با همه ممنوعیتها جشن نوروز درترکیه برگزارشد

افکار نیوز - در ترکیه سنت است که به نشانه باروری و تولد سال نو تخم مرغهای رنگ شده را با زدن به یکدیگر بشکنیم. سالها بود که در ترکیه برگزاری جشن نوروز ممنوع بود زیرا آن را با گروه شورشی کرد پ ک ک مرتبط می دانستند. اما با فشارهای اتحادیه اروپا، این ممنوعیت برداشته شده است و دهها هزار نفر در سراسر ترکیه آشکارا در جشن نوروز شرکت می کنند گرچه هنوز محدودیتها و حساسیتهایی درباره آن وجود دارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، ارطغرل گونای از مسئولان وزارت فرهنگ ترکیه به این مناسبت گفت در این روز خورشید زمین و درون ما را گرم می کند. من امیدوارم سال نوی خورشیدی مژده سالی پر برکت و صلح باشد.
البته در چند روز گذشته درگیریهایی میان شرکت کنندگان در مراسم نوروز و نیروهای امنیتی رخ داده و میلیونها دلار خسارت به اموال عمومی وارد شده است.

یکشنبه گذشته حزب صلح و دموکراسی که حزب کردهای ترکیه است از دولت خواست تا اجازه برگزاری این مراسم را بدهد اما دولت که به تازگی مقادیر زیادی مواد منفجره در چند شهر ترکیه پیدا کرده بود از دادن اجازه خودداری کرد.

پلیس ترکیه گفت پ ک ک این مواد منفجره را برای استفاده در جریان جشن نوروز ذخیره کرده بود. با وجود ممنوعیتها، بسیاری به خیابانها آمدند تا نوروز را جشن بگیرند که با برخورد پلیس روبرو شدند. پلیس با ماشین آب پاش و گاز اشک آور با مردم برخورد کرد. درگیریهای مرتبط با این مراسم در استانبول و جنوب شرقی ترکیه به کشته شدن یک مامور پلیس و یک مقام حزب صلح و دموکراسی منجر شد. صدها نفر هم زخمی یا بازداشت شدند. رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز مخالفت خود را با خشونت در چنین مراسمی ابراز کرد.