پذیرش کودکان یتیم داعشی، ژست سیاسی انگلیس یا احترام به حقوق بشر

در گرماگرم بحث خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، تدارک برگزاری اجلاس سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و انتخابات سراسری، وزیر امور خارجه انگلیس می خواهد  نقش ناجی کودکان یتیم داعش را ایفا کند که بر اثر حملات ترکیه در شمال سوریه و در آستانه آغاز فصل سرما روزگار هولناکی را سپری می کنند.

اخبار بین الملل - «دومینیک راب» پنجشنبه گذشته اعلام کرد: «بریتانیا آماده بازگرداندن کودکانی است که بستگانشان را در سوریه از دست داده اند. این اقدام درستی است که باید دولت انجام دهد».

وی با بیان این که این کودکان بی گناه و یتیم نباید گرفتاری‌های جنگ را تجربه می‌کردند افزود:‌ ما تسهیلاتی فراهم کردیم که آنها به کشورشان بازگردند. اینک باید حریم خصوصی شان را رعایت کرد تا با حمایت ما بتوانند به زندگی روزمره بازگردند.

یک روز بعد رسانه‌های انگلیسی اعلام کردند که گروهی از این کودکان به این کشور منتقل شده و با خانواده‌های خود ملاقات کردند. آنها در پناهگاه‌های مخصوصی اسکان داده شده تا در هفته‌های آینده دولت برای بازگشت‌ آنها به جامعه برنامه ریزی کند.

 آمار رسمی درباره تعداد این کودکان منتشر نشده اما برخی منابع می گویند که سه کودک روز پنجشنبه به دولت انگلیس تحویل داده شده است.

سازمان خیریه «کودکان را نجات دهید» ماه گذشته گزارشی درباره وجود دستکم ۶۰ کودک انگلیسی در شمال شرق سوریه منتشر کرد.

این سازمان افزود: شمار این کودکان نسبت به قبل دو برابر شده است. کودکان کمتر از پنج ساله بوده و پدر و مادر انگلیسی شان عضو گروه «داعش» بودند اما آنها یا کشته شده اند و یا این که از درگیری ها فرار کردند و کودکان را بی سرپرست رها کرده اند.

دولت انگلیس تمایلی به برگشت این افراد ندارد و جرمی هانت وزیر امور خارجه سابق انگلیس نیز پیشتر در مصاحبه‌ای گفته بود، حاضر به ارائه خدمات کنسولی به انگلیسی‌های داعشی سرگردان در سوریه نیست.

او این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که خبر مرگ فرزند شمیمه بیگم دختر جوان انگلیسی در اردوگاه پناهجویان در سوریه داغ شد. بیگم یکی از سه دختر دانش‌آموز فراری انگلیسی به نام‌های 'امیره عباسه' و 'خدیجه سلطانه' است که بهمن‌ سال ۱۳۹۳ برای پیوستن به گروه تروریستی داعش راهی سوریه شدند.

او اسفند سال گذشته به اردوگاه پناهجویان منتقل و خواستار بازگشت به انگلیس شد، اما وزارت کشور انگلیس وی را تهدیدی علیه امنیت ملی دانست و اعلام کرد که ملیت انگلیسی او را باطل‌ کرده است.

بیگم سپس تلاش کرد تا فرزند یک ماهه‌اش را برای مراقبت‌های پزشکی به انگلیس منتقل کند اما تعلل مقامات این کشور، به عمر این نوزاد کفاف نداد و او بر اثر سینه پهلو از دنیا رفت.

هانت همان موقع گفت:‌ بیگم در شرایطی به داعش ملحق شد که آگاه بود به کشوری سفر می‌کند که سفارت انگلیس در آنجا نیست و تصمیم او می‌تواند چنین پیامدهایی را در پی داشته باشد.

اینک دولت انگلیس مدعی است که برای نجات جان کودکان یتیم داعش تصمیم بشر دوستانه‌ای را اتخاذ کرده است. پیش از این برخی از کشورها از جمله  فرانسه، آلمان، نروژ و دانمارک اقدام مشابهی را صورت داده اما در انگلیس گفته می‌شود که وزیر امور خارجه، این تصمیم را برخلاف دیدگاه امنیتی سایر وزرا به ویژه وزیر کشور اتخاذ کرده است.

یک سخنگوی سازمان خیریه «کودکان را نجات دهید» از دولت انگلیس خواست تا تمامی ۶۰ یتیم انگلیسی سرگردان در سوریه را به این کشور برگرداند.

«اورلایته مینوگو» گفت: اوضاع کودکان داعشی در آنجا وخیم است. دسترسی به مواد بهداشتی وجود ندارد و کودکان در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی هستند.

وی افزود:‌ برخی از آنها به بیماری‌هایی مبتلا هستند که به راحتی در انگلیس قابل درمان است اما  وضعیتی  که در سوریه دارند، امکان پذیر نیست.

اینک بایستی منتظر ماند و دید اقدام جدید انگلیس در آستانه برگزاری اجلاس ناتو یک ژست سیاسی است یا  برای انتقال سایر کودکان یتیم سوریه برنامه ریزی کرده است.