التماس وارونه کلینتون از ایران

به گزارش افکارنیوز،فارس به نقل از روزنامه کامرسانت، مذاکرات ایران و نماینده گروه ۱+۵ (میانجیگران بین المللی) در حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هستهای ایران که برای ماه آوریل برنامهریزی شده، آخرین شانس برای اجتناب از بروز جنگ است.

بر اساس اطلاعات این روزنامه، " هیلاری کلینتون " وزیر امور خارجه آمریکا از " سرگئی لاوروف " همتای روسی خود خواسته تا این پیام را به مقامات تهران برساند. مذاکرات وزرای خارجه آمریکا و روسیه در این خصوص روز دوشنبه بعد از نشست شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته است.

احتمال اقدام نظامی علیه ایران از سوی اسرائیل و یا آمریکا از سوی مقامات دیپلماتیک، از جمله دیپلمات‌های روس مطرح شده و اکنون مسئله چگونگی و زمان دقیق آن مشخص نیست.

روز سه شنبه یک مقام وزارت خارجه روسیه در حاشیه نشست شورای امنیت به خبرنگار «کامرسانت» گفت: احتمال چنین حمله‌ای تا پایان سال جاری است و اسرائیلی‌ها در واقع در این خصوص فشار زیادی را بر " باراک اوباما " رئیس جمهوری آمریکا وارد می‌کنند. آنها به اوباما اولتیماتوم داده‌اند: یا او از جنگ علیه ایران حمایت خواهد کرد، یا لابی بانفوذ یهودی حمایت خود را از وی قطع خواهد کرد.

به گفته این دیپلمات روس که نامش فاش نشده، قرار است در ماه آوریل نشست دیگری از مذاکرات ایران و گروه «۱ + ۵»(روسیه، آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه و آلمان) برگزار شود و آمریکایی‌ها بر این مسئله تاکید دارند که این آخرین شانس مقامات تهران خواهد بود. این دقیقا موضع گیری بود که در مذاکرات وزیر خارجه روسیه و همتای آمریکایی او بر آن تاکید شده است. در واقع کلینتون از لاوروف خواسته تا این مسئله را به گوش دولت ایران که آمریکا روابط دیپلماتیک با آن ندارد، برساند.

البته در این بین مقامات مسکو به مذاکرات ماه آوریل به چشم آخرین امکان برای حل و فصل مسائل هسته‌ای ایران نگاه نمی‌کنند.

" سرگئی ریابکوف " معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته است: هرگز نباید گفت این آخرین شانس است. همه چیز به اراده سیاسی بستگی دارد و روسیه تمام تلاش خود را خواهد کرد تا نه تنها چنین اراده سیاسی از بین نرود، بلکه تقویت هم شود.

البته این دیپلمات بلندپایه روس اعتراف کرد که اوضاع پیرامون ایران به سمت تشدید وخامت پیش رفته است.

ریابکوف گفت: وخامت اوضاع پیرامون ایران کاملا مشهود است، ولی از این مسئله می‌توان یک نتیجه گرفت: کسانی که سعی دارند تا روند اوضاع به سمت استفاده از توان نظامی سوق یابد، باید از این کار دست برداشته و روی یافتن راه حل دیپلماتیک کار کنند.

وی تاکید کرد: جنگ هیچ مسئله‌ای را حل نخواهد کرد و میلیون‌ها مشکل جدید بوجود آورده و عواقب بسیار جدی برای همه کشورها همراه خواهد داشت.

ضمن اینکه روسیه از هم اکنون خود را برای بروز چنین جنگی آماده کرده است. یک مقام وزارت دفاع روسیه که خواسته نامش فاش نشود، به خبرنگار این روزنامه گفته است: در صورت بروز جنگ با ایران، اقداماتی را در نظر گرفته‌ایم و نیروهای مسلح ما آمادگی برخورد با چنین شرایطی را دارند. البته مسئله دخالت در این مسئله مطرح نیست، بلکه مهمترین مسئله آن است که چنین جنگی ممکن است روی اوضاع در منطقه قفقاز تاثیر بگذارد.