بایدن: ترامپ ملت ما را دچار بحران کرده است

 جو بایدن، معاون ریاست جمهوری آمریکا در دوران اوباما و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور گفت: در روز‌های اخیر اتفاقات زیادی روی داده است. همه شما از لفاظی‌های رئیس جمهور ترامپ آگاه هستید. او ما را از بازار‌های جهانی خارج کرده است. او ما را به طرف جنگ می‌برد. او نمی‌تواند صلح را ایجاد کند. او ملت ما را دچار بحران کرده است.

اخبار بین الملل- وی افزود: ترامپ سبب فجایع زیادی شده است. او برخی از افراد را تحریک کرده است که سبب این فجایع شوند. او تاریکترین بخش‌های جامعه ما را فعال کرده است. دونالد ترامپ این راه را انتخاب کرده است. ما باید از وی بپرسیم چرا او این راه را انتخاب کرده است. سخنان وی پس از حوادث شارلوتس ویل سبب تقویت و تشویق نژاد پرستان شد. او سبب تقویت جبهه آن‌ها شد. این سخنان نمی‌تواند به نفع آمریکا باشد. این سخنان به نفع جهان هم نیست.

بایدن گفت: او با سخنان خود به اقدامات نفرت بار دامن می‌زند. او این افراد را به حملات تشویق می‌کند. ما در زمانه‌ای به سر می‌بریم که باید برای احیای روح این ملت مبارزه کنیم. من بار دیگر می‌گویم زمانی که نامزدی خود برای انتخابات را اعلام کردم این سخن را گفتم و بار دیگر آن را تکرار می‌کنم که ما در یک نبرد برای احیای روح این ملت قرار داریم. این یکی از دلایل نخست من برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است.

او در ادامه افزود: اتفافات شارلوتس ویل یک موضوع مخفی نبود. این یک موضوع آشکار بود. زمانی که ترامپ اعلام کرد برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کند او مردم مکزیک را افرادی تجاوزگر نامید. یک روز پیش از انتخابات میان دوره‌ای کنگره او اعلام کرد حرکت کاروان مهاجران مکزیکی به منزله یک اقدام تجاوزکارانه به آمریکا است. او این اقدام را نوعی تجاوز نامید. او گفت باید مهاجران را با چاقو از وسط به دو نیم کرد. اخیرا او یکی از شهر‌های آمریکا را محلی کثیف و نفرت بار نامید. او اعلام کرد نمی‌توان در این شهر‌ها زندگی کرد. او سبب ایجاد شکاف در یکی از شهر‌های بالتیمور شد. او در سخنرانی خود در فلوریدا از حاضران پرسید با مهاجران باید چکار کنیم؟ یکی از افرادی که در پشت سر وی ایستاده بود، گفت: باید به آن‌ها تیراندازی کنیم. ترامپ در برابر سخنان این فرد تنها لبخند زد.

معاون رئیس جمهور آمریکا در دوران اوباما گفت: او در یک ورزشگاه در کارولینای شمالی سخنانی مشابه زد. سخنان ترامپ عامل تیراندازی اخیر در ال پاسو است. این اتفاق حمله به اسپانیایی تبار‌ها است. ما شاهد سخنان نژاد پرستان و نئونازی‌ها در حمایت از ترامپ در شارلوتس ویل بودیم. او رئیس جمهوری است که به اقدامات نژادپرستانه دامن می‌زند و بر روی آتش بنزین می‌پاشد.

بایدن گفت: او اقدامات نژادپرستانه را محکوم نمی‌کند و بسیار ضعیف عمل می‌کند. حمایت این رئیس جمهور از تاریکترین قلب‌ها در این کشور سبب شده است که ریچارد اسپنسر از سران نژادپرست؛ پیروزی ترامپ در انتخابات را با سلام به شکل نازی‌ها جشن بگیرد. در شارلوتس ویل دیوید دوو یکی دیگر از نژادپرستان اعلام کرد این اتفاقات دلیل رای دادن ما به دونالد ترامپ است. ما شاهد حمایت وبسایت‌های حامی نئونازی‌ها از ترامپ بوده ایم. ما شاهد آن بودیم که عامل تیراندازی ال پاسو در اینترنت مطالبی درباره افکار افراطی خود بیان داشته بود.

وی افزود: ترامپ افراط گرایی را به موضوعی عادی در این کشور بدل کرده است. ما مشکلات زیادی با افزایش حمایت از گروه‌های نژادپرست در آمریکا داریم. رئیس جمهور ما از آن‌ها حمایت می‌کند و آن‌ها را گستاخ‌تر می‌کند. افراط گرایی در آمریکا رو به افزایش است.