به گزارش بولتن نیوز، تمام سخنان و اظهار نظرهای مقامات سیاسی وهسته ای غرب، در مورد عملکرد و فعالیت هسته ای ایران، به حدس و گمان و شاید و باید محدود می شود و هیچ یک از کشورهای غربی، سند ومدرک و سرنخ یا اتفاقی که نشان دهد ایران فعالیت غیر صلح آمیز دارد، ارائه نداده اند اما تعدادی از این مقامات سعی دارند که احتمال فعالیت مخفیانه را مطرح کنند و در حالی که هیچ سندی ندارند و بازرسان آژانس بارها صلح آمیز بودن فعالیت ایران را تایید کرده اند، اما سعی دارند که به هر شکلی، از نیت و قصد ایران برای جنگ افزار اتمی بگویند و دنیا را قانع کنند.

در حالی که اگر ایران رفتار غیر صلح آمیز داشته باشد در این دو دهه اخیر، حتما تاکنون غرب به اسناد آن دست یافته بود.

این چالش اصلی رهبران اسرائیل و آمریکاست که نمی توانند دنیا را قانع کنند اما هر روز به این بهانه خود را و دنیای سیاست را سرگرم کرده اند.

اما هیچ یک از مقامات سیاسی جهان، تحت تاثیر رفتار جنگ طلبانه آمریکا و ماجراجویی اسرائیل قرار نمی گیرند


این سخنان آشکارا تناقض رفتار و گفتار مقامات آمریکا واسرائیل و برخی کشورهای اروپایی نشان می دهد زیرا اگر آمریکا سندی داشت و یا مطمئن بود که در گزارش قبلی اشتباه کرده، با قاطعیت این اشتباه را مطرح می کردند و معلوم نیست چرا اسرائیل قصد دارد دائما موضوع رفتار مخفیانه را پیش بکشد.

در حالی که غرب تمام سایت ها و مراکز ایران را بازدید کرده و دوربین گذاشته و صلح آمیز بودن رفتار ایران را تایید کرده اند، اما برای ایجاد ابهام و ماجراجویی، حتی به مراکز نظامی ایران نیز توجه دارند.

این حق هر کشوری است که اسرار نظامی خود را از دشمن پوشیده نگه دارد، اما اسرائیل و آمریکا اخیرا مرکز نظامی پارچین را در کانون توجه قرار داده اند و باوجود آن که فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که هیچ فعالیت اتمی در پارچین، واقع در جنوب شرق تهران رخ نداده است و بازکردن این سایت نظامی برعهده نیروهای مسلح است، اما آنها تاکید دارند که این مرکز را هم باید بازرسی کنند.

معلوم نیست که اسرائیل و آمریکا تا کجا می خواهند جستجوی خود را ادامه دهند؟ آنها خوب می دانند که بهانه گرفتن از تسلیحات کشتار جمعی صدام حسین نیز اشتباه بود و دنیا و ملت عراق را به کام جنگ کشاند. آنها نمی توانند و تاکنون هیچ سندی از غیر صلح آمیز بودن رفتار ایران نیافته اند.

آنها باید بدانند که ملت و دولت مسلمان ایران، به آنچه می گوید اعتقاد دارد و به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست و این کشورهای غربی و اسرائیل هستند که بمب هسته ای ساخته اند و دنیا باید آنها را بازرسی کند!

این رفتار دوگانه آمریکا و غرب نخ نما شده است و تمام کشورهای جهان به دروغ گویی و ماجراجویی این کشورها ایمان دارند و به ایران حق می دهند که استقلال و حقوق خود را استیفا کند.


***

جورج یاهن نویسنده آسوشیتد پرس نوشت: اظهار نظرهای مقامات اطلاعاتی ایالات متحده نشان می دهد که واشنگتن هنوز هم تصور می کند که جمهوری اسلامی نُه سال پیش دست از این پنهانکاری ها برداشته است. اما بریتانیا، فرانسه و آلمان موافق این تصور نیستند، هرچند که مقامات این سه کشور بسیار مشتاقند که وانمود کنند آنها و ایالات متحده یکصدا و یکدل نگران این احتمالند که ایران مایل به تولید سلاح هسته ای باشد.

ایالات متحده و متحدان اروپایی این کشور در این وحشت اتفاق نظر دارند که ایران ممکن است در خلال پیشبرد برنامه هسته ای خود به دنبال ظرفیت ساخت سلاح اتمی باشد. اما در این مورد که این کشور بطور فعال و عملاً بر روی ساخت چنین تسلیحاتی کار می کند یا خیر! با یکدیگر اختلاف نظر دارند، که این خود بر سر راه نفوذ به حصار سخت پنهانک اری های تهران مانعی بزرگ ایجاد می کند.

