اوباما خواستار حل دیپلملتیک موضوع ایران

به گزارش افکارنیوز به نقل ازايسنا، باراک اوباما، رييسجمهور آمريکا روز سهشنبه در يک کنفرانس خبري در کاخ سفيد با بيان اينكه مذاكرات جديد با ايران مشخص خواهد كرد كه آيا يك راه حل ديپلماتيك ميتواند جلوي وقوع جنگ را بگيرد يا خير، از تهران خواست به بحران روزافزون با غرب بر سر برنامه هستهيياش پايان دهد.

به گزارش روزنامه لس‌آنجلس تایمز، اوباما این اظهارات را پس از آن بیان کرد که واشنگتن و سایر کشورهای عضو گروه ۱ + ۵ پیشنهاد مذاکرات با ایران را پذیرفتند.

وی علاوه بر آن از رقبای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به خاطر اظهاراتشان درباره حمله به تاسیسات هسته‌یی ایران انتقاد کرد.

رییس‌جمهور آمریکا گفت: کسانی پیشنهاد جنگ را می‌دهند و یا بر طبل جنگ می‌کوبیند باید با صراحت برای مردم ایران توضیح دهند که به نظرشان جنگ چه مزایا و هزینه‌هایی می‌تواند داشته باشد. من یکی از آنها نیستم.

اوباما با بیان اینکه مقامات ایران باید «به صورت صریح و مستقیم» درباره چگونگی اثبات پیروی‌شان از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی(ان‌پی‌تی) و اینکه به دنبال ساخت سلاح هسته‌یی نیستند گفت‌وگو کنند، گفت: آنها می‌دانند چگونه این کار را انجام دهند. این یک معما نیست.

رییس‌جمهور آمریکا گفت که انتظار یک دستاورد ناگهانی را ندارد، اما گفت که شاید تعیین یک مدت زمانی برای بررسی اینکه آیا به سایر گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی احتیاج است یا خیر، لازم است.

در همین حال، مقامات اروپایی گفته‌اند که مذاکرات مقدماتی را در دو هفته آینده آغاز می‌کنند و سعی می‌کنند ترتیب مذاکرات را که می‌تواند در اوایل ماه آوریل در یک کشور " بی‌طرف " برگزار شود، بدهند.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که ۱ + ۵ پیشنهاد ایران برای از سرگیری مذاکرات را پذیرفته است.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان پیشنهاد از سرگیری گفت‌وگوها با تهران درباره برنامه هسته‌یی ایران را می‌پذیرند.

اشتون روز سه‌شنبه به نامه سعید جلیلی، مذاکره کننده هسته‌یی ایران که در آن پیشنهاد مذاکرات جدیدی را داده بود، پاسخ داد.

اشتون در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتحادیه اروپا امیدوار است ایران «‌اکنون به یک روند پایدار گفت‌وگوی سازنده وارد شود که به پیشرفت واقعی در حل نگرانی‌های بلندمدت بین‌المللی درباره برنامه هسته‌یی ایران منجر شود.»

زمان ومکان این مذاکرات هنوز تعیین نشده است.

به گزارش ایسنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، در نامه‌ای که روز ۲۶ بهمن ماه سال جاری به دفتر کاترین اشتون تحویل شد، با استقبال از آمادگی ۱ + ۵ برای بازگشت به گفت‌وگوها به منظور برداشتن گام‌های بنیادین جهت همکاری پایدار، مراتب آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ادامه گفت‌وگو اعلام کرد.

در این نامه، سعید جلیلی تاکید کرده است که موفقیت گفت‌وگوها در گرو برخورد سازنده ۱ + ۵ با ابتکارهای جمهوری اسلامی ایران است.

او هم‌چنین از اظهارنظر کارترین اشتون مبنی بر احترام به حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی استقبال کرده است.

هم‌چنین بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز اشتون در این بیانیه می‌گوید: امروز به نامه مورخ ۱۴ فوریه دکتر جلیلی پاسخ دادم. پیشنهاد کرده‌ام گفت‌وگوها با ایران درباره مساله هسته‌یی از سرگرفته شود.