افکار نیوز:اخیرا وزیر امور اتحادیه اروپای دانمارک در سفری به انگلیس با مقامات این کشور دیدار و در خصوص بحران مالی اروپا به گفت و گو پرداخته است. "نیکلای وامن" به عنوان نماینده کشوری که هم اکنون ریاست دورهای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد با مقامات ارشد انگلیسی دیدار کرده و از آنها خواسته است تا در راستای حل بحران اقتصادی اروپا نهایت تلاش و همکاری ممکن را صورت دهند.وامن در این خصوص اظهار کرده است:

به گزارش فارس به نقل از روزنامه کپنهاگن پست، " اتحادیه اروپا در برهه فعلی با چالش‌هایی بی‌سابقه روبروست که جهت حل آنها نیاز است میان کشورهای عضو همکاری‌های لازم صورت گیرد‌. "

وزیر امور اتحادیه اروپای دانمارک در این سفر دو روزه با تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس نیز دیدار کرده است‌. وامن در خصوص این دیدار می‌گوید:

" دیدار من با تونی بلر بسیار مفید بود. بلر در سال ۲۰۰۵ میلادی ریاستی عهده‌دار ریاستی پرچالش بر اتحادیه اروپا بود و سعی کردم از تجربیات او استفاده کنم. "

لاپوشانی اختلافات لندن و اتحادیه اروپا

سفر " نیکلای وامن‌ " به لندن در حالی صورت گرفت که اختلافات میان لندن و اتحادیه اروپا بر سر اصلاحات مالی منطقه یورو به قوت خود باقیست. این اختلافات در ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی، متعاقب تشریح جزئیات اصلاحات اقتصادی مدنظر مرکل و سارکوزی شدت گرفت.

وزیر امور اتحادیه اروپای دانمارک در سفر اخیر خود به انگلیس سعی کرد به عنوان نماینده اروپای واحد دولت دیوید کامرون را نسبت به ایجاد ارتباطات گسترده‌تر با منطقه یورو ترغیب کند اما به نظر می‌رسد در این سفر موفقیتی به دست نیاورده است. دیوید کامرون و دیگر مقامات حزب محافظه کار انگلیس همچنان بر لزوم حفظ فاصله موجود میان لندن و اتحادیه اروپا تاکید دارند. دولت دیوید کامرون اصرار دارد که خارج از محدوده پیمان اصلاحات مالی اروپا بماند و در این خصوص با دیگر اعضای اروپای واحد همراهی نکند.

انگلیس یکی از ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپاست که عضو منطقه یورو نیست اما نمی توان تاثیرگذاری آن بر منطقه یورو را کتمان کرد. البته انگلیس به همان میزان نیز از اتحادیه اروپا و تحولات منطقه یورو تاثیرپذیر است‌. نمی‌توان این حقیقت مهم را کتمان کرد که‌ ۴۰ درصد از تجارت انگلیس با کشورهای منطقه یورو است و هرگونه بایکوت احتمالی لندن توسط اعضای منطقه یورو می‌تواند موجی از بحران‌های تازه را در انگلیس ایجاد کند‌.


از سوی دیگر، آلمان و فرانسه به خوبی می‌دانند که بدون جلب نظر کامل ضلع سوم تروییکای اروپایی یعنی انگلیس قادر نخواهند بود طرح اصلاحات مالی خود را عملی کنند.

گارد بسته کامرون در برابر اروپای واحد

دیوید کامرون همچنان خود را در برابر اروپای واحد قرار داده است. البته در ماههای آخر حضور گوردون براون نخست وزیر سابق انگلیس که به حزب کارگر وابسته بود، بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی اروپا حضور محافظه‌کاران انگلیس در قدرت را خطری برای اروپای واحد دانسته بودند.

به نظر می رسد این نگرانی تا حدودی تحقق یافته است‌. مخالفت کامرون با طرح اصلاحات مالی مرکل و سارکوزی مخالفتی ریشه‌ای و عمیق است و نمی‌توان با چند سفر و مذاکره سری آن را حل و فصل کرد. دیوید کامرون در سال ۲۰۱۲ میلادی بر مخالفت خود با اصلاحات مالی اروپا تاکید کرده است.

نخست‌وزیر انگلیس در سخنرانی خود در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس(داووس) تاکید کرد که یورو ویزگی های یک پول رایج موفق را ندارد و نمی‌توان بر روی این واحد پولی سرمایه‌گذاری چندانی صورت داد‌. از همه مهم‌تر اینکه دیوید کامرون بر روی اصلاحات مالی فوری و موثر در اتحادیه اروپا تاکید کرد‌.

به عبارت بهتر نخست وزیر انگلیس طرح بلند مدت ایجاد اصلاحات اقتصادی در اروپای واحد و منطقه یورو را طرحی موفقیت آمیز نمی‌داند‌. مقامات انگلیسی معتقدند که در صورت ادامه روند فعلی‌، منطقه یورو نابود خواهد شد‌.

برگزاری اجلاس امسال در داووس سوئیس نشان داد که اختلافات میان لندن و اروپای واحد بر سر اصلاحات مالی اروپا اختلافی جدی و عمیق است‌. با این وجود مرکل و سارکوزی که قدرت کتمان کلیت اختلاف موجود با دیوید کامرون را ندارند، در‌صددند تا در محافل عمومی کمتر در خصوص این اختلاف سخن بگونید.

با این حال محرز است که جدال انگلیس با دو کشور آلمان و فرانسه بر سر اصلاحات اقتصادی اروپای واحد در نهایت برنده‌ای نخواهد داشت! بازنده نهایی این کشمکش اروپای واحد و منطقه یورو خواهد بود. رئیس جمهور فرانسه و صدر اعظم آلمان هرگز در برابر یکه تازی انگلیس در اروپای واحد تسلیم نخواهند شد و انگلیس نیز هرگز خود را در پیمانی که بانیان اصلی آن مرکل و سارکوزی باشند تعریف نمی‌کند.

تشدید تنش‌های اقتصادی در درون اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ میلادی با توجه به جدیت انگلیس‌، آلمان و فرانسه بر سر مواضع خود قطعی خواهد بود. در این میان رفت و آمد مقامات اروپای واحد به انگلیس امری طبیعی است. افرادی مانند " نیکلای وامن " در صددند تا شکاف میان لندن و منطقه یورو را بر سر مسئله مهم اصلاحات اقتصادی پر کنند اما این شکاف پررنگ‌تر و عمیق تر از آن است که بتواند با چنین رایزنی‌هایی پر شود!

برخی از تحلیلگران مسائل اروپا معتقدند که دیوید کامرون قصد دارد تا حد ممکن بر مسائل اقتصادی داخل انگلیس تمرکز کند و منطقه یورو را در شرایط بحرانی رها کند. بدیهی است که لندن از تقویت موقعیت پوند انگلیس نسبت به یورو سود لازم خود را خواهد برد‌.