به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، باراک اوباما ادعا کرده است: "از آنجا که اقدامات و سیاستهای دولت ایران همچنان تهدید غیر عادی و فوق العادهای برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده است، فرمان اضطراری ملی اعلام شده در ۱۵ مارس، ۱۹۹۵، میبایست بعد از ۱۵ مارس ۲۰۱۲ ادامه یابد."

باراک اوباما همچنین در نامه‌ای به رییس مجلس نمایندگان و رییس سنای آمریکا نوشته است: " بحران بین ایالات متحده آمریکا و ایران که ناشی از اقدامات و سیاست‌های دولت ایران است، تاکنون حل نشده است. "

اوباما می‌افزاید: " اقدامات و سیاست‌های دولت ایران علیه منافع ایالات متحده در منطقه همچنان تهدیدی فوق‌العاده و غیرعادی برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا محسوب می‌شود. از همین رو لازم می‌دانم که وضعیت فوق‌العاده ملی در رابطه با ایران همچنان ادامه یابد و تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران پاسخی به این تهدید است. "

فرمان ۱۵ مارس ۱۹۹۵ توسط بیل کلینتون، رییس جمهوری وقت آمریکا برای جلوگیری از همکاری شرکت آمریکایی کونوکو برای توسعه میدان نفتی " سیری " ایران برای قراردادی به ارزش یک میلیارد دلار بود.

بیل کلینتون هنگام صدور این فرمان در سال ۱۹۹۵ ایران را به حمایت از تروریسم، تضعیف فرآیند صلح خاورمیانه و تلاش برای دست‌یابی به سلاح‌های کشتار جمعی متهم کرده بود. ایران تمام این ادعاها را رد می‌کند.

کمتر از دو ماه پس از صدور این فرمان، در ششم ماه می ۱۹۹۵، رییس جمهور آمریکا فرمان دیگری صادر کرد که بر اساس آن تحریم‌های دیگری علیه ایران اعمال شد. طبق این تحریم‌ها هر گونه سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در ایران ممنوع شد.

همچنین در راستای تشدید فشار بر ایران و آنچه که خطر سیاست‌های جمهوری اسلامی خوانده شده بود، رییس جمهوری آمریکا در نوزدهم ماه اوت ۱۹۹۷ طی فرمان دیگری تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کرد.

طی سال‌های اخیر، فرمان ۱۵ مارس ۱۹۹۵ به طور سالانه توسط روسای جمهوری آمریکا تمدید شده است.

در همین حال، روز سه شنبه باراک اوباما و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، در مقاله مشترکی در روزنامه واشینگتن پست، تلاش در راستای تشدید تحریم‌های ایران برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را از جمله فعالیت‌های مشترک دو کشور در عرصه بین‌المللی دانسته‌اند.

ایران علیرغم این ادعاها، همواره بر صلحآمیز بودن برنامه هستهای خود تاکید کرده است.