دسیسه های دختر صدام برای دامن زدن به خشونت‌ها در عراق

"رغد صدام حسین" از جمله کسانی که نقش مهمی در کشتار سال ۹۳ جوانان شیعه عراقی در پایگاه اسپایکر در حومه شهر تکریت، همزمان با ورود داعش به اراضی عراق دارد، دیروز (جمعه) خطاب به مردم عراق گفته " اینکه تجربه یک حکومت حقارت، وابستگی، عقب ماندگی و کشتار باشد، پذیرفتنی نیست و هیچ یک از آن هایی که دستشان به خون عراقی‌ها آغشته شده از مجازات در امان نخواهند ماند و مردم همه قاتلان، سارقان اموال عمومی و کسانی را که در احترام به مردم عراق و حاکمیت کشورشان کوتاهی کرده اند، به جزایشان خواهند رساند و هر صاحب حقی به حق خود خواهد رسید."

اخبار بین‌الملل- وی گفته "انقلاب شما گامی ضروری برای ایجاد یک نظام مستقل و عادلانه ملی و نشانگر توان شما در بنای عراقی قوی و آزاد است."

 در همین راستا "حریر حسین کامل" نوه صدام هم در واکنش به این سخنان در صفحه ایستاگرامی خود ادعا کرد که سخنان مادرش پاسخی شفاف به کسانی است که آن ها را به سوار شدن بر موج اعتراضات متهم می کنند.

 رغد با این پیام تلاش کرد خود را در تحریک مردم عراق بیگناه جلوه دهد در حالی که حتی در متن همین سخنان نیز تلاش کرده تا مردم را به ادامه اعترضات تشویق کند.

دختر صدام حسین به عنوان یکی از چهره های باقی مانده از حزب منحله بعث در حال حاضر در اردن به سر می برد و دولت عراق تاکنون بارها از «امان» خواسته است که او را به اتهام حمایت و مدیریت گروه های تروریستی در عراق تحویل دهد اما دولت امان تاکنون به بهانه های مختلف از این کار خودداری کرده است.

وی در اتحاد میان بعثی ها و گروه تروریستی داعش در نیمه های دهه اخیر میلادی و نیز تحریک عشایر منطقه شمال بغداد در سال ۲۰۱۴ نقش برجسته ای داشته است. زمانی که موصل در دهم ژوئن ۲۰۱۴ به دست داعش سقوط کرد، دو عشیره منتسب به خاندان صدام دیکتاتور عراق که تا سال ۲۰۰۳ بر این کشور حکمرانی کرده بود، پایگاه اسپایکر را در حومه تکریت و در نزدیکی زادگاه صدام محاصره کردند. جوانانی که برای آموزش در این پایگاه مستقر بودند، هیچ سلاحی نداشتند و پس از دریافت وعده آزادی خود را تسلیم کردند و یکی یکی به مسلخ برده شدند و تعداد زیادی از آنان بصورت جمعی و در گودال ها و شیارهای طبیعی منطقه تکریت و یا در کنار دجله قتل عام شدند.

رد رغد صدام ، زمانی که تکریت در اشغال داعش تروریستی بود زده شد؛ آن هنگام نیروهای عراقی در ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ برای آزادسازی شهر وارد مرکز تکریت شدند، اما با فشار آمریکایی ها و سعودی ها عملیات تقریبا تمام شده ، متوقف و به نیروهای عراقی دستور عقب نشینی داده شد. یک روز بعد رسانه های عراقی به نقل از منابع موثق امنیتی فاش کردند که آن روز رعد صدام به همراه عزت ابراهیم الدوری معاون صدام در تکریت بوده اند. این دو بعد از توقف عملیات به منطقه نامعلومی منتقل شدند. بعدها گفته شد که رغد به اردن رفته است و چندی بعد هم گفته شد عزت الدوری در ارتفاعات حمرین در شمال شرق عراق کشته شده است.

بسیاری از کارشناسان عراقی معتقدند ،‌بعد از گذشت نزدیک به یک ماه از دور دوم اعتراضات در عراق که از ۲۵ اکتبر (سوم آبان ماه) آغاز شده، این کشور همچنان به صورت نامنظم در فراز و فرود است و هنوز گردانندگان پشت پرده آن در خفا این اعتراضات اجتماعی را مدیریت می کنند. بیشترین اتهام مربوط به خشونت ها متوجه بعثی ها است. 

دولت و دستگاه های امنیتی هنوز به طور رسمی در خصوص آشکار کردن چهره های گردانندگان پشت پرده تظاهرات ها خودداری کرده اند اما به صورت کلی و بعضا در جلسات ویژه از وجود دست های پنهان در اعتراضات اجتماعی عراق صحبت می شود.