به گزارش پرس تی وی، اين نظرسنجي که روز يکشنبه (۱۴ اسفند) و دوشنبه توسط روزنامه عبريزبان هاآرتص و دانشگاه تلآويو انجام شد، نشان ميدهد که ۵۸ درصد پاسخدهندگان مخالف حمله نظامي اسراييل به ايران بدون حمايت واشنگتن هستند.

این نظرسنجی همزمان با سفر اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسراییل به واشنگتن انجام شد.

به نوشته هاآرتص، نتایج آشکارا ثابت می‌کنند که دولت نتانیاهو به طرز گسترده‌ای در متقاعد کردن اسراییلی‌ها درباره ضرورت حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران شکست خورده است.

نظرسنجی مشابهی که ماه گذشته میلادی پیش از سفر نتانیاهو به واشنگتن در سرزمین‌های اشغالی انجام شد نیز نشان داد که فقط درصد کمی از اسراییلی‌ها موافق حمله به ایران هستند.

نظرسنجی پیشین توسط دانشگاه مریلند و موسسه " دهاف " طی ۲۲ تا ۲۶ فوریه بر روی ۵۰۰ اسراییلی و درباره حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران و تاثیرات احتمالی آن انجام شد.

در این نظرسنجی، فقط ۱۹ درصد از اسراییلی‌ها با حمله به ایران حتی با وجود مخالفت امریکا موافق بودند. ۳۴ درصد نیز مخالف حمله تحت هر شرایط و ۴۲ درصد فقط با وجود پشتیبانی امریکا موافق حمله بودند.

حدود ۱۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نیز اعتقاد داشتند که یک حمله نظامی یا هیچ تاثیری بر برنامه انرژی هسته‌ای ایران ندارد یا موجب تسریع آن خواهد شد.

این در حالی است که باراک اوباما، رییس جمهور امریکا روز سه‌شنبه در تلاش برای فاصله گرفتن از لفاظی‌های جنگ‌طلبانه علیه ایران می‌گوید، در صدد یافتن گزینه‌های دیپلماتیک برای برنامه انرژی هسته‌ای تهران است.

اوباما در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید تصریح کرد: " ما دریچه‌ای داریم که از طریق آن می‌توانیم این مساله را به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل کنیم. ما یک چارچوب بین‌المللی با استفاده از اعمال فشار بی‌سابقه ارائه کرده‌ایم. ایرانی‌ها فقط گفتند که مایلند به پای میز مذاکره برگردند. و ما این فرصت را حتی با وجود حفظ فشارها به دست آورده‌ایم تا نشان دهیم این مساله چگونه ادامه می‌یابد. "

امریکا، رژیم اسرائیل و بعضی از متحدان آن‌ها تهران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای این کشور متهم می‌کنند.

ايران ضمن رد اين اتهامات ميگويد به عنوان يکي از امضاکنندگان پيمان منع گسترش سلاحهاي اتمي (انپيتي) و عضوي از آژانس بينالمللي انرژي اتمي از حق دستيابي به فنآوري صلحآميز هستهاي برخوردار است.