به گزارش واحد مرکزي خبر به نقل از پايگاه اينترنتي شبکه تلويزيوني يورونيوز، توماس هامربرگ، کميسر حقوق بشر شوراي اروپا که به زودي ماموريت شش سالهاش در اين سمت به پايان ميرسد اين موارد نقض حقوق بشر را تشريح کرد.

هامربرگ پیشتر در راس سازمان عفو بین الملل قرار داشت و به سبب فعالیت‌ در این سازمان، در سال ۱۹۷۷ جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد. وی می‌گوید وضع حقوق بشر در اروپا بدتر شده است.

توماس هامربرگ گفت فکر می‌کنم کمی نا‌امید هستم و با نگاه به وضع فعلی حقوق بشر در اروپا، دلیلی نمی‌بینم که از عملکرد خودم راضی باشم. یکی از علل این شرایط، بحران اقتصادی است که موجب کاهش بودجه های دولتی شده وهمین امر مستقیما حقوق اجتماعی بسیاری از مردم را نقض می‌کند.

به علاوه معتقدم رویه‌ای که بعد از حملات یازدهم سپتامبر در پیش گرفته شد، تاثیر خوبی در احترام به حقوق بشر نداشته است. شهروندان بازداشت و شکنجه می‌شوند، در حالی که مدرکی محکم علیه آنان وجود ندارد که آنها به حملات تروریستی مرتبط باشند. در حالی که شکنجه باید مطلقا ممنوع باشد.

توماس هامربرگ درباره وضع کولی ها گفت آن‌ها قربانی رشد راست گرایی افراطی در اروپا هم هستند؛ نه تنها از طریق توهین‌ها، بلکه مورد حمله هم قرار گرفته‌اند. این مشکل بسیار جدی است.

وی افزود درحال حاضر تصمیم‌های نهاد‌های اروپایی، بسیار به سیاست‌ها و حمایت های دولت‌های عضو وابسته است و من فکر می‌ کنم که هم شورای اروپا و هم دیگر نهاد‌ها مانند دیوان اروپایی حقوق بشر، ساختارهای اتحادیه اروپا و حتی دفترآموزش های اولیه کودکان می‌کوشند تا رعایت حقوق بشر در سطح کشورهای عضو تضمین شود، با این حال فعالیت‌های اروپایی کافی نبوده است.

هامربرگ درباره وضع کودکان نيز گفت حقوق کودکان دغدغهاي بزرگ است و ما اين مشکل را در اروپا هم داريم. وضع کودکان نشانگر وجود مشکلات عميقتري در جامعه است که اغلب ريشه در خانواده دارد. بسياري از کودکان خياباني از کشورهاي ديگر ميآيند. کودکان مهاجر از گروه هاي آسيب پذير جامعه ما هستند و صراحتا بگويم که در مقابل موج فزاينده فقر کودکان در بعضي کشورهاي اروپايي هستيم که نتيجه بحران اقتصادي است. هم سياستمداران نهادهاي اروپايي و هم دولتمردان بايد در خصوص وضع کودکان فعالتر و متمرکزتر باشند.