آمریکا از کدام حقوق بشر دم می‌زند؟

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، اگر بخواهیم درباره میزان عمل کشورهای غربی و به ویژه آمریکا به قوانین حقوق بشر سخن بگوییم باید آن را در یک جمله خلاصه کنیم، اینکه "حقوق بشر موضوعی است که کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا از آن دم میزند، اما کمتر به آن عمل میکند".

غرب و در راس آن اگرچه تلاش می‌کند، چهره زیبایی از خود به جهانیان ارائه ‌دهد، اما مشت‌های آهنین‌ خود را با تمام توان بر سر بشریت می‌کوبد، با نگاهی به سیاست‌های آمریکا در حوزه حقوق بشر درمی‌یابیم که این کشور بیش از هر کشور دیگری در جهان حقوق بشر را نقض می‌کند.

آمریکا نه تنها خود حقوق بشر را نقض می‌کند، بلکه در قبال نقض حقوق بشر در کشورهای هم‌پیمان خود سکوت می‌کند، فلسطین(سرزمین‌های اشغالی) یکی از بارزترین نمونه‌های این کشورهاست که ساکنان آن از ابتدایی‌ترین حقوق بشری محروم هستند و آمریکا در قبال آن نه تنها سکوت می‌کند، بلکه مدافع اصلی سیاست‌های اشغالگرانه، ستیزه‌جویانه و سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی است.

به همین دلیل بسیاری از کارشناسان بین المللی تاکید می‌‌کنند، حقوق بشر به ابزار و اداتی در دست آمریکا تبدیل شده تا از آن هرگاه که خود صلاح بداند استفاده ‌کند.

در واقع این کارشناسان تاکید دارند که آمریکا از حقوق بشر علیه کشورهایی که با آنها در تضاد منافع قرار دارد، به عنوان اهرم فشار و چماق سرکوب استفاده می‌کند، اما در برابر نقض حقوق بشر توسط هم‌پیمانان خود سکوت اختیار می‌‌کند که این خود به نوعی نقض حقوق بشر به شمار می‌آید.

در این تردید نیست که حکومت‌های کشورهای مختلف جهان به نسبتی متفاوت حقوق بشر را نقض می‌کنند، اما در این میان آمریکا از جمله کشورهایی است که نه تنها در داخل کشور خود حقوق بشر را نقض می‌کند، بلکه این نقض حقوق بشر را در سطح بین‌المللی نیز دنبال می‌کند و این از جمله مواردی است که منحصرا توسط آمریکا و هم‌پیمانان این کشور صورت می‌‌گیرد.

اعمال جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی، حملات علیه غیر نظامیان و بمباران اهداف غیر نظامی مصداق‌های جنایت علیه بشریت هستند. مداخله در امور داخلی کشورها علی‌رغم منع قوانین بین‌المللی، تحریم‌های سیاسی و اقتصادی، لشکرکشی به کشورهای دیگر، تحرکات سیاسی و اقتصادی که جنگ نرم نام دارد، حمایت از نیروهای شورشی و کودتاگران در برخی کشورها، فعالیت‌های جاسوسی و عدم پیوستن به برخی معاهدات بین‌المللی همچون پروتکل " کیوتو " از موارد عدم همکاری بین‌المللی و نقض حقوق بشر توسط آمریکا است که تمام نمونه‌های آن در کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه از جمله در عراق، افغانستان، ایران، فلسطین و غیره به عینه قابل ملاحظه است.

ملت ایران در طول بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی خود به خوبی با کودتاهای نظامی، ربودن و ترور شخصیت‌های سیاسی و انقلابی آشناست که با حمایت‌های آمریکا صورت گرفته است. آمریکا با حمایت از گروه‌های تروریستی به نقض حقوق بشر در قبال ایران مبادرت ورزید، حمایت و پشتیبانی مالی از معارضان نظام و پیش از و در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از گروهک‌های تروریستی فعال در کشور همچون پژاک و گروهک ریگی گواه روشنی از نقض حقوق بشر توسط آمریکا در ایران است.

