بحران عظیم لبنان؛ انقلاب درونی در اعتراضات مردمی

اخبار بین‌الملل- در تاریخ ۱۷ اکتبر هزاران معترض لبنانی تجمع کردند و شعار‌های ضد حکومتی سر دادند و مردم در نقاط دیگر بیروت راه‌ها و بزرگراه‌های اصلی شهر را مسدود کرده بودند.

به گزارش افکار نیوز، شروع این اعتراضات مردمی به دلیل وضع مالیات‌های جدیدی برای تماس‌های تلفنی از طریق واتس آپ و اپلیکیشن‌های دیگر توسط دولت بود که بعد از شروع اعتراضات محمد شقیر، وزیر ارتباطات دولت این قانون را لغو کرد اما اعتراضات مردمی آرام نشد.

لبنانی‌ها از تداوم بحران اقتصادی خسته شده‌اند و نخبگان سیاسی را مقصر می‌دانند. اعتراضات لبنان خودجوش بوده و فاقد رهبری است. معترضان، در شبکه‌های اجتماعی فراخوان تظاهرات دادند و تحرکات خود را در بستر فضای مجازی هماهنگ کردند.

نظر سید حسن نصرالله در مورد اعتراضات لبنان

سید حسن نصرالله ، دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم اربعین حسینی (ع) در بعلبک گفت: همه مسئولان دولت باید آن را درک کنند و بدانند که مردم لبنان دیگر تحمل پرداخت هیچ مالیات جدیدی را ندارند و در صورت اعمال مالیات جدید به خیابان ها خواهند ریخت و همه گروه های سیاسی از مهار مردم عاجز خواهند بود.

سیدحسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود اظهار داشت:  ما با نخست وزیری سعد الحریری مخالفتی نداریم اما او شروطی اعلام کرده که تیم ما قادر به پذیرش آن نیست. راه حل بحران فعلی لبنان در همکاری همه طرف‌ها با یکدیگر و امتیازدهی به خاطر نجات کشور است.

سید حسن نصرالله

وی افزود: بهترین راه حل مشکلات لبنان، تشکیل دولت فراگیر و مشارکتی است که همه در آن مسئولیت‌پذیر باشند. آمریکایی‌ها می‌کوشند از تظاهرات در لبنان به نفع مصالح و طرح‌هایشان سوءاستفاده کنند و به هیچ عنوان خواسته‌های تظاهرکنندگان برای آنها اهمیتی ندارد.هرگاه واشنگتن اعلام کرد که می‌خواهد به یک طرف یا موضوع در جهان کمک کند، بدانید که فقط به خاطر حفظ منافعش است. سیاست آمریکا نسبت به بحران‌های جهانی فقط به یک منطقه خاص محدود نمی‌شود.

استعفا و بن‌بست سیاسی سعد حریری در لبنان

  سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان روز سه‌شنبه در سیزدهیمن روز اعتراضات مردم این کشور، استعفای خود را در واکنش به ادامه اعتراض‌های مردمی اعلام کرد و گفت که به «بن‌بست» رسیده و استعفای خود و دولتش را تسلیم رئیس‌جمهور می‌کند.

سعد الحریری در صفحه توییتر خود هم نوشت: «من در پاسخ به بسیاری از لبنانی‌ها که به خیابان‌ها آمده‌اند، استعفا کردم».

سناریوهای احتمالی برای انتخاب مامور تشکیل دولت لبنان

در شرایطی که روند تشکیل دولت جدید در لبنان در هاله ای از ابهام بوده  ۳ سناریوی احتمالی در این خصوص وجود داشت و زمانی که گمانه‌زنی ها برای انتخاب سمیر خطیب .به عنوان مامور تشکیل دولت قوت میگرفت، «سمیر خطیب» گزینه مورد حمایت سعد الحریری برای تصدی سمت نخست‌وزیری لبنان از تشکیل دولت این کشور انصراف داد.

سمیر خطیب پس از اعلام انصراف خود گفت: «شیخ عبداللطیف دریان مفتی (معروف) لبنان به من گفته که از نامزدی سعد الحریری برای تصدی سمت نخست‌وزیری حمایت می‌کند».

محاسبات حریری برای بازگشت به دولت

درحالی که زمان کمی به آغاز رایزنی‌های پارلمانی لبنان مانده است٬ حدس و گمانه‌زنی‌های مختلفی در خصوص انتخاب و یا عدم انتخاب حریری به عنوان مامور تشکیل دولت مطرح است.

یک روزنامه لبنانی اعلام کرد، «سعد الحریری» به دیدار رئیس‌جمهور رفته و تلاش کرده آرای ائتلاف وی را کسب کند اما نتیجه این دیدار منفی بوده و احتمال می‌رود آرای الحریری کمتر از 60 عدد باشد.

بیشتر بخوانید

 هدف آمریکا تجزیه عراق و لبنان است

 دیدار سرد الحریری و عون

ریاست‌جمهوری لبنان از به تعویق افتادن جلسه امروز (دوشنبه) پارلمان ویژه انتخاب نخست‌وزیر خبر داد و افزود: به درخواست «سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان جلسه رایزنی‌های پارلمانی برای انتخاب نخست‌وزیر را به پنجشنبه (۲۸ آذر) موکول کرده است.

«بعبدا» در حصار نیروهای امنیتی

بعد از وقوع درگیری های شدید میان معترضان لبنانی و نیروهای امنیتی این کشور، گزارش های رسانه ای از بازگشت آرامش به مرکز بیروت حکایت دارد.

این در حالی است که قرار است رایزنی های پارلمانی طی امروز در کاخ بعبدا در خصوص تشکیل کابینه جدید صورت بگیرد.

شب گذشته نیروهای امنیتی لبنان برای متفرق کردن معترضان در مرکز بیروت از گاز اشک آور استفاده کردند.

در جریان این درگیری های تعدادی از معترضان مصدوم شدند. شایان ذکر است که بر اساس گزارش های رسانه ای، درگیری های دو شب گذشته در لبنان شدیدترین درگیری ها از آغاز اعتراضات در این کشور به شمار می آید.

مطالبه امروز مردم تشکیل یک حکومت تکنوکرات، خارج از احزاب سیاسی موجود است. با توجه به استعفای نخست وزیر و ملغی شدن کابینه او، بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور موظف است تا یک کمیته مشورتی تشکیل دهد و آن کمیته قانون جدیدی برای انتخابات مجلس تهیه کند. سپس با برگزاری انتخابات، مردم نمایندگان جدید انتخاب می‌کنند.

لبنان

آنچه روشن است این است که انقلاب از درون، جامعه لبنان را به مراتب از طبقه حاکم بر این کشور جلو انداخته است. خط قرمزهای جامعه که در سال ۲۰۱۵، جنبش اعتراضی فعالان سیاسی و اجتماعی را خاموش کرد، امروز با سرعتی باورنکردنی شکسته می‌شوند.

شعار «کلن یعنی کلن» (همه‌شان یعنی ‌همه‌شان) که این روزها در خیابان‌های لبنان می‌شنوید اولین بار در تجمعات اعتراضی چهار سال پیش ساخته شد. اما مردم با آن همراهی نکردند و تجمعات آن سال هیچگاه از مرکز بیروت فراتر نرفت.

حلما ناصری