تلاش کوربین برای سرنگونی جانسون

"جرمی کوربین" رهبر اپوزیسیون انگلیس و رئیس حزب کارگر می خواهد شرایط را برای دادن رای عدم اعتماد به "بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس فراهم کرده و خود نخست وزیر شود تا از برگزیت بدون توافق جلوگیری کند.

اخبار بین الملل-​ جرمی کوربین ، امروز (سه شنبه) با روسای دیگر احزاب اپوزیسیون در پارلمان این کشور دیدار می کند تا از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا جلوگیری کند. رئیس حزب کارگر همچنین به دنبال جمع کردن حمایت برای یک رای عدم اعتماد علیه بوریس جانسون در پارلمان این کشور بعد از بازگشت نمایندگان پارلمان از تعطیلات تابستانی در هفته آینده است.

کوربین اواسط ماه آگوست اعلام کرده بود که برای دستیابی به رای عدم اعتماد علیه جانسون تلاش می کند تا از خروج نامنظم انگلیس از اتحادیه اروپا در 31 اکتبر جلوگیری کند. وی می خواهد خود نخست وزیر موقت انگلیس شده تا خواستار تعویق مجدد تاریخ برگزیت شود. به اعتقاد وی بعد از یک انتخابات مجدد امکان برگزاری یک همه پرسی تازه درباره برگزیت در انگلیس  فراهم می شود.

به نوشته بی بی سی کوربین در این باره گفته است: من امیدوارم که همه آن ها (اپوزیسیون)  از رای عدم اعتماد به جانسون که من طرح آن را به پارلمان می آورم حمایت کنند. بنابراین این دولت نمی تواند خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا را پیش ببرد. یک دولت موقت به رهبری حزب کارگر  از خروج بدون توافق با اتحادیه اروپا جلوگیری خواهد کرد. انتخابات مجدد هم این امکان را فراهم می کند که شهروندان درباره آینده کشورشان بتوانند تصمیم بگیرند.

به اعتقاد کوربین نتیجه همه پرسی انگلیس توسط آن هایی که خواهان برگزیت به اصطلاح بانکی هستند مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

وی در مقاله ای در ایندیپندنت نوشت که هرج و مرج و ناامنی که از طریق خروج بدون توافق انگلیس ایجاد می شود یک مین طلائی بالقوه برای دلالانی است که علیه پوند شرط بندی می کنند.

کوربین همچنین درباره عواقب برگزیت بدون توافق هشدار داد.

نشریه دی سایت در بخش دیگری از این مقاله نوشت: حتی اگر همه احزاب مخالف انگلیس دعوت کوربین را بپذیرند مشخص نیست که آیا رای عدم اعتماد علیه دولت جانسون شانسی دارد. رئیس لیبرال دموکرات های انگلیس در این باره به صورت کتبی به کوربین گفته است که این رای عدم اعتماد می تواند شکست بخورد اگر وی بخواهد نخست وزیر انگلیس شود. کوربین به دلیل موضع چپ افراطی و نگرش جنجال برانگیزش در قبال مسئله عضویت در اتحادیه اروپا در بین اپوزیسیون انگلیس عنصری بحث برانگیز و مورد اختلاف است.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در نشست جی 7 در فرانسه گفته بود که وی هنوز به توافق با شرکای اروپایی خود درباره برگزیت امیدوار است. البته جانسون خواستار مذاکرات مجدد درباره بخش مربوط به مرزهای ایرلند در توافق برگزیت موسوم به   Backstop است. اتحادیه اروپا البته هر گونه مذاکرات مجدد درباره توافق برگزیت را رد کرده و خواستار پیشنهادهای جایگزین مشخص از طرف دولت انگلیس است.

جانسون اخیرا مجددا اعلام کرده است که یک خروج منظم انگلیس در تاریخ مقرر 31 اکتبر عملی است. وی البته گفته است که در صورت لزوم کشور خود را بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.

"بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس اخیرا در نامه‌ای به "دونالد تاسک"، رئیس شورای اروپایی بار دیگر خواستار تغییراتی در توافق برگزیت شده و یک راه حل موقتی برای حل مسئله مرزهای بین ایرلند و ایرلند شمالی بعد از برگزیت را پیشنهاد داد.

وی در این نامه چهار صفحه‌ای تصریح کرد که هدف باید حذف طرح بحث برانگیز Backstop از این توافق برگزیت باشد. به اعتقاد جانسون این تغییرات در توافق برگزیت باید از یک برگزیت نامنظم در آخر اکتبر جلوگیری کند.

از دید اتحادیه اروپا این طرح باید از این مسئله جلوگیری کند که بین ایرلند شمالی و ایرلند به عنوان عضو اتحادیه اروپا مجددا کنترل های مرزی ایجاد شود.

اتحادیه اروپا همواره امکان مذاکرات مجدد درباره توافق برگزیت را رد کرده است.

توافق انجام گرفته بین ترزا می، نخست وزیر سابق انگلیس و اتحادیه اروپا پیش بینی می کند که کنترل های مرزی در مرزهای بین ایرلند دوباره شکل نگیرد. اما به اعتقاد بروکسل قواعد اتحادیه اروپا باید همچنان در ایرلند شمالی یا تمام انگلیس اعتبار داشته باشد. جانسون این مسئله را رد کرده و اعلام کرده که کشورش حداکثر تا 31 اکتبر یا با توافق یا بدون توافق این اتحادیه را ترک می کند.

کمیسیون اتحادیه اروپا اخیرا هیچ مبنایی برای مذاکرات مجدد درباره برگزیت ندیده و از این رو نگران وقوع یک سناریوی خروج نامنظم در 31 اکتبر است. این مسئله به گفته کارشناسان عواقب اقتصادی وخیمی برای هم انگلیس و هم اتحادیه اروپا خواهد داشت.