راه اندازی گروه تروریستی القاعده در افغانستان و حمایت از آنها یکی دیگر از اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا در منطقه است. آمریکا به بهانه مبارزه با همین دست پرورده‌های خود به افغانستان و عراق لشکر کشی کرد و صدها غیر نظامی بی‌گناه را از بین برد.

آمریکا از فسفر سفید و اورانیوم غنی شده در عراق استفاده کرد. این موضوع میزان سرطان در شهرهایی مانند فلوجه را به ۴ برابر افزایش داده است. تجاوز به زنان، شکنجه و کشتار زندانیان گروگان گرفتن زنان و کودکان برای بازداشت مردان خانواده و تحقیر مردم کشورهای تحت اشغال از دیگر موارد آشکار نقض حقوق بشر توسط آمریکا است.

نظریه پردازان آمریکایی اعتراف می‌کنند که تبلیغ حقوق بشر و دموکراسی در دنیا به یکی از ابزارهای آمریکا برای تسلط بر جهان تبدیل شده است.

این نظریه پردازان با اشاره به اینکه نقض حقوق بشر در دو بعد داخلی و خارجی در آمریکا وجود دارد، تاکید می‌کنند: نقض حقوق بشر ابتدا در آمریکا صورت گرفته و پس از آن در قبال دیگر کشورها اعمال شده، به همین دلیل نقض حقوق بشر به واسطه آمریکا باید به صورت ریشه‌ای مورد بررسی قرار گیرد.

بسیاری از متفکران در اروپا و غرب گمان می‌کردند، بعد از اینکه " باراک اوباما " در آمریکا به عنوان رئیس جمهوری این کشور بر سر کار آمد وضع حقوق بشر و عدالت جهانی بهتر می‌شود، چرا که اوباما شعارهای بسیاری در این‌باره داده و اعلام کرده بود که زندان‌ها از جمله " زندان گوانتانامو " را خواهد بست، حتی وی جایزه نوبل را نیز به دلیل این شعارها از آن خود کرد، اما پس از روی کار آمدن اوباما نه تنها اوضاع حقوق بشر در جهان هیچ فرقی نکرد، بلکه بدتر از گذشته نیز شد. دستگیری‌ غیرقانونی افراد در کشورهای مختلف از جمله پاکستان و افغانستان و عراق و انتقال آنها به زندان‌های گوانتانامو و بگرام نقض آشکار حقوق بشر است.

آمریکا افراد بی‌گناه را با اتهام‌های واهی و بدون برگزاری دادگاه‌های قانونی زندانی می‌کند که این نقض آشکار حقوق بشر است. در حال حاضر آمریکا به دستگیری افراد اقدام نمی‌کند، بلکه با ارسال هواپیماهای بدون سرنشین به نقاطی که احتمال می‌دهد، اهداف وی در آنجا حضور دارد، آنجا را بمباران می‌کند.

بنابر تحقیقات انجام شده، تعداد بمباران با هواپیماهای بدون سرنشین در ۶ ماهه آخر دوران بوش کمتر از سه ماهه اول دوران اوباما ریاست جمهوری باراک اوباماست؛ به عبارت دیگر اوباما در سه ماهه اول ریاست جمهوری خود بیشتر از ۶ ماهه آخر بوش از هواپیماهای بدون سرنشین برای بمباران مناطق مختلف خاورمیانه استفاده کرده است.

بسیاری از افرادی که در افغانستان و پاکستان به وسیله این هواپیماها کشته میشوند، فقط به احتمال وجود یک تروریست در بین آنها، آن هم به بهانههای کاملا بیارزش مورد هجوم و بمباران قرار میگیرند. آمار ارائه شده از سوی آمریکاییها نشان میدهد که ۷۵ درصد کشتهشدگان در بمبارانهای هواپیماهای بدون سرنشین بیگناه هستند؛ بنابراین اگر بوش آنها را به گوانتانامو میفرستاد، اوباما آنها را میکشد.