تداوم رایزنی برای انتخاب نخست وزیر لبنان

 رایزنی‌های الزام آور پارلمانی در کاخ بعبدا برای انتخاب نخست وزیر لبنان از صبح امروز شروع شده است و تا عصر ادامه خواهد داشت. این رایزنی‌ها با دیدار سعد حریری با میشل عون شروع و در ادامه تمام سلام و نجیب میقاتی از نخست وزیران سابق و در ادامه ایلی الفرزلی معاون رئیس پارلمان دیدار کردند و سپس نوبت به فراکسیون‌های پارلمانی رسیده که بر اساس برنامه با عون دیدار کرده و خواهند کرد.

اخبار بین‌الملل- تاکنون نتیجه رایزنی‌ها به این ترتیب بوده است؛

عدم معرفی نامزد: ۲۳ رأی

فراکسیون المستقبل شامل ۱۸ نماینده به همراه حریری، و نیز تمام سلام و فراکسیون میانه روی مستقبل شامل نجیب میقاتی، جان عبید، نقولا نحاس و علی درویش

موافق حسان دیاب :۱۸ رأی

ایلی الفرزلی، فراکسیون وفاداری به مقاومت با ۱۲ نماینده، حزب ملی با ۵ نماینده شامل فرید الخازن، طونی فرنجیه، استطفان الدویهی، فایز غصن و مصطفی الحسینی

نواف سلام: ۹ رأی

حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان شامل ۹ نماینده

این در حالی است که برخی منابع در بیت الوسط یعنی جایی که منزل حریری در بیروت در آن است، اعلام کردند که فراکسیون المستقبل به اطلاع میشل عون رسانده است که در دولت مشارکت نخواهد کرد.

فراکسیون میانه روی مستقل وابسته به جریان سنی به رهبری نجیب میقاتی پس از دیدار با میشل عون اعلام کرد که به فرد خاصی رأی نداده است.

فراکسیون لقاء دموکراتیک پس از دیدار با عون در کاخ بعبدا، به نواف سلام رأی داد.

تیمور جنبلاط نماینده این فراکسیون گفت که امیدواریم که دولت در اسرع وقت برای حل بحران‌های کشور تشکیل شود.

حزب ملی لبنان هم پس از دیدار با عون در کاخ بعبدا حسان دیاب را معرفی کرد.

فرید الخازن نماینده این فراکسیون گفت: ما نظرمان بر تشکیل کابینه از سوی سعد حریری یا هر نامزدی که وی معرفی کند بود اما پس از انصراف حریری تصمیم گرفتیم که حسان دیاب را مطرح کنیم.

فراکسیون مقاومت به دنبال دیدار با میشل عون در کاخ بعبدا در چارچوب رایزنی‌های الزام آور، نام حسان دیاب معرفی کرد.

این فراکسیون بیان کرد: امیدواریم که دیاب اکثریت را به دست آورد و در مأموریت خود برای تشکیل کابینه موفق شود. ما دست همکاری برای برقراری ثبات و امنیت و حل بحران دراز می‌کنیم و از همه هم خواهان همکاری هستیم.

تاکنون در این راستا میشل عون با سعد حریری، تمام سلام، نجیب میقاتی، ایلی الفرزلی و فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان دیدار کرده است.

منابع وابسته به دولت پیشبرد امور لبنان اعلام کردند: امیدواریم که امروز روز ملی برای لبنانی‌ها باشد و نخست وزیر معرفی شود.

این منابع بیان کردند: تاکنون اوضاع خوب و فضا مثبت است.

از سوی دیگر ایلی الفرزلی معاون رئیس پارلمان لبنان گفت: ما حسان دیاب را برای تصدی پست نخست وزیری معرفی کرده ایم. وی استاد دانشگاه است و فرزند لبنان و جامعه لبنان را به خوبی درک می‌کند.

همزمان رسانه‌های لبنانی از رایزنی سعد حریری نخست وزیر پیشبرد امور با میشل عون رئیس جمهور لبنان در چارچوب رایزنی برای انتخاب نخست وزیر لبنان خبر دادند و اعلام کردند: سعد حریری کاخ بعبدا را پس از دیدار با رئیس جمهور لبنان ترک کرده است و فقط به ذکر این جمله که خدا همه را موفق گرداند، اکتفا کرده است.

همچنین میشل عون پس از دیدار با حریری با نجیب میقاتی و تمام سلام نخست وزیران اسبق در چارچوب رایزنی‌های الزام آور پارلمانی دیدار کرد.

میقاتی پس از این دیدار گفت: ما فردی را برای تشکیل کابینه معرفی نخواهیم کرد.

از سوی دیگر منابع لبنانی از پایان نشست حزب المستقبل خبر دادند اما گزینه این گروه مشخص نشد.

این در حالی است که شبکه الجدید گزارش داد که المستقبل تصمیم گرفته است که احدی را در رایزنی‌های الزام آور معرفی نکند.