افکار نیوز:"محمد البرادعی"، مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که حمله نظامی به ایران ممکن است برنامه هسته ای این کشور را به تاخیر بیندازد، اما قادر نخواهد بود آن را برای همیشه متوقف کند.

به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، البرادعی چهارشنبه در هنگ کنگ گفت: شما می توانید تاسیسات[هسته ای] آنها را بمباران کنید، اما نمی توانید دانش آنها را بمباران کنید.

مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین به آمریکا و اسرائیل هشدار داد که اگر به ایران به خاطر برنامه هسته ایش حمله شود، این کشور ممکن است توسعه تسلیحات هسته ای را به عنوان عامل بازندارنده انتخاب کند.

وی در این زمینه گفت: اگر شما تاسیسات[هسته ای] ایران را بمباران کنید، این درسی برای ایران خواهد بود تا تسلیحات هسته ای بسازد.

البرادعی در ادامه اظهار داشت که کشورهای غربی به ایران برای کمک به ایجاد ثبات در منطقه ای که درگیر کشمکش در عراق، افغانستان و لبنان است، نیاز دارند.

وی افزود: آنها[ایران و غرب] هر دو به یکدیگر نیاز دارند… همین الان، هر کدام[از آنها] منتظر طرف مقابل است تا پیشگام شده و سیگنالی را ارسال کند، و این اتفاق نخواهد افتاد.

• لاوروف: حمله به ایران هرگز برنامه هسته ای این کشور را متوقف نمی کند

" سرگی لاوروف " وزیر امور خارجه روسیه نیز روز سه شنبه هشدار داد در صورتی که ایران از سوی آمریکا یا اسرائیل مورد حمله قرار گیرد هیچ گزینه‌ای به جز توسعه تسلیحات اتمی نخواهد داشت.

وی تاکید کرد که سازمان جاسوسی آمریکا و دیگر مقامات این کشور تایید کرده‌اند که هیچ اطلاعاتی در این باره ندارند که مقامات ایران تصمیم سیاسی برای تولید تسلیحات اتمی اتخاذ کرده‌اند.

لاوروف گفت: اما من تقریبا مطمئن هستم که اتخاذ چنین تصمیمی قطعا بعد از[هر گونه] حمله به ایران اتخاذ خواهد شد. اگر این[حمله به ایران] اتفاق بیفتد کشورهای جهان سومی اطراف ایران توقف کرده و به این درک می‌رسند که اگر بمب هسته‌ای داشته باشند هیچ کس نمی‌تواند به طور واقعی این کشورها را آزار دهند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: دانشمندان تمامی کشورها با این موضوع موافقند که حمله علیه ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای این کشور را آهسته کند اما آیا باعثتعطیل شدن آن می‌شود یا باعثنابودی آن می‌شود، هرگز.

• وزرای خارجه سوئد و فنلاند: دیپلماسی تنها راه‌ حل موضوع هسته ای ایران است

وزرای خارجه سوئد و فنلاند در یادداشتی مشترک در روزنامه آمریکایی " نیویورک تایمز " با انتقاد از سیاست‌ خارجی آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران طی سال‌های گذشته، دیپلماسی را تنها راه‌ حل موضوع هسته ای ایران دانستند.

وزرای خارجه سوئد و فنلاند در این یادداشت با ابراز نگرانی از مطرح‌شدن احتمال اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران اعلام کردند حمله نظامی به ایران نه تنها نقض آشکار منشور سازمان ملل است بلکه نتایج منفی در سراسر منطقه به همراه داشته و مانع دستیابی به اهداف مورد نظر خواهد شد.

آنها با اشاره به اینکه برای حل موضوع هسته‌ای ایران علاوه بر حمله نظامی، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد، تاکید کردند فشار‌ها و تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه ایران پس از سال ۲۰۰۳ اعمال شد اما فرصت‌های دیپلماتیک بسیاری نیز از دست رفت.

این دو مقام اروپایی تصریح کردند که اقدام نظامی علیه ایران موجب آغاز درگیری‌های گوناگون در سراسر منطقه می‌شود که نتایج آن برای کسی قابل پیش‌بینی‌ نباشد. این ناآرامی‌ها سرانجام می‌تواند با ایجاد چندین کشور هسته‌ای در یکی از منطق حساس دنیا به پایان رسیده و جنگ هایی را در درون و یا علیه جهان اسلام شکل دهد.

• داگان: در صورت حمله به ایران سیل موشک‌ها به سوی اسرائیل شلیک می‌شود

" مئیر داگان " رئیس سابق موساد گفت که اگر ایران بخواهد به مرحله تولید سلاح اتمی برسد مثلا غنی سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد، اسرائیل آگاه خواهد شد.

داگان گفت در این مرحله اگر جامعه جهانی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکرده باشد، در آن صورت اسرائیل باید به سایت‌های هسته ای ایران حمله کند.

داگان که در بیمارستان حیفاء صحبت می‌کرد، گفت که اسرائیل هم اکنون نباید به ایران حمله کند و حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران باید آخرین گزینه باشد.

رئیس سابق موساد ادامه داد که نیروی هوایی اسرائیل توانایی آسیب زدن جدی به سایت‌های هسته ای ایران را داراست اما هشدار داد که چنین حمله‌ای عواقب جدی برای اسرائیل به همراه خواهد داشت.

وی پیش‌بینی کرد در صورتی که اسرائیل به ایران حمله کند صدها موشک همانند سیل از سوی حزب‌الله و دیگر گروه‌های وابسته به ایران در نوار غزه به سوی اسرائیل شلیک خواهد شد.

• هاآرتص: مذاکرات ۱ + ۵ و ایران ۲۵ فروردین در ژنو برگزار می‌شود

روزنامه اسرائیلی " هاآرتص " اعلام کرد که گفت‌وگوها میان ایران و ۵ + ۱ درباره برنامه هسته‌ای تهران روز ۱۳ آوریول(۲۵ فروردین) در ژنو برگزار خواهد شد.

پیش از این برخی از مقامات ایران اعلام کرده بودند که احتمالا گفتوگوهای آتی میان ایران و گروه ۱+۵ در ترکیه برگزار شود اما هیچ تاریخ مشخصی را برای این گفتوگوها اعلام نکرده بودند و فقط از ماه آوریل به عنوان ماهی که در آن گفتوگوها انجام خواهد شد، یاد کرده بودند.