به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس،کانتوپ دانشجوی ۲۰ ساله تایلندی تنها به دلیل آنکه نظرات خود راجع به خاندان سلطنتی این کشور را فراتر از عرف رایج بیان کرده است، احتمالا به ۱۵ سال حبس محکوم خواهد شد.

به گزارش روزنامه گاردین، خود این دانشجو در این زمینه می گوید: " می دانم که امروز در جایگاهی سمبلیک قرار گرفته ام و از این بابت بسیار خوشحالم که می‌توانم موجب بروز تغییراتی شوم، دیر یا زود همه به این وضعیت پی خواهند برد. "

* احترام نظامی به خاندان سلطنتی هر روز دوبار انجام می‌شود

تایلند کشوری است که هر روز دو مرتبه اعلام احترام نظامی می‌شود و همه باید بایستند و در سکوت احترام نظامی به جا آورند، همین نشان دهنده وضعیت خاصی است که این دانشجو در آن قرار گرفته است.

مردم تایلند احترام بسیار زیادی برای خاندان سلطنتی و ملیت خود قائل هستند و در بسیاری از منازل و فروشگاه‌های این کشور می توان تصاویر پادشاه و ملکه این کشور را مشاهده کرد. اما این احترام تنها قلبی نیست و تا حدی ناشی از سخت گیرانه‌ترین قوانین دنیاست که بر این کشور حاکم است و هرگونه توهین و بی احترامی به خاندان سلطنتی این کشور بین ۳ تا ۱۵ سال محکومیت زندان در پی دارد.

در طرف مقابل منتقدین وضعیت حاکم بر این عقیده‌اند که با قوانین فعلی کشور که به ماده ۱۱۲ معروف است، نمی توان به یک گفتمان مناسب در جامعه دست یافت. این قوانین از سال ۱۹۰۸ در تایلند حاکم شد، و در سال ۲۰۰۶ هم تاکشان شیناواترا، نخست وزیر این کشور که به شدت به تلاش برای ضربه زدن به خاندان سلطنتی محکوم می شد، با کودتای نظامی از قدرت ساقط شد.

در سال ۲۰۱۰ پس از درگیری‌های خونینی که در این کشور بین هواداران شیناواترا و نیروهای سلطنتی رخ داد، گروه های حامی حقوق بشر و همچنین ایالات متحده، اتحادیه اروپا، و سازمان ملل نگرانی خود را از شرایط حاکم در این کشور و نحوه استفاده از قانون، ابراز کردند.

در حال حاضر گروهی از دانشجویان و فعالین سیاسی تایلند در قالب گروهی تحت عنوان نیتیرات به دنبال تغییر و اصلاح قوانین فعلی هستند، و نخست وزیر فعلی این کشور ینگلاک شیناواترا(خواهر نخست وزیر مخلوع این کشور) هم اعلام کرده که از ماده ۱۱۲ استفاده نخواهد کرد. این منازعات در حال کشیده شدن به خیابان های این کشور و بروز درگیری بین اعضای گروه نیتیرات و نیروهای سلطنتی، است.

دکتر سیتی سام وونگ که یکی از هواداران خاندان سلطنتی این کشور است، در این زمینه عنوان می کند که فعالیت این گروه تنها ضد شخص پادشاه نیست، بلکه امنیت ملی این کشور را با خطر روبرو می کند. جامعه ما هنوز از لحاظ تحصیلی در سطح پایینی قرار دارد و فضای باز گفتمان سیاسی با بیم بروز بحران در جامعه روبرو است. شخص پادشاه خود قادر است تا صلح را در کشور پایدار نگاه دارد.

اما از سوی دیگر تانگچای وینی چاکل که استاد درس تاریخ جنوب شرق آسیا در دانشگاه ویسکانسین است، و یکی از کسانی است که به دلیل شرکت در تظاهرات سال ۱۹۷۶ در این کشور دو سال در زندان به سر برده است، عنوان می کند که به وجود آمد ساختار فراسلطنتی و سلطنت طلبی تندرو موجب شده تا فرآیندهای کاری در این مشور با مشکل روبرو شود.


* به خاندان سلطنتی تایلند وجهه‌ای مذهبی و فراسلطنتی داده شده است

او می گوید سلطنت طلبان این کشور خاندان سلطنتی را با عقاید مذهبی مردم تلفیق کرده اند و نمایی فراسلطنتی به آن ها داده اند، به طوری که امروز مردم تایلند از صحبت ضد این خاندان با همکاران خود نیز واهمه دارند، چراکه همین صحبت ها هم می تواند منجر به محکومیت آنان شود.

کانتلوپ هم کاملا به این قضیه واقف بود. با این حال او در سال ۲۰۱۰ در شبکه اجتماعی فیس بوک مطالبی را بر علیه وضعیت موجود در این کشور منتشر کرد که همین مطلب توسط دیگران هم منتشر شد و در نهایت به دست مسئولین نظارتی این کشور رسید. در حال حاضر تاریخ دادگاه وی که ابتدا ۱۱ فوریه اعلام شده بود، به بهانه جمع آوری مدارک بیشتر، به تاریخ نامعلومی تعویق افتاده است.

در صورت محکومیت این دانشجو، او صد و دوازدهمین جوانی است که به این دلیل به زندان محکوم شده، و قطعا آخرین نفر هم نیست. هفته گذشته هم پیرمردی ۷۱ ساله به جرم حمایت از گروه های مخالف به ۷ و نیم سال زندان محکوم شد، و سال قبل هم پیرمردی ۶۱ ساله به جرم نوشتن مطالب اهانت آمیز به ۲۰ سال زندان محکوم شد و شهروندی تایلندی امریکایی به دلیل ترجمه یک زندگی نامه ممنوعه از پادشاه به ۲ و نیم سال زندان محکوم شد.

اولین جرقه تحرک سیاسی کانتلوپ از سال ۲۰۰۶ خورد، زمانی که او از ادای احترام به خاندان سلطنتی پیش از آغاز یک فیلم در سینما سر باز زد. وی می گوید این لحظه مهمی برای من بود، من باید این حق را داشته باشم که تصمیم بگیرم از جای خود برخیزم یا خیر، و اینکه برای عقاید خود احترام قائل شوم.

با وجود اینکه عقاید بسیار سیاسی او نتوانسته تمام دوستان او در دانشگاه تاماسات بانکوک که تنها دانشگاهی بود که او را پذیرفت، را جذب کند، اما او در مسیر مبارزات خود تنها نیست. اخیرا گروهی از فعالین سیاسی در خارج از دادگاه قضایی تایلند، در اعتراض به وضعبت کنونی دست به اعتصاب قضا زده اند. یکی از این فعالین که پدر او یکی از زندانیان سیاسی است، در این زمینه عنوان می کند که قوانین فعلی نیاز به بازنگری دارد. جامعه در حال حاضر نیاز به یک فضای باز فکری دارد تا تغییرات لازم به وجود آید و جامعه هم با آن همراه شود.

با وجود اینکه آینده کانتوپ مشخص نیست، اما به نظر می رسد مسیری که او آغاز کرده است، ادامه داشته باشد. خود او می گوید من حتی به قیمت جان خود نیز حاضر به دست کشیدن از تفکرات خود و تن دادن به عذرخواهی از پادشاه نیستم. جرم من تلاش برای رسیدن به آزادی اندیشه است.