به گزارش ايسنا، رونو ژرار در گزارشي نوشت: با وجود تفاوت مواضع کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس در قبال ايران، همه اين کشورها امروزه اتفاق نظر دارند که هرگونه اقدام نظامي جديد در اين منطقه براي اقتصاد و ثبات سياسي آنها فاجعهآميز خواهد بود.

فیگارو نوشت: در مقابل، عربستان سعودی بدون هیچ شکی از تحریم‌های اقتصادی غرب ضد ایران حمایت می‌کند و آماده است در این زمینه از سازمان ملل حمایت کند؛ به صورتی که ریاض متعهد شده است تولید نفت خام خود را برای جبران خودداری اروپا از خرید نفت ایران، افزایش دهد. بنابراین اکنون نفت به سلاح نخست جنگ سرد در منطقه خلیج فارس تبدیل شده است.

خبرنگار فیگارو نوشت: در شبه جزیره قطر که نزدیک به سواحل ایران قرار دارد، هیچگونه فعالیتی برای آماده‌باش نظامی دیده نمی‌شود، چراکه در صورت بروز جنگ، قطر نخستین کشوری خواهد بود که هدف قرار خواهد گرفت. قطر بزرگترین پایگاه مرکزی آمریکا در خارج از این کشور است که کل منطقه شرق و حتی آسیای مرکزی را پوشش می‌دهد.

نویسنده این مقاله با بیان اینکه شیخ حمد هم‌پیمان آمریکایی‌هاست، تاکید کرد که قطر این روزها در حال دخالت در چند پرونده بین‌المللی از جمله لیبی، فلسطین، افغانستان و سوریه است.

فیگارو افزود: قطر با وجود پافشاری برای دخالت نظامی در سوریه، به دنبال حل دیپلماتیک برنامه هسته‌یی ایران است. قطر در بهره‌برداری از یک چاه گازی بزرگ، با ایران شریک است.

رونو ژرار خاطرنشان کرد: در صورت بروز جنگ، قطر در معرض خطر قرار می‌گیرد؛ زیرا جمعیت قطر از ۲۳۰ هزار نفر فراتر نمی‌رود. به همین دلیل امیر قطر اکنون تلاش می‌کند تا آمریکایی‌ها را قانع کند هر اقدام لازمی را برای جلوگیری از حمله اسرائیل به ایران اتخاد کنند.

در ادامه این مقاله آمده است: عربستان به صورت علنی از توانایی‌های نظامی ایران طی ده سال اخیر ابراز نگرانی کرده است. سعودی‌ها این پیشرفت‌ها را تهدیدی برای خود می‌دانند و در مقابل تصمیم گرفتند بر تسلیحات خود بیفزایند و در همین راستا اخیرا قراردادی ۴۰ میلیارد دلاری برای خرید سلاح پیشرفته از آمریکا امضا کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه العالم، این خبرنگار فرانسوی درباره دیگر کشورهای عربی منطقه گفت: در دوبی ۴۰۰ هزار ایرانی زندگی می‌کنند و سالانه ۱۰ میلیارد دلار از این منطقه به ایران کالا صادر می‌شود؛ بنابراین دوبی دیپلماسی را در قبال ایران ترجیح می‌دهد. عمان هم با وجود امضای معاهده دوستی با آمریکا از سال ۱۸۳۱، هم‌چنان به روابط خوب خود با ایران ادامه می‌دهد. در کویت نیز شاهزادگان این کشور در حالی که از جانب ایران احساس خطر می‌کنند، ترجیح می‌دهند از علنی کردن مسائل خودداری کنند.