به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری نووستی، برای نخستین بار در تاریخ انتخابات در روسیه با استفاده از دوربینهای مداربسته که تقریبا در تمامی حوزه های انتخاباتی نصب شده اند، برگزار می شود که حداکثر شفافیت انتخابات را در جریان رای گیری و شمارش آراء تامین میکند.

حوزه های انتخاباتی که بیش از ۱۰۸ میلیون شهروندان روسی می‌توانند در آنها رای خود را به صندوق‌های اخذ رای بریزند، امروز، یکشنبه(۴ ماه مارس، ۱۴ اسفند) از ساعت ۸ صبح(به وقت محلی) الی ۲۰ شب باز خواهند بود.

در روز انتخابات تنها در مسکو، پایتخت روسیه، بیش از ۳۶ هزار نیروی پلیس وزارت کشور و سایر ارگان‌های انتظامی روسیه امنیت و نظم و ترتیب را تامین خواهند کرد.

برای رسیدن به پست ریاست‌جمهوری روسیه " ولادیمیر پوتین " نخست وزیر فعلی این کشور، رهبر حزب حاکم «روسیه واحد»، " گنادی زوگانوف " رهبر حزب کمونیست روسیه، " ولادیمیر ژیرینوفسکی " رهبر حزب لیبرال دموکراتیک روسیه، " سرگئی میرونوف " رهبر حزب «روسیه عادل» و " میخائیل پروخوروف " تاجر و سرمایه دار معروف روسی بعنوان نامزد منفرد، با یکدیگر مبارزه می‌کنند.

این دور از مبارزات انتخاباتی در روسیه بسیار خاص و جالب توجه بود و بسیاری از رویدادها در جریان این مبارزات انتخاباتی برای نخستین بار بود که در روسیه اتفاق می‌افتاد که بارزترین آن این واقعیت است که ولادیمیر پوتین در انتخابات سال ۲۰۱۲ برای نخستین بار طی سال‌های گذشته با مخالفت‌های گسترده مردمی روبرو شد.

تظاهرات گسترده‌ای در مسکو دیگر شهرهای بزرگ روسیه براه افتاد که در واقع در اعتراض به نتیجه انتخابات ماه نوامبر دومای دولتی روسیه و تقلب‌های صورت گرفته در جریان آن(از دید مخالفین) و همچنین درخواست برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد و دموکراتیک بود. این تظاهرات از روز بعد از انتخابات دوما آغاز و تاکنون ادامه دارد.

این انتخابات اولین مبارزات انتخاباتی است که در جریان آن مسئله اعتماد به نتیجه انتخابات به اندازه روند این مبارزات اهمیت نداشت.

ضمن اینکه انتخابات سال ۲۰۱۲ نخستین انتخابات بعد از سال ۱۹۹۱ است که رئیسجمهوری روسیه در آن شرکت فعال ندارد. "دمیتری میدویدیف" که در انتخابات دومای دولتی روسیه در صدر لیست انتخاباتی حزب روسیه واحد قرار داشت، هیچ اقدام فعالی در جریان این مبارزات از خود نشان داده است. البته وی روز جمعه در یک برنامه ویژه تلویزیونی خطاب به مردم کشورش از آنها خواست تا فعالانه در انتخابات ریاستجمهوری شرکت کرده و به فردی رای بدهند که بتواند بطور موثر به وظایف خود در این سمت عمل نماید.