به گزارش افکار نیوز به نقل از خبرآنلاین، مقامات آمریکایی درباره این پرونده اظهارنظر علنی نمیکنند یا تایید نمیکنند که عطاردی متهم شده است. عطاردی دست کم دوبار در برابر دادگاهی در سانفرانسیسکو حاضر شده است، اما هر دو جلسه پشت درهای بسته برگزار شد. بر اساس این گزارش مقامات ایران به صورت علنی بازداشت وی را محکوم کرده و آن را به کشتن دانشمندان هستهیی در ایران که جمهوری اسلامی ایران، اسراییل را در آن مقصر میداند، مرتبط دانستهاند.


خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در رابطه با دستگیری مجتبی عطاردی، استاد دانشگاه شریف در سفری که به لس‌آنجلس داشت، نوشت: مقامات آمریکایی درباره‌ این پرونده اظهارنظر علنی نمی‌کنند یا تایید نمی‌کنند که عطاردی متهم شده است. عطاردی دست کم دوبار در برابر دادگاهی در سانفرانسیسکو حاضر شده است، اما هر دو جلسه پشت درهای بسته برگزار شد. بر اساس این گزارش مقامات ایران به صورت علنی بازداشت وی را محکوم کرده و آن را به کشتن دانشمندان هسته‌یی در ایران که جمهوری اسلامی ایران، اسراییل را در آن مقصر می‌داند، مرتبط دانسته‌اند.


آسوشیتدپرس افزود: عطاردی در مصاحبه‌ای که از طریق ایمیل انجام شد، گفت که در حال حاضر بیشتر وقت خود را در خانه برادرش که در لس آنجلس واقع است می‌گذارند و در انتظار محاکمه است. یک مقام دادگاه که خواست به دلیل حساسیت پرونده نامش فاش نشود، گفت عطاردی پس از ارسال قرار التزام ۴۶۰ هزار دلاری آزاد شده و به او دستور داده شده است یک ردیاب را به خود وصل کند.

عطاردی گفت نگران همسر و پنج فرزندش و خانواده‌اش است: همسرم با مشکلات قلبی و دیابت خود دست به گریبان است و مادر بیمارم به حمایت مالی من وابسته است.

وی افزود متخصص طراحی رسانه‌های به هم پیوسته است که برای ارتباطات و کاربردهای بیوپزشکی به کار می‌رود و هیچ ارتباطی با کاربردهای غیر مصرفی و دولتی ندارد.

عطاری در عین حال تاکید کرد از سال ۲۰۱۰ که مرکز تحقیق و توسعه میکروالکتریک ایران تحریم شده است ارتباطش با این موسسه به طور کامل قطع شده است. این مرکز همان طور که از نامش برمی‌آید با رسانا‌های یکپارچه سر و کار دارد و نیز در پروژه‌های صنعت خودرو به کار می‌رود. وی تاکید کرد که در این مرکز بر روی پروژه‌های غیرنظامی کار کرده است که " متاسفانه هیچ کدام از آنها کامل نشده است ".

دکتر سید مجتبی عطاردی، پنجشنبه چهارم اسفندماه در دادگاه شهر سانفرانسیسکو تفهیم اتهام و مقرر شد طی یک ماه آینده، دادگاه دیگری به منظور اعلام حکم نهایی برگزار می‌شود. براساس اعلام دانشگاه صنعتی شریف، شرایط جسمی دکتر عطاردی در وضعیت مناسبی است و از طریق اینترنت و تلفن با خانواده خود در ایران ارتباط دارد. عطاردی هم اکنون در منزل برادرش در شهر لس‌آنجلس به سر می‌برد.

دانشگاه صنعتی شریف از دادگاه دکتر عطاردی درخواست کرد تا پیش از برگزاری دادگاه بعدی وی، جهت ملاقات با خانواده به ایران بیاید اما به علت اینکه دادگاه بعدی در ماه مارس برگزار می‌شود این اجازه را ندادند. با این حال پیگیری‌ها ادامه دارد و نامه‌ای توسط اکثر استادان دانشگاه صنعتی شریف به امضا رسیده که در این نامه، از بازگشت دکتر عطاردی به ایران حمایت شده است.

دکتر عطاردی ۱۶ آذرماه امسال در بدو ورود به آمریکا با اتهام خرید و انتقال برخی وسایل آزمایشگاهی در سفر قبلی توسط دولت ایالات متحده، بازداشت و با وجود یک سکته آنی به زندان لس‌آنجلس منتقل شد. به گفته دکتر عطاردی، تابستان سال گذشته نیز پلیس آمریکا در فرودگاه وی را مورد سوال قرار داده که البته کوتاه مدت بوده است. این استاد دانشگاه صنعتی شریف که در چهارده ماه گذشته دو بار دچار سکته‌ قلبی شده به منظور شرکت در کنفرانس سالیانه علمی در حوزه الکترونیک و نیز تکمیل درمان به ایالات متحده سفر کرده بود. دیدار با پروفسور چوما که استاد راهنمای وی در دوره دکتری بوده‌ از دیگر علل سفر وی به آمریکا عنوان شده است.

دکتر سید مجتبی عطاردی که دانشیار دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف است با سابقه‌ ۱۵ سال فعالیت علمی و تحقیقاتی برجسته در حوزه‌ الکترونیک، دانشجویان متعددی در دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد تربیت کرده است. زمینه‌ فعالیت وی عمدتا طراحی تراشه‌های کارت هوشمند و گیرنده‌ تلویزیون دیجیتال می‌باشد. وی که تحصیلات دکتری خود را در رشته مهندسی برق و الکتروفیزیک(گرایش مدارهای مجتمع و میکروالکترونیک) در دانشگاه‌ کالیفرنیای جنوبی پشت سر گذاشته علاوه بر یک ثبت اختراع در آمریکا در زمینه طراحی مدارات مجتمع و پنج ثبت اختراع داخلی، برنده جشنواره خوارزمی سال گذشته در پژوهش‌های توسعه‌یی، جایزه دانشجوی برجسته دوره دکتری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است.

وی، مولف کتاب طراحی مدارهای مجتمع آنالوگ CMOS چاپ شده در سال ۱۳۷۹ و دارای بیش از ۷۰ مقاله علمی تخصصی در کنفرانسها و مجلات تخصصی بینالمللی در زمینه میکروالکترونیک، مدارات مجتمع و فناوری اطلاعات میباشد. دکتر عطاردی در دوران تحصیل در آمریکا هم فعالیتهای تحقیقاتی برجسته ای در دانشگاه و صنعت داشته است.