر ضد اشغالگری اسرائیل متحد شوند.

به گفته او، فلسطینیانی که خارج از سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند، باید نقشی فعال در محکوم کردن اقدامات اسرائیل ایفا کنند. ­