به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، شركتكنندگان در اين كنفرانس راههاي مقابله با جرم و تروريسم را مورد بررسي قرار دادند.

این در حالی است که محور بحث‌های قبلی این کنفرانس مقابله با اسلام‌گرایان و تعقیب مخالفان سیاسی بود.

بیست و نهمین کنفرانس وزیران کشور عرب امسال در حالی برگزار شد که وزیر کشور عربستان به خاطر وضعیت جسمی و وزیر کشور مصر در آن حضور نداشتند. سوریه نیز هیاتی در این کنفرانس نداشت.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس که به دلیل وقوع انقلاب در تونس با یک سال تاخیر برگزار شد، راه‌های مقابله با همه گونه‌های جرم و تروریسم را با توجه به تحولات سیاسی دنیای عرب مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، برخی از رژیم‌هایی که سرنگون شده‌اند، پیش‌تر از این نشست‌ها برای تعقیب و محاصره کسانی که آن‌ها را تهدیدی برای امنیت خود می‌دانستند(در راس آن‌ها اسلام‌گراها) سوء‌استفاده می‌کردند.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس در سال‌های گذشته درباره اسلام‌گراها به مبادله اطلاعات می‌پرداختند.

عدنان الاسدی، معاون وزیر کشور عراق، در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت، در بغداد توافق‌ها و یادداشت تفاهم‌هایی با بسیاری از کشورهای عربی و اروپایی و دیگر کشورهای دنیا در زمینه مبادله اطلاعات داریم، زیرا عراق دوره زمانی بسیار سختی داشته است که با برخی کشورهای دیگر متفاوت است.

با وجود سرنگونی رژیم‌های استبدای در کشورهای عربی برخی محافل سیاسی بر این باورند که بقایای رژیم‌های سابق همچنان سرنوشت انقلاب‌های عربی را تهدید می‌کنند.

در این میان به ویژه باید به تونس اشاره کرد که پلیس سیاسی در دوره حکومت بن علی، سمبل ارعاب مردم به شمار می‌رفت.

علی العریض، وزیر کشور تونس گفت، رژیم‌های دموکراتیکی وجود دارند که حقوق شهروندانشان را محترم می‌شمارند و رژیم‌هایی نیز هستند که دستگاه امنیتی خود را برای تجاوز به امنیت مردمشان به کار می‌گیرند.