به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، "جفری گلدبرگ"، تحلیلگر مسائل سیاسی و نویسنده آمریکایی در مقالهای که پایگاه لومبرگ آن را منتشر کرد، نوشت: نظریهای در خصوص نحوه رفتار نتانیاهو مطرح است که میگوید: "وی هرگز قصدی برای حمله هوایی به تاسیسات هستهای ایران نداشته و پشت پرده در حال تلاش مشترک با اوباما برای متوقف کردن فعالیتهای هستهای ایران از طریق تحریم است."

در این تفسیر، نتانیاهو ظرف ۱۵ سال گذشته، چه در راس کار بوده و چه در راس کار نبوده، در حال مهیا ساختن شرایطی بوده است که رهبران غرب و اعراب به این نتیجه برسند که یا باید جلوی برنامه هسته‌ای ایران را بگیرند و یا از حمله اسرائیل به این کشور در بیم باشند.

گلدبرگ با بیان جذاب بودن این نظر، افزود: مدت‌هاست که هیچ حمله‌ای از سوی اسرائیل به ایران صورت نپذیرفته است اما صحبت تهدید برنامه هسته‌ای ایران برای اسرائیل از زمان اسحاق رابین به بعد وجود داشته است. ظرف حداقل دو سال گذشته، برخی کارشناسان از احتمال بالای حمله اسراییل به ایران سخن گفته‌اند اما این حمله هنوز اتفاق نیفتاده است.

* نتانیاهو حرف زدن را از عمل کردن بهتر می‌داند

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که نتانیاهو شخصیتی دارد که بیشتر حرف می‌زند تا اینکه عمل کند. نتانیاهو به عکس سلف خود، از نیروی نظامی خود تنها در خصوص گروه‌هایی چون حماس و حزب‌الله استفاده کرده است. آنچه روزانه از او سر می‌زند، تنها حرف است!

نمونه یکی از این سخنرانی‌ها از نظر گلدبرگ، سخنرانی ۵ مارس نتانیاهو در ایپک است. وی در پیشگاه ۱۳ هزار یهودی حاضر در این جلسه برنامه هسته‌ای ایران را با آشویتس در جنگ دوم جهانی مقایسه کرد. اگر واقعا چنین است، آیا نتانیاهو نباید فرمان حمله هوایی به تاسیسات هسته‌ای ایران را تاکنون صادر کرده بود؟ تاکنون که چنین اقدامی از وی سرنزده است.

* سه احتمال در خصوص علت رفتار نتانیاهو

بر اساس این گزارش، یک مقام نظامی سابق اسرائیل سه احتمال را در خصوص این عملکرد نتانیاهو مطرح کرده است: اول اینکه نتانیاهو فارغ از اینکه چه باوری دارد، توان هیچ کاری را ندارد؛ دوم اینکه از شکست اتحاد اسرائیل و آمریکا در صورت حمله به ایران می‌ترسد و سوم اینکه تمام این‌ها بخشی از یک بازی است که نتانیاهو و اوباما با هم آن را مهندسی کرده‌اند.

گلدبرگ در بین این سه احتمال، احتمال سوم را بیش از همه می‌پسندد و مدعی ست که بلوف زدن‌های اسرائیل کار خود را پیش می‌برند. اوباما و نتانیاهو یکدیگر را چندان دوست ندارند و اعتماد چندانی به هم ندارند اما طی دو سال گذشته این طرح را با یکدیگر پیاده‌سازی کرده‌اند. اوباما چگونه توانست جهان را قانع کند که تحریم‌هایی به این سختی در خصوص ایران اعمال شود؟ وی مدعی بود: " اگر با این تحریم‌ها همراهی نکنید، نتانیاهو خاورمیانه را منفجر خواهد کرد! " به عبارت دیگر، اوباما نقش آدم خوب و نتانیاهو نقش آدم بد را در این نمایش بازی کرده‌اند.

این نویسنده آمریکایی در پایان تصریح کرد: هیچکس قادر به درک پویایی موجود بین نتانیاهو و اوباما نیست. کسی نمیداند که این دو آنگاه که روز ۵ مارس در کاخ سفید با یکدیگر تنها شدند، چه بههم گفتند؟ حتی مشاوران ارشد این دو نیز خبر ندارند.