به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، بدترین جنایت نظامیان آمریکایی از زمان اشغال افغانستان در سال ۲۰۰۱، نیمه شب گذشته در روستایی واقع در ولایت جنوبی قندهار رخ داد. امروز یکشنبه رسانه های غربی خبر تکان دهنده ای را منتشر کردند که بر اساس آن یک نظامی آمریکایی در اقدامی جنون آمیز به سوی خانه های مردم یک روستا آتش گشوده و دست کم ۱۶ نفر از آنان را در حالی که در خواب به سر می بردند، کشته و ۵ نفر دیگر را زخمی کرده است.

در حالی که شاهدان عینی از ارتکاب این جنایت توسط گروهی از نظامیان مست آمریکایی سخن می گویند بیانیه رسمی دولت آمریکا همانند رسم معمول واشنگتن از ابهام افکنی در ارتکاب این اقدام توسط آمریکایی ها و یا نقش داشتن تنها یک نظامی آن حکایت دارد.


واشنگتن پست در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشت: یک نظامی آمریکایی در حالی که خارج از پایگاه خود در منطقه ای روستایی در جنوب افغانستان گشت می زد به روی ساکنان خانه های اطراف خود آتش گشوده و ۱۶ نفر را از پای در آورد.

این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی می افزاید که عامل این حمله بازداشت شده، اما از انگیزه و علت رخ دادن چنین جنایت هولناکی سخنی به میان نیاورده است.

سرگرد " جیمز ویلیامز " از سخنگویان نظامی ناتو در افغانستان مدعی است که تیراندازی این فرد با هدف دفاع از خود و بی هدف به سوی اطرافش بوده است.

ژنرال " آدریان جی. بردشاو " معاون عملیاتی نیروهای بین المللی کمک به امنیت افغانستان(ایساف) نیز در این رابطه می گوید: نمی توانم انگیزه ای را که در پس این اقدام بوده تشریح کنم. به گفته وی، این حمله به هیچ عنوان در چارچوب عملیات ناتو در افغانستان نبوده است.


یکی از سه خانه ای که مورد حمله قرار گرفته است؛ اهالی محل قتل عام اعضای یک خانواده را به خبرنگاران نشان می دهند

این در حالی است که این حمله شائبه ادامه عملیات شبانه ناتو در مناطق مسکونی افغانستان را به بهانه مبارزه با شبه نظامیان طالبان و دستگیری عوامل آنان، به وجود آورده است. اقدامی که بارها با انتقاد شدید " حامد کرزای " رئیس جمهوری این کشور روبرو شده و در مقابل موافقت فرماندهان ناتو با توقف چنین عملیاتی را در پی داشته است.

از سوی دیگر پس از آتش زدن قرآن توسط نظامیان آمریکایی در افغانستان و هتک حرمت کتاب مقدس مسلمانان، میزان حمله به این نظامیان در مناطق مختلف این کشور اشغال شده شدت گرفته و همین امر به وحشت آنان از حملات انتقامی افزوده است.

با این حال ارتکاب این اقدام که به ادعای مقامات نظامی آمریکا توسط تنها یک نظامی رخ داده موجی از نگرانی را در بین فرماندهان نظامی خارجی در افغانستان به راه انداخته است. واشنگتن پست پیش بینی کرده که از این پس حملات انتقامی افغانها شدت بیشتری به خود گرفته و سبب افزایش تلفات آمریکایی ها شود.


اجساد قربانیان آماده انتقال به سردخانه بیمارستان متعلق به ناتو می شود

گزارشها حاکی است در بین افراد کشته شده در حمله مذکور تعداد زیادی زن و کودک وجود دارند. هر چند فرماندهی ناتو در افغانستان پس از انتشار این خبر طبق روال معمول اقدام به عذرخواهی و ابراز تاسف نسبت به چنین جنایتی کرده، اما در بیانیه این پیمان به تعداد قربانیان و یا چگونگی وقوع آن اشاره نشده است. با این وجود تصاویر منتشر شده به خوبی واقعیت این جنایت دردناک را به نمایش می گذارند.

واکنش ژنرال " جان آلن " فرمانده آمریکایی نیروهای ایساف نیز قابل پیش بینی بود. وی نیز با ابراز " تاسف عمیق " از چنین رویدادی سریعا دستور تشکیل کمیته تحقیق در مورد کشتار غیرنظامیان افغان توسط نیروهای تحت امر خودش را صادر کرد و به مردم افغانستان قول داد مسئول آن را به سزای جنایتش برساند.


مردم روستا در اعتراض به این جنایت در مقابل پایگاه ناتو واقع در نزدیکی محل جنایت تجمع کرده اند

در این میان اظهارات یک شاهد عینی در مصاحبه با آسوشیتدپرس شنیدنی است. وی که ساکن روستای نزدیک به محل وقوع حمله است می گوید نظامی آمریکایی به سوی سه خانه آتش گشوده و ۱۶ نفر از ساکنان آنها را کشته است. وی که شخصا با کسانی که از این حادثه وحشیانه جان سالم به در برده، گفتگو کرده می افزاید: نیمه شب بود که صدای رگبار گلوله را شنیدم، بعد صدا قطع شد و دوباره به گوش رسید.

در بین مقامات دولت افغانستان شدیدترین واکنش متعلق به "حامد کرزای" رئیس جمهور بود که بار دیگر ضمن محکوم کردن این اقدام خواستار توقف کشتار غیرنظامیان به دست نظامیان خارجی شد. خواسته ای که به نظر نمی رسد با توجه به عملکرد فرماندهان ناتو در موارد مشابه پیشین راه به جایی ببرد. در هر حال خشم مردم افغانستان از جنایات روز افزون نظامیان خارجی همچنان عامل مهم و نگران کننده ای برای مسببان جنگ در این کشور به شمار می رود.