به گزارش افکارنیوز به نقل ازالعالم، "عبدالباری عطوان" امروز در سرمقاله روزنامه القدس العربی نوشت: درحالیکه باید خون مردم در کشورهای عربی ارزشی یکسان داشته باشد، و ریختن این خون برای همه جلادان و در رأس آنها اسرائیل حرام دانسته شود، دولتهای عربی اهمیتی به این موضوع نمی دهند.

عطوان تأکید کرد: اتحادیه عرب، واشنگتن، و پاریس هیچکدام به حال شهدای غزه تأسف نمی خورند، زیرا اسرائیل جنایتکار آنها را قربانی کرده که در چنین حالتی این قربانی " حلال " است، حتی اگر عرب، سنی، و شافعی باشند. بنابراین وزرای امورخارجه عرب در حال یا آینده برای صدور قطعنامه ای در حمایت از آنها به شورای امنیت نمی روند، زیرا وتوی دوست آنها یعنی آمریکا در انتظارشان است.

وی موضع دولت آمریکا درخصوص جنایات غزه را خجالت آور توصیف کرد و گفت: ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا پس از این جنایات با شدیدترین عبارتها اقدام " تروریستها " در شلیک موشک به " اسرائیل " را محکوم کرد.

عبدالباری عطوان خاطرنشان کرد: درحالیکه پیکر پاک۲۰ انسان بیگناه از جمله چند کودک در حمله جنگنده های اسرائیلی تکه تکه شده، و مردم این سرزمین بدون آب و برق تحت محاصره قرار دارند، آیا آنها حتی حق شنیدن یک اظهار همدردی را ندارند.

سکوت قطر و عربستان درقبال جنایتها در غزه

وی خاطرنشان کرد: ما از دولتهای سعودی و قطر که جبهه ای را برای تسلیح ارتش آزاد سوریه(مخالفان مسلح سوری) تشکیل داده اند انتظار داریم اقدامی را در جهت تسلیح ساکنان غزه صورت دهند تا بتوانند از خودشان در برابر جنایتهای خونبار اسرائیل دفاع کنند، تا اینگونه تلقی نشود که تعامل این دو کشور با مسائل منطقه گزینشی است.

عبدالباری عطوان ادامه داد: ما با چشم خود شور اعراب، ترکیه، و آمریکا و غرب را برای تشکیل ائتلافها و برگزاری کنفرانس دوستان سوریه و قبل از آن لیبی دیدیم؛ ولی اکنون این سئوال را مطرح می کنیم که دلیل تشکیل نشدن ائتلاف دوستان فلسطین برای حمایت از جان مردم این سرزمین از جنایتهای اسرائیل چیست؟!

عطوان با اشاره به سکوت رییس جمهوری فرانسه در قبال جنایات اسرائیل در غزه، گفت: اکنون دوست صمیمی سارکوزی یعنی " برنارد هنری لیوی " فیلسوف فرانسوی دل نازک، و مدافع بارز انقلابهای عربی و بویژه لیبی، و رفیق نتانیاهو کجاست؛ کسی که در کتاب اخیر خود با غرور نوشته است که در یک تماس تلفنی از رییس جمهوری فرانسه خواسته است تا در لیبی دخالت نظامی کند. البته پاسخ این سئوال در همین کتاب است.. او در این کتاب می گوید همه آنچه را که در لیبی انجام داد برای خدمت به اسرائیل و منافع ملت یهود است.

عطوان ادامه داد: درک می کنیم اگر وزرای خارجه عرب یا هم پیمانان آمریکایی آنها در محکوم کردن این جنایتهای اسرائیل تردید کنند؛ زیرا اگر این گروه های مقاومت بودند که خشونتها را آغاز می کردند و اسرائیلی ها را می کشتند، اوضاع کاملا برعکس می شد.

عطوان گفت: نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب، که اخیرا پس از رسیدن او به این سمت شادمان شده بودیم، ما را با پاسخ خود به یک خبرنگار کنجکاو که درباره موضع اتحادیه عرب درخصوص حملات اسرائیل به غزه از او سئوال کرده بود، غافلگیر کرد.. نبیل العربی در جمله ای بسیار کوتاه پاسخ داد که این نشست اختصاص به رویدادهای غزه ندارد، و قطعنامه های بین المللی بسیاری درباره این حملات وجود دارد که اسرائیل به آن عمل نکرده است. وی پس از این جمله برای خودداری از پاسخ به سئوال دیگر به کنفرانس مطبوعاتی پایان داد.