افکار نیوز:حزب سبز سوئد با انتقاد از همکاری محرمانه دولت این کشور با عربستان سعودی خواستار انجام تحقیقاتی گسترده درباره دلایل همکاری استکهلم با حکومت سرکوبگر عربستان شده است.

به گزارش مهر به نقل از شبکه خبری الجزیره، از طرف دیگر " شن تولگفورس " وزیر دفاع سوئد با حضور در پارلمان این کشور به پرسشهای نمایندگان پاسخ داد که البته هنوز جزئیات این پرسش و پاسخ ها منتشر نشده است.

اما " گوستالو فریدولین " از نمایندگان پارلمان سوئد و از اعضای ارشد کمیته نیروهای مسلح گفت: وزارت دفاع باید این نکته را روشن کند که چگونه ممکن است ایده آل های کشور دموکراتیک سوئد و تعهدات بین المللی آن راضی به انجام همکاری های مخفیانه با عربستان سعودی شود.

وی در ادامه افزود: همکاری سوئد با عربستان نه تنها برای دموکراسی در جهان بلکه برای منافع استکهلم نیز بهره ای دربر ندارد.

" چپ " های سوئد، دیگر حزب مخالف دولت، نیز خواستار انجام گفتگوهای جدی در پارلمان درباره این همکاری شده است.

" شن تولگفورس " وزیر دفاع سوئد در جلسه مجلس

در واکنش به این انتقادها، " جان باجورکلوند " معاون نخست وزیر سوئد، که رهبری حزب لیبرال دومین حزب بزرگ سوئد را نیز برعهده دارد، اعلام کرد که وی و حزبش مخالف انجام چنین همکاری هایی با عربستان بوده و با ادامه آن نیز مخالف هستند.

اما " کارل بیلدت " وزیر امور خارجه سوئد به رادیو سوئد گفت که وی موافق ادامه همکاری های سوئد با عربستان سعودی است.

بر اساس اعلام الجزیره، عربستان بزرگترین شریک تجاری سوئد در خاورمیانه محسوب می شود. هر چند در گزارش قبلی اعلام شده بود که همکاری های مخفیانه سوئد و عربستان از سال ۲۰۰۷ آغاز شده، اما در گزارش امروز الجزیره آغاز این همکاری ها سال ۲۰۰۵ اعلام شده است.

در هفته گذشته خبرگزاری فرانسه به نقل از رادیو سوئد اعلام کرد: آژانس تحقیقات دفاعی سوئد از سال ۲۰۰۷ به صورت محرمانه در حال کمک به عربستان برای ساخت یک کارخانه تولید موشک ضد تانک است. این همکاری تحت برنامه ای به نام " پروژه سیموم "(Project Simoom) صورت می گیرد و همکاری این دو کشور همچنان ادامه دارد.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، هر چند سوئد در گذشته به عربستان سلاح فروخته بود، اما بر اساس اسناد محرمانه دولت سوئد، پروژه سیموم جزو امور فوق محرمانه استکهلم است.