قاضی آمریکایی: ترامپ شاه نیست

تارنمای خبری سی‌ان‌ان امروز(سه‌شنبه) در این رابطه نوشت، «کتانجی براون جکسون» (Ketanji Brown Jackson) قاضی فدرال آمریکا حکم داد «دان مک گان» (Don McGahn) یکی از مشاوران پیشین دونالد ترامپ باید در برابر نمایندگان «مجلس نمایندگان» برای شهادت دادن در ماجرای استیضاح رئیس جمهوری آمریکا حاضر شود.

اخبار بین‌الملل- به نوشته این رسانه، این نخستین باری است که یک حکم قضایی برای حضور شهود درخواستی مجلس نمایندگان آمریکا در روند استیضاح دونالد ترامپ صادر می‌شود.

در حکم این قاضی فدرال آمریکا آمده، هرچند ممکن است مشاوران رئیس‌جمهوری پُر مشغله باشند و یا درباره مسائل سیاسی و امنیت ملی، ملاحظات یا حساسیت‌هایی داشته باشند اما شخص رئیس‌جمهوری آمریکا حقی برای معاف کردن این افراد در برابر عمل به خواسته قانون ندارد.
کتانجی در ادامه حکم خود نوشت: «صریح بگویم، آنچه که از تاریخ ۲۵۰ ساله آمریکا برمی‌آید این است که رئیس جمهوری آمریکا پادشاه نیست.

به گزارش ایرنا، کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در هفته‌های اخیر سرگرم تحقیق درمورد ماجرای «اوکراین‌گیت» بوده که در آن ترامپ به سوءاستفاده از قدرت و مانع از اجرای عدالت متهم است.
در این میان مجلس نمایندگان آمریکا، کاخ سفید را به نقض اجرای قانون و مانع از حضور برخی شهود متهم ساخته که برای این تحقیقات درخواست کرده است.

روند تحقیقات استیضاح ترامپ پس از رسانه‌ای شدن مکالمه او با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین در اوایل مهرماه آغاز و سوم مهرماه متن کامل آن منتشر شد.
این متن در پنج صفحه مربوط به مکالمه ۲۵ جولای (سوم مردادماه) بود. پیامدهای این افشاگری سبب شد تا پنجم مهرماه، ۲۱۹ نماینده مجلس نمایندگان از مجموع ۴۳۵ نفر، آغاز فرآیند استیضاح ترامپ را خواستار شوند.

براساس متن این گفت‌وگوی تلفنی، ترامپ از زلنسکی خواسته بود تحقیقاتی درباره «هانتر بایدن» پسر جو بایدن رقیب انتخاباتی دموکراتش انجام دهد که زمانی عضو هیات مدیره شرکت گاز «بوریسما» در اوکراین بود.

در دو هفته گذشته ۱۲ شاهد از مقام‌های بلندپایه کنونی و پیشین دولت آمریکا بعنوان شاهد در جلسه‌های استماع کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان بر سر ماجرای «اوکراین‌گیت» حضور یافتند.

شبکه سی‌ان‌ان جمعه گذشته (اول آذرماه) در گزارشی اعلام کرد، با توجه به پایان یافتن آخرین جلسه استماع شهود بر سر ماجرای اوکراین در روز پنجشنبه (۳۰ آبان‌ماه)، اکنون مجلس نمایندگان با کوهی از اسناد و شواهد برای استیضاح ترامپ برخوردار است و مجلس نمایندگان با استناد به اصل اول قانون اساسی آمریکا با مطرح کردن سوءاستفاده ترامپ از قدرت، رئیس جمهوری را استیضاح خواهند کرد زیرا او بنا بر اسناد و اظهارات شهود در سه مورد مرتکب خلاف شده است.
این گزارش نشان می‌دهد، دموکرات‌ها قصد دارند تا ماجرای اسیتضاح ترامپ را تا پیش از کریسمس (۲۵ دسامبر – ۴ دی‌ماه) به مجلس سنا روانه کنند.