افکار نیوز:کنسرسیومی که سرپرستی آن را بانک صنعت و تجارت چین بر عهده دارد از ارائه خدمات مشاوره مالی به پروژه احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان انصراف داد. ظاهرا دلیل این کناره گیری مخالفت دولت آمریکا با این پروژه بوده و پاکستان را برای انتخاب گزینه های جایگزین برای انجام امور مالی این پروژه تحت فشار قرار داده است.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی داون، بر اساس گزارشی که کمیته هماهنگی امور اقتصادی کابینه پاکستان روز سه شنبه آن را منتشر کرده، «به نظر می رسد دلیل احتمالی عدم امضای قرارداد برای ایفای نقش مشاور امور مالی در این پروژه تا به امروز، وضعیت ژئوپولوتیک منطقه باشد.»

در نشست کمیته هماهنگی امور اقتصادی دولت پاکستان که به ریاست دکتر عبدالحفیظ شیخ، وزیر دارائی این کشور برگزار شد، محمد اجاز چائودری، از مقامات وزارت نفت پاکستان اعلام کرد که سرپرست کنسرسیوم چینی از این پروژه انصراف داده است.

در این نشست همچنین اعلام شد که بر اساس دستورالعمل های مربوطه «یک مشاور مالی در سطح عالی از طریق برگزاری یک مزایده بین المللی انتخاب شده است.»

بر اساس این گزارش، قراردادی با دو عضو دیگر این کنسرسیوم یعنی حبیب بانک و شرکت ایفرش در هفته اول ژانویه امسال منعقد شده اما بانک صنعت و تجارت چین، در امضای قرار داد رسمی تاخیر داشته است. بر این اساس، حبیب بانک و شرکت ایفرش نیز پاسخ روشنی در خصوص همکاری در این پروژه ارائه نکرده اند.

در بیانیه ای که پس از این نشست منتشر شده آمده است: وزارت نفت پاکستان اطلاع داده که طرف های موجود، یعنی بانک توسعه و تجارت چین و حبیب بانک، تمایل چندانی به پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان ندارند، بنابراین، کمیته ممکن است گزینه های دیگر را مورد بررسی قرار دهد.