کشورهای غربی ادعا می کنند که این گونه واگرائی ها و اختلاف نظرها می تواند به معنای مانعی بزرگ برسر راه استراتژی غرب و منجر به آزاد گذاشتن دست ایران در ساخت سلاح های هسته ای باشد.
ایالات متحده - و به مراتب زورمندانه تر ازآن؛ اسرائیل - هشدار داده اند: " در صورتی که ایران به طور فعال بر روی ساخت بمب اتمی کارکند امکان حمله نظامی وجود دارد. " اما عدم اجماع و اتفاق نظر در میان متحدین می تواند هر گونه اظهارنظر و تصمیم گیری از این دست را با مشکل مواجه کند، و هر نوع عکس العمل مشابهی را دچار تاخیر و تعلل کند - و یا به مسیری انحرافی بکشاند.
ایالات متحده - دست کم در ظاهر امر - پای ارزیابی اطلاعاتی ۲۰۰۷ خود ایستاده، ارزیابی که در آن زمان نشان داده بود ایران از سال ۲۰۰۳ دست از تلاش برای تولید بمب هسته ای برداشته است.
گزارش تجدید نظر سال گذشته البته محرمانه باقی ماند. اما جیمز کلپر مدیر اطلاعات ملی امریکا هنگام خلاصه کردن نتایج آن برای کنگرۀ پارسال، ازهر اشاره ای که نشان دهد ایالات متحده اکنون متوجه شده که در ارزیابی و قضاوت سال ۲۰۰۷خود اشتباه کرده، اجتناب کرد.

در عوض، بر غنی سازی اورانیوم ایران و دیگر برنامه های تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نگرانی های اصلی متمرکز شد. کلپر گفت: این " از لحاظ فنی امکان پذیر " است که تهران ظرف یکی دوسال آینده سلاح هسته ای تولید کند. البته در صورتی که رهبران ایران تصمیم به ساخت آن داشته باشند! " که این امر در واقع بعید به نظر می رسد! "

با این حال، گزارش های اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی - آژانس هسته ای سازمان ملل متحد - به صراحت این دیدگاه ایالات متحده را به چالش می کشد که " هر فعالیتی در راستای توسعه و ساخت تسلیحات هسته ای «در ایران مشاهده شده» مربوط به گذشته است. " آنها می گویند برخی ازاین فعالیت ها، پس از سال ۲۰۰۳ همچنان ادامه یافته و برخی، هنوز هم احتمالاً در حال انجام است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته وقتی کاری انجام شده دیگر گمانه زنی و شک و تردید فایده ای ندارد. اما در تازه ترین گزارش خود در هفته گذشته، به تکرار سوء ظن ها در مورد ایران پرداخته و گفته: ایران ممکن است:

• بر روی مدل سازی کامپیوتری مغزی مرکزی کلاهک هسته ای کار کند.
• برای آزمایش سلاح های هسته ای آماده شود؛
• بر روی طراحی و ساخت حامل کِشندۀ هسته ای برای حمل موشکی کار کند که قابلیت رسیدن تا اسرائیل را داشته باشد.
• و یا در حال انجام آزمایش مواد منفجره قوی برای تنظیم شارژ و خرج گذاری هسته ای در مجتمع نظامی پارچین باشد.

درخواست های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از مجتمع پارچین دو بار طی این ماه از سوی ایران رد شده و دیپلمات های معتبر آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه گفته اند که آژانس در تصاویر ماهواره ای سایت نظامی پارچین، فعالیت های غیر عادی مشاهده کرده است.

یکی از این دیپلمات ها، که به دلیل محرمانه بودن اطلاعاتش، نخواست نامش فاش شود، به اسوشیتد پرس گفت: سوء ظن هائی وجود دارد مبنی بر اینکه ایران سعی دارد منطقه را از هرگونه مدرکی دال بر فعالیت های سری و زیر زمینی خود پاک کند، اما افزود: " آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ مدرکی دراختیار ندارد که ثابت کند حرکت های مشاهده شده نشانۀ چنین تلاش هائی است. "

او از بازرس ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی هرمان ناکارتس نقل می کند که در جلسه ای توجیهی گفته " فعالیت های در حال انجامِ " مشکوک ایران به تلاش های سازمان متبوعش برای بازدید از این سایت " فوریت " می بخشد.

در تهران، خبرگزاری دولتی ایرنا، به نقل از فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که هیچ فعالیت اتمی در پارچین، واقع در جنوب شرق تهران رخ نداده است. اما وی گفته که بازکردن این سایت نظامی برعهده نیروهای مسلح است.

اسرائیل آشکارا از این دیدگاه پشتیبانی می کند که فعالیت تولید سلاح هسته ای همچنان در ایران ادامه دارد زیرا این کشور به دنبال تهییج افکار عمومی جهان برای تصمیم گیری و مقابله جدی با پیشرفت برنامه هسته ای تهران و احتمالاً هموار کردن زمینه لازم برای حمله مسلحانه به ایران است.

دنی یاتوم، رئیس سابق موساد، به آسوشیتد پرس گفت که آمریکایی ها در خلوت اذعان کرده اند که ارزیابی ۲۰۰۷ آنها اشتباه بوده، و افزود: " ایرانی ها هرگز از تلاش های خود برای دستیابی به توانایی هسته ای نظامی دست بر نداشته اند. "

دیگر متحدان آمریکا البته محتاط ترند - اما همچنان از دیدگاه آژانس بین المللی انرژی اتمی دفاع می کنند که معتقد است کار مخفیانه بر روی سلاح های هسته ای احتمالاً تا امروز همچنان ادامه یافته است.
یک مقام بریتانیایی به اسوشیتد پرس گفته که واشنگتن و لندن تا به حال تجزیه و تحلیل های مشابه ای درمورد ایران داشته اند. اما آن مقام رسمی، که خواسته ناشناس بماند در پاسخ به این پرسش که " آیا کشورش با ارزیابی آژانس بین المللی انرژی اتمی موافق است؟ "؛ به جای اظهار نظر درمورد این گزارشِ محرمانه فقط گفت: " بله ".

اظهارات علنی از سوی برخی از مقامات انگلیسی حتی از این هم فراتر می رود. وزیر دفاع، فیلیپ هاموند، در سفر اخیرش به واشنگتن در ماه ژانویه، درگفتگوئی صریح و بی پرده درباره ایران گفته که به نظر او " ایران با حداکثر سرعت برای تولید سلاح هسته ای فعالیت می کند. "

دیپلمات های معتبر آژانس بین المللی انرژی اتمی، که آنها هم به دلیل حساسیت موضوع نمی خواهند نامی از ایشان برده شود، گفته اند: فرانسه و آلمان نیز بر این باور بودند که برخی از فعالیت های مخفی ایران بعد از ارزیابی سال ۲۰۰۳ و احتمالاً تا به امروز تداوم داشته است.

پیجیده تر اینکه، نشانه هایی وجود دارد که ایالات متحده به عنوان منبع اصلی اطلاعاتی برای این پرونده آژانس بین المللی انرژی اتمی - مبنی برتداوم کار تسلیحات اتمی ایران– همکاری کرده باشد. حتی اگر به ظاهر و در انظار عمومی پای نتیجه گیری های قبلی خود ایستاده باشد که: ایران نُه سال پیش دست از این کار کشیده است.
یک مقام ارشد بین المللی از اظهار نظر مستقیم در این خصوص که " آیا واشنگتن در حال فراهم کردن اطلاعاتی است که چنین سوء ظنی را تأئید کند " خودداری کرد اما با این حال گفت که ایالات متحده یکی از منابع اصلی اطلاعاتی ناظر بر فعالیت های مخفی ساخت سلاح های اتمی در ایران است و آژانس هم به ویژه " پس از سال ۲۰۰۳ پیوسته تلاش کرده تا از تمام منابع… موجود در این زمینه ات بگیرد. ". او نیز به دلیل فوق سری بودن اطلاعاتش خواست تا هویتش ناشناس بماند.

کارشناسان توجه داشته باشند که سازمان اطلاعاتی ایالات متحده میان رهبران ایران دراین موردکه - آیا بمب اتمی بسازند؛ یا فقط برای رسیدن به توانائی ساخت بمب تلاش کنند - اختلاف نظر و ناهماهنگی مشاهده می کند و این، به گفته آنها، می تواند به این معنا باشد که شاید گروهائی مخفیانه و بدون اطلاع سایر رهبران بر روی تولید سلاح اتمی کار می کنند.

برونو تترایس، محقق ارشد بنیاد فرانسوی تحقیقات استراتژیک می گوید: " من مطمئن نیستم که ایرانی ها حتی همدیگر را به خوبی بشناسند، ممکن است جناح های مختلف با اهداف مختلفی در این خصوص وجود داشته باشد